torsdag, augusti 18, 2005

Två flickor

Mette Moestrup har skrivit en grön bok som heter Golden delicious men färgen på den påminner mer om ett äckligt vaxat Granny Smith. Färgen passar dock bättre till böcker än till äpllen och den vackra kvinnan fascinerar mig med sin poesi. Vardaglig, spontan, otroligt ärlig och uppriktig. Fast jag tycker det är slående hur dikterna får mer djup om de inspirerats av ett tv-program, eller en serietidning än när de är tagna ur den västerländska kulturkanon. En modern, hipp diktsamling som man läser från pärm till pärm helt utan känslan av att vilja fråga sig om det verkligen finns någon som tycker det där är bra egentligen. I likes it.
Den andra flickan, jag tjatar om det, Laleh. Gå in på sajten och se hennes videos!

4 Comments:

At 18 augusti, 2005 02:21, Blogger Måns said...

Du har rätt om Laleh, Seb.
"Storebror" är lysande och låter väldigt Cornelisk.

Mette återstår att upptäcka.

 
At 18 augusti, 2005 10:29, Blogger Anton Berg said...

Men att jämföra henne med Cornelis redan?

Han var ju en majestät. Hon gör ju grejen, trubadurar på klurigt vis. Spelte med känsla och darr lixom.

Men jag tycker det är lite som när folk kallade Eric Lindroos för The Next One eftersom NHL så gärna VILLE ha någon som kunde ta över alla reklamintäkter NHL drog in på Wayne Gretzky.

Alla (inte minst Lalehs skivbolag Warner) VILL så gärna ha en ny Cornelis att det gärna sägs lite här och var även om det inte alltid kanske har en 100-procentig förankring.

 
At 18 augusti, 2005 11:35, Blogger Måns said...

Precis, hon är inte någon ny Cornelis.
Det var inte det jag menade.
Men i just den låten sjunger hon med ett corneliskt darr som är jävligt häftigt.

 
At 18 augusti, 2005 12:23, Blogger Anton Berg said...

Sant. Ni är kloka. Nästan som jag.

 

Skicka en kommentar

<< Home