onsdag, januari 03, 2007

Vad jag har gjort

Jag har tyvärr ingen förestående New York-resa att annonsera, så jag väljer att blicka bakåt i stället. Orkar inte summera hela 2006 (som har varit ett av mina bästa år hittills) utan nöjer mig med julferien.


* Jag har spelat massor av Rummykub, och vunnit ganska mycket. Jonas och Sebban tyckte inte om spelet eftersom det bygger för mycket på slump. De kunde inte förklara varför det oftast slumpade sig så att jag vann.

* Vår Golf har varit jätteduktig och rullat i vinterväglag ända till Snorge och tebax. Skidorna låg på takräcket men blev aldrig använda.

* Jag slutade på en tredjeplats i Ormåsen Open – bordtennisturneringen hemma hos Elises föräldrar. Husets sextonåring slog ut såväl mig som förra årets vinnare. Vi fick bevittna ett generationsskifte.

* För första gången provade jag stavgång ("Nordic Walking) hemma i Strängstorp.
Elise tyckte det var okej, eftersom hon befann sig sextio mil därifrån.

* Jag skrev ett julrim om Baileys, där jag rimmade "bodega" med "Christer Petterson och Ingelas kollega".

* Min hemmagjorda äpplesill blev god, men grönkålen var som vanligt bäst på julbordet.

* Det känns som att Kaizers Orchestra har gjort sitt. Kanske har de det på känn själva, och kanske är det därför de passar på att släppa en stor bok om hela sin karriär. Jag fick den i julklapp. Den är stundtals väldigt bra.

* Eva-Synnøve och Niris dotter sjöng sin egenkomponerade låt "Barbie født i Betlehem".

* I nyårslag med Sebban, Jonas och våra förtjusande damer sjöngs allt möjligt. Hemmagjorda snapsvisor på meze-tema och en spontanarrangerad "Gimn sovjetskogo sojuza".

* Jag älskar tv-torn, och nu har jag besökt ett nytt. Nämligen det i Kongsberg.

* Jag kittlade min tolvåriga kusin så mycket att hon började gråta. Det var dumt.

* För första gången på 28 år har jag malt egen lammfärs. Köttbullarna blev prima.

* Excessivt frosseri och vinterbad på nyårsafton. Magkramp och förkylning ännu fyra dagar senare.

8 Comments:

At 03 januari, 2007 17:22, Blogger Måns said...

Låter mycket trevligt, Bilen.
Själv har jag - förutom bokat New Yorkresa och vrålat mig hes med Anton - bland annat:

* Jobbat hela julhelgen men tack vare mitt nattschema ändå hunnit fira med Hannah. Vi brukar föräras av en gäst till vår traditionella jullunch. I år var det min jobbarkompis Daniels tur. Väldigt trevligt. Har aldrig ätit grönkål, men min egenlagade Jansson var lika grym som vanligt.

* Fått finfina Magic Numbersskivan (bland annat) i julklapp och ett halvår efter alla andra konstaterat hur bra den var.

* Köpt Tom Waitsboxen och förundrats över hans briljans.

* Börjat kolla på Boston Legal (mycket bra) och kollat ikapp andra säsongen av How I met your mother (överlägset bästa sitcomen sedan Vänners storhetsdagar).

* Sett senaste Bondfilmen på bio och häpnats över Daniel Craigs magmuskulatur. Filmen? Klar fyra.

* Klippt mig.

* Firat nyår i vår lägenhet med Hannah, Anton, Anna, Nicklas, Sofia, Hillevi, Marc, Malin, Johan och Sanna. Väldigt trevlig kväll som slutade med Singstar fram till halv fem på morgonen.

 
At 04 januari, 2007 10:02, Blogger Anders said...

Bodega - kollega.
Lysande!
Hur äter man grönkål?

 
At 04 januari, 2007 10:03, Blogger Anders said...

"Man tar den på gaffeln och stoppar den i munnen, hö hö..."
Okej, okej, visst.
Hur TILLAGAR man grönkål innan man äter den, då?

 
At 04 januari, 2007 10:22, Blogger Thomas Pihl said...

Det vet bara pappa.
Men jag har sett att han använder kryddor, grädde och skinkspad.

När pappa bjuder vegetarianer (läs: Sebastian) på grönkål håller han tyst om skinkspadet.

 
At 04 januari, 2007 10:47, Blogger Anders said...

Aha, som en stuvning, alltså?
Hmmm, stuvning.

Jag är en enkel människa, och backar därför mest på prinskorven.
Någon sådan fanns dock inte på julbordet på Lastaregatan i år, så jag och Hampus köpte ett kilo i mellandagarna som vi fräste upp och tryckte i oss.

 
At 04 januari, 2007 12:15, Blogger Thomas Pihl said...

Vi har startat en artikelserie som heter "Månadens fabrik". Inspirationen kom från de där ni vet ax-till-limpa-inslagen som alltid sändes på barnprogrammen när man var liten.

I första delen besökte min vegetariska kollega prinskorvtillverkningen på Mälarchark i Eskilstuna. Sen luktade hon korv hela dagen.

 
At 04 januari, 2007 12:20, Blogger Jonas Bergroth said...

Aah, det där är vad connaisseurerna kallar långkål, och det är mer eller mindre nationalrätt i halland, om jag inte är felinformerad. Man förväller kålen och låter skinkspad koka in och späder sedan med grädde. Grymt gott till skinka och småvarmt faktiskt, även om man som jag kommer från Hälsingland.

 
At 05 januari, 2007 08:47, Blogger Thomas Pihl said...

Helt riktigt, Jonas.
Min pappa har sina rötter i Halland, och har tagit med sig traditionen därifrån. Det är vi glada för.

 

Skicka en kommentar

<< Home