tisdag, maj 31, 2005

Förbannade sjögång

Tredje dygnet nu och havet vägrar lägga sig.
Konvojen är snart framme i Liverpool och en sådan här chans lär inte uppenbara sig igen.
Vi snackar 10-15 fartyg varav minst ett par tankers. Jag har sett två eller tre C2-ångare med lastbilar och jaktflygplan på däck. Dessutom tre giganiska C3:or, men de går under amerikansk flagg och jänkarna är ju fortfarande neutrala nu i september -39. Nåväl, det är en fin samling, och här kommer det bästa: ingen eskort! Moooahahahaaaa!
Ett aber bara: slut torpeder.
Har redan legat ute två veckor och plockat enstaka fartyg nordost om Irland. Drygt 42 000 sänkta bruttoregisterton inskrivna i loggboken. Var på väg hem till Kiel när det kom en kort rapport om en konvoj. Hittade den sent i lördags i ruta AM36 och har legat i dess kölvatten sedan dess.
Jamen plocka dem med 88:an, säger ni!
Jovisst, såklart, men det går ju inte att bemanna kanonen när sjögången är för kraftig!
Ute på Atlanten gick det 15 sekundmeter, nu är vi inne på Irländska sjön och det har mojnat till 7, men vågorna går lik förbaskat för höga.
Kruxet är dessutom att vi börjar närma oss Liverpool, och jag vet inte vad som händer där. Hittills har det bara passerat någon enstaka jagare, antagligen när jag slarvat och gått för nära konvojen så de fått syn på mig. Men när jag då crashdajvat och legat på persikopdjup ett tag så sticker jagarna igen. Underligt men perfekt. I Liverpool däremot lär det bli betydligt hetare om öronen. Då går det inte att ligga i ytläge och pricka fraktare som skjutbaneankor på tivoli.
Scheisse, om bara havet kunde lägga sig!

9 Comments:

At 31 maj, 2005 12:47, Blogger Tor Billgren said...

Hittar inte jagarna dig med aktiv sonar när du ligger på p-djup?

 
At 31 maj, 2005 12:55, Blogger Måns said...

Aktiv sonar?
Fanns den -39?

Förresten, Anders.
Hur lång tid pågår spelet?
I år liksom?
Och kan man isåfall påverka historiens utgång eller är man som tysk tvungen att se hur kriget förloras?

 
At 31 maj, 2005 12:55, Blogger Anton Berg said...

ÅÅÅÅÅ jag måste lira mer data!

 
At 31 maj, 2005 13:42, Blogger Anders said...

Eftersom vi snackar september -39 kan det vara så att jagarnas sonar har för kort räckvidd, och jag dyker innan de hinner inpå livet. Aktiv sonar uppfann jänkare och britter redan typ 1918, så att, jorå.

Om man överlever kan man spela hela kriget. Det går att hoppa in vilket år man vill, verkar det som.
Hur bra man än är så förlorar dock tyskarna.
Så är det inte i flygspelet Combat Flight Simulator 3. Där råkade jag inta England redan -42.

 
At 31 maj, 2005 13:48, Blogger Thomas Pihl said...

Åh... ge mig mer tid till datan!
Jag har ju förvisso fyra veckors semester i sommar, men det är ju bara FÖR dumt att...
Nästa gång tar jag semester i november, då kan man sitta inne med dåligt samvete.

Har Måns och Anton fått spelet? Måns är iofs inte intresserad. Och inte Sebban heller, och han är förresten ute och kör i Europa. Fick sms i går, han är hos sin mormor och morfar i sydfrankrike just nu.

Hursomhelst... Siluent Hunter 3 är ett underbart spel. Vi måste få till det där med nätespelande.

 
At 31 maj, 2005 13:50, Blogger Tor Billgren said...

Fixa det! Gör't!

 
At 31 maj, 2005 13:52, Blogger Tor Billgren said...

Persikodjup är inte dumt.

 
At 31 maj, 2005 14:05, Blogger Anders said...

Periskopdjup är ett fint läge.
Ingen ser dig, du ser allt.

 
At 31 maj, 2005 16:03, Blogger Anton Berg said...

Persikodjup:
När grönsakshandlarn filosoferar med kunderna om vad en riktigt hemmaodlad frukt är värd nu i dessa dagar av EU-standards och gobaliserat pressade priser.

 

Skicka en kommentar

<< Home