torsdag, augusti 18, 2005

Telefonvägran

När tipstelefonen - den så kallade "Ettan" - ringer är det meningen att alla ska vara beredda att svara. Oftast är det väl någon reporter som gör det, men ibland så här på kvällarna är det ont om reportrar och då får vi alla rycka in.
Fast jag vägrar.

När jag jobbade på Expressen svarade jag ganska ofta när tipstelefonen ringde, och i nio fall av tio så var det bara nåt sajko.
Värst var tanten som ringde en morgon vid halv sex-tiden för ett år sedan och skrek.
"Du måste hjälpa mig".
"Jaha, med vadå?"
"Roger Pontare och hans handikappade bror är här. De försöker smitta mig med aids".
"Jadu, tyvärr finns det nog inget jag kan göra. Ring polisen".
"(Gapskrikandes) NEJ DU MÅÅÅÅSTE HJÄLPA MIG!!!!!!"

Sedan dess är det jag som låtsas vara väääldigt upptagen så fort alla telefoner börjar ringa synkroniserat.

5 Comments:

At 18 augusti, 2005 10:25, Blogger Anton Berg said...

Gör du som i lumpen?
Tar en spade på axeln och går med bestämda steg mot något påhittat mål långt bort?

 
At 18 augusti, 2005 11:22, Blogger Thomas Pihl said...

Det betydde väl oftast bara att soldaten i fråga var skitnödig?

 
At 18 augusti, 2005 11:23, Blogger Thomas Pihl said...

Förresten, Måns.
3 x ordpoäng till dig för "sajko".

 
At 18 augusti, 2005 11:44, Blogger Måns said...

Jag har ju inte gjort lumpen.
Det verkar här på er som om jag missade något.

 
At 18 augusti, 2005 12:01, Blogger Thomas Pihl said...

Hörde en kul historia från säker källa.
Mikael Persbrandt är ju sedan tidigare hyfsat lack på Expressenjournalisterna, han gick ju till och med ut på Bladets debattsida och klargjorde det.
Häromkvällen stod han och småhånglade med sin nya brutta - som enligt uppgift är Ulf Lundells dotter - på en kaj i Stockholm. I lugn och ro och i skydd av nattens mörker.

Tills en skärgårdsbåt skrålar in till kajen full med ölrusiga firmafestare från... Expressen!

Och en kvällstidningsfotograf kan förstås inte passera en sån sitting duck utan att knäppa en papirauli-bild.

Expressen - "Klick!"

 

Skicka en kommentar

<< Home