måndag, januari 22, 2007

Vad ska man ha för soffa i majorna?

Hej alla!

Vi ska flytta till Majorna! Efter att i ett drygt halvår ha klickat blint på den webbsajt som har ersatt det gamla, inpopulära, orättvisa och förlegade systemet med bostadskö, för att visa vårt intresse på alla treor i Majorna, Masthugget, Björkekärr, Kålltorp, Lunden och allt i dessa områdens närhet, (drygt 70 lägenheter) fick vi så äntligen ett erbjudande. Vi tackade ja, så klart. Ekedalsgatan 55, granne med Slottsskogen och med Kafé Kardemummas tågkupésoffor och rispappersrullar, röda sten samt masthuggskyrkan inom ett stenkast, kan det inte slå fel. Särskilt efter att i alla år ha bott på fel sida stan.



Själva lägenheten är väl kanske inget att jubla för. De som gjorde planlösningen satt och puzzlade med skokartonger som fick representera de olika rummen, och smartast, kom de på, var om man la alla på rad. Inte riktigt, men nästan. Och lite slitet och fult. Dessutom får vi ta över de förra ägarnas vita fondtapetsvägg i det i övrigt också vitmålade vardagsrummet...



Och, nu när vi ska flytta, vill vi inte släpa med vår gammelrosa plyschsoffa i flytten. (Den är nog egentligen bordeaux, men gammelrosa lät roligare). Därför tittar vi på nya. Vi fick av Thomas låna tipset att skaffa fyra fåtöljer, uppställda som i ett samtal runt ett soffbord. Jag blev jättesugen men blev nedröstad och idag mobbat på jobbet av folk som berättade hur omysigt det skulle bli framför en film, när vi är ensamma, Karin och jag, att sitta så långt ifrån varann. Alla i hela fikarummet ville ha så stor soffa som möjligt. Så nu har jag tittat på hörnsoffor med divan. Vad säger ni?

11 Comments:

At 22 januari, 2007 17:50, Blogger Anders said...

Jag köpte divan till divan, så hon är så nöjd så.
Det är ju så att man ligger till största delen framför dumburken när man nyttjar sitt vardagsrum.
Nyckelordet är "ligger".
Alltså ÄR det fiffigt med en schäslongdel på soff-fan.
Men tar plats så inihelvete, det är ett aber. Svårmöblerad, alltså.
Men mysigt.

Gillar Thomas idé annars.
Stil och finess, och bra när man spelar sällskapsspel.

 
At 22 januari, 2007 17:52, Blogger Anders said...

Och grattis!
Till Majorna!
Livet blir vackert och glatt varje dag!
Ni behöver ingen soffa, ni ska ju umgås på Kardemumma, ju.

 
At 22 januari, 2007 17:55, Blogger Tor Billgren said...

Jag är extrem förespråkare av fåtöljvarianten. Att "sitta som i ett samtal" är det mest optimala. Knulla kan man göra i sängen.

 
At 22 januari, 2007 18:50, Blogger Måns said...

Tor Martin Billgren!

Nu är det du som omedelbart går och tvättar munnen.
Bums och marsch iväg!

Jag har väl aldrig hört på maken.
Edward Persson roterar i sin grav.

 
At 22 januari, 2007 23:11, Blogger Anders said...

Finns det fåtöljer med riktigt grova kardborreband?
Eller så här: hälften av fåtöljerna täckta med kardborrebandstyg med öglor, och hälften med den andra sorten; krokar!

 
At 23 januari, 2007 08:57, Blogger Thomas Pihl said...

*rodnar*

Jag är fortfarande sugen på att förverkliga Samtalsmöbleringen i vårt vardagsrum.
Ett lyxigt platsslösande sätt att möblera, och, som sagt, perfekt för diverse sällskapsspel.

Visserligen håller jag med om att man kanske vill mysa upp i soffan när man ser en film, men den soffan vi har nu är ändå inget mysvänlig. Ett annat problem är att vi inte har hittat något bra, runt bord. För visst måste det vara runt? Jag tror det.

Men Sebban, varför är Olofshöjd "fel sida av stan"? Var Johanneberg också det? Vad gick jag miste om?

 
At 23 januari, 2007 12:04, Anonymous Anonym said...

Jag skulle kunna säga något om hur lite bo-yta man får för pengarna i Majorna, jämfört med Angered. Men varje gång jag varit ute och rumlat (i regel i Majorna eller Linnéstaden eller som senast, svartklubb vid Tysklandsterminalen) och ska ta mig hem och det tar 2 timmar med vagnen och bussen, eller kostar 400 spänn med taxi, och svarttaxi inte känns som något charmigt alternativ när man är ensam. Då. Börjar jag faktiskt fundera.

Men det blir nog Gamlestaden istället för Majorna. Samma sorts hus, men man får ju mycket mer bo-yta för pengarna där...

Vad gäller vardagsrumsmöbleringen är jag stenhård förespråkare för samtalsmöblering. Jag tog några bilder av min salong i förra veckan när jag installerade min nya soffa (byggd 1912). Hur gör jag om jag vill lägga upp en här och visa var (tv-)skåpet ska stå? Kan jag det utan att vara registrerad bloggare?

 
At 23 januari, 2007 16:41, Anonymous Anonym said...

Det var ju i högsta grad överkomliga priser. Jag får intensifiera mitt viftande i bostadslotteriet så jag också får en sådan lägenhet.

Du (och din tjej) är mycket välkomna att komma och dricka kaffe (eller cocktails) och provsitta soffan. Fredag eller söndag skulle kunna funka bra. Men jag bor inte i Gamlestan utan i Gårdsten, Yttre Mongoliet. Gamlestan är den centrala stadsdelen jag har planer på att flytta till.

 
At 23 januari, 2007 20:28, Blogger Anders said...

Tor, kan du som är vår oäbbmästare förära Gustaf med fulla publiceringsrättigheter, bums?
Jag vill se soffa modell 1912.

 
At 24 januari, 2007 07:42, Blogger Tor Billgren said...

Gustaf är inbjuden sedan hedenhös. Nu skickar jag igen.

 
At 24 januari, 2007 10:05, Blogger Jonas Bergroth said...

Det där låter som ett kap till lägenhet. Och om ni vill trappa upp idyllkänslan är det bara att skaffa en kolonilott intill.
Ang möbleringen kan jag rekommendera en kompromiss som vi använder: En nätt jugendsoffa och tre fåtöljer grupperade runt ett runt bord. Som till samtal. Och man kan titta tillsammans i soffan. Fast just den soffan går inte att ligga och vräka sig i direkt.

 

Skicka en kommentar

<< Home