fredag, januari 05, 2007

Sydafrika 13-28 december 2006. Och nyårsafton.


Babianer på vägen ut till Godahoppsudden. Låg och plockade loppor mitt på vägen.


Erik på Cape Point. I bakgrunden: Godahoppsudden.


Det har ju blivit populärt med pingviner.


Ikhaya Lodge, Kapstaden. En oas mitt i stan.


Vår hydda i Addo Elephant Park. På julaftonsmorgonen vaknade jag av att det flög omkring en fladdermus i taket, och sov med täcket över huvudet resten av natten.


Denna prima sköldpadda kravlade sig över vägen i nationalparken.


Vårtsvin. Sprang omkring i hundratals. Bär stolt man.


Kudu-hane.


Och så följer en bråkdel...


...av de dussintals bilder...


...av elefanter som korsade vår väg.


Före safarin får man skriva under ett intyg om att man deltar frivilligt och inte tänker belasta nationalparken om något går på tok.


Jag klev av safarifordonet och drog den i svansen. Den morrade lite.


Juldagen 2006: Knysna. Indiska Oceanen. Salt. Jordgubbar på stranden.


Tillbaka i Kapstaden. På väg upp på Taffelberget.


Eller inte?


Det är ändå 1000 meter högt.


Några minuter senare lade sig molnet som brukar kallas "Table Cloth" över berget. Det blev kallt, och en panikslagen amerikanska ville att vi skulle leda henne tillbaka till linbanestationen.


Nyårsafton/bröllop på Kallbadhuset #1: Min nya slips


Nyårsafton/bröllop på Kallbadhuset #2: Konsekvens

8 Comments:

At 05 januari, 2007 16:30, Blogger Jonas Bergroth said...

Helt utan bitterhet kan jag meddela att det regnade på ett utomordentligt trivsamt sätt i Jämtlandsfjällen just när ni svettades vid Good Hope.

 
At 06 januari, 2007 00:07, Anonymous Anonym said...

Härligt med bilder. Men varför har din danspartner ett självlysane cocktailbär fastklämt mellan näsan och överläppen?

 
At 06 januari, 2007 15:41, Blogger x1x1x2 said...

Åh, jag älskar elefanter.

 
At 07 januari, 2007 01:05, Anonymous Anonym said...

Tuffa elefanter! Och du ser precis så bra ut på en safariveranda som jag visste att du skulle göra. Vi får jämföra assegaj-ärr och tropiska sjukdomar nästa gång vi träffas...

 
At 07 januari, 2007 12:55, Anonymous Anonym said...

rätt ofta du tog lejonet i svansen.

 
At 07 januari, 2007 23:02, Blogger Anton Berg said...

Den där resan är så otrolig på så många sätt.
Jag skulle kunna skriva en uppsats enbart om fotot på sköldpaddan!

Eller kudu-hanen!

Eller pingvinerna!

Så jävla häftigt det verkar!

Men häftigast av allt måste det förstås ha varit att komma hem till brottets Malmö - "This city smells of creosote, perfume and the occasional whisp of gunpowder."

Jag väntar ivrigt på Billgrens svar på detta 2006 års bästa citat.

Darra månde LA Times.

 
At 08 januari, 2007 00:10, Blogger Anders said...

Vilka bilder!
Lejon!
Elefanter som ser likadana ut i båda ändar!
Imponerande.

Färgade slipsen alltså av sig i kontakt med alkoholhaltiga drycker?
Det ska en kvalitetsslips göra!

 
At 08 januari, 2007 07:55, Blogger Tor Billgren said...

Anton: Jag skrev en text i Sydsvenskan. Inget utfall, men någon sorts raljant ironi, i alla fall:

Precis som i Landskronaposten skrivs det mycket om brottslighet i Kapstadens tidningar. De senaste dagarna har rubrikerna dominerats av en kidnappningsaffär, flera turistrån på Taffelberget och det spektakulära mordet på musikallegenden Taliep Peterson.

Brottsligheten här är inte att leka med, men tydligen ingenting i jämförelse med hur det är i Malmö, fick jag veta när jag mycket överraskad läste Cape Argus i veckan. ”This city smells of creosote, perfume and the occasional whisp of gunpowder.”

Artikeln handlar om juggemaffians bärsärkagång i Skandinavien, och hur polisen står handfallen utan avlyssningsmöjligheter och andra drastiska metoder som blivit legio på en del håll efter 9-11. Det är enligt artikeln som ursprungligen kommer från LA Times vårt ”öppna samhälle” som är problemet.

Det har alltså hunnit hända en hel del i Malmö på den futtiga vecka jag har varit bortrest. I skrivande stund tror jag inte att jag vågar mig hem till krutröken igen. Det känns säkrare här, där vaktbolagen åtminstone kan erbjuda ”armed response”, enligt plakaten på de taggtrådsförstärkta elstängslen kring husen.

 

Skicka en kommentar

<< Home