måndag, maj 23, 2005

Hayden suger

Star Wars III lyckades väl med att bygga samman de nya tre första delarna med de tre klassiska sista. Jag och Måns kollade i lördags och jag gillade den mycket. Den var mörkare och all estetik stämmer nu bättre med hur de ursprungliga filmerna såg ut.
Rymdskeppen är vitare och "klossigare" och man känner igen modellerna från de gamla filmerna.

Två saker hängde jag ändå upp mig på.
Den första var en petitess men jag undrar hur det gick till när officerarna på kejsarens skepp plötsligt fått de kläder de har i de gamla filmerna från att ha haft republikens kläder. Nu hände det från en scen till en annan.
Hade kejsaren möjligtvis sytt upp dom på förhand som en del i sin mörka och diaboliska plan?

Må så vara, min andra hang-up är större.
Jag har i de första två delarna stört mig på att karaktärerna inte fått samma utrymme som i de gamla. När man berätar en saga är ju det viktigaste hur hjälten och hans onda motståndare agerar, inte hur grönt gräset är eller hur snygg vagnen han färdas i är.
Det var helt enkelt för mycket datamiljöporr i del I och II för min smak.

I del III är det rappare handling och mindre miljöklipp. Här märks det tydligt hur Anakin förldes av den mörka sidan och man förstår hur han kan välja så fel som han gör*.

Men nu först står det klart för mig, vad jag kanske anat från förra filmen:
Hayden Christensen som spelar Anakin Skywalker är ju kass!
Varje scen mellan Obi Wan Kenobi (Ewan McGregor) och Anakin är helt död. Dom funkar inte alls tillsammans.
Varför valde dom han för?


* Fast fel och fel, enligt Jedi-sättet att se på saker ska man alltid vara beredd på att ge upp det man älskar. Det låter inte speciellt mysigt.

7 Comments:

At 23 maj, 2005 16:27, Blogger Tor Billgren said...

Kejsaren trollar förstås fram uniformerna, förstår du väl. Har han blixtar i händerna kan han nog tjoffa fram lite kläder också.

Jag tycker att H är helt OK i del 2. Men den första halvtimmen är helt erbarmligt usel. Enfaldigt och platt.

Trean ligger därute och väntar på mig.

 
At 23 maj, 2005 16:32, Blogger Tor Billgren said...

Något som slog mig när jag såg tvåan igår var så jävla dum handlingen är. Texten i början är skittråkig. Redogörelser för rymdbyråkrati... Någon som är RIKTIGT dålig i filmerna är för övrigt Padmé. Helt död.

 
At 23 maj, 2005 17:00, Blogger Anton Berg said...

Håller definitivt med om Padmé. Hon är bara med för att vara snygg. Något som hon tillför bättre än Leia, men det hör väl egentligen inte hit.

Det är kanske svårt att spela mot en massa hitte-på-figurer.
Men de som redan är duktiga aktörer klarar ju ut det. Samuel L och McGregor är ju helt ok.

Yoda är kanske grymmast av alla.

 
At 23 maj, 2005 17:02, Blogger Anton Berg said...

3:an är precis lika knäpp i början. Den där förtexten är just byråkratisk så man kan tro att det är Jan Turvall som skrivit den.

Jag förstår att han gjorde de sista tre först...

 
At 23 maj, 2005 17:31, Blogger Tor Billgren said...

Story by Jan Turvall. Först skrev han den första hällten av filmerna, och sen skrev han den andra.

 
At 23 maj, 2005 17:47, Blogger Anders said...

Frågan är hur många akkkscher han äger i produktionsbolaget.
Hmmmm?

 
At 24 maj, 2005 10:24, Blogger Anton Berg said...

Inte lika många som i Hennes å mååååvitz

 

Skicka en kommentar

<< Home