fredag, maj 27, 2005

Projekt Anschluss

Nu jävlar ska ni få er lite rejält mediaskvaller, direkt från Eskilstuna, först i riket, exklusivt i denna kanal.

Sju dagar lägger ner.
Som bilaga.

Och då talar jag inte om vår nyhetsbaserade namne i Göteborg. Den är väl redan borta? Nej, jag snackar 28 stycken, för en lokaltidning i Sverige, unika sidor. Efter fem bejublade år ska vi inte längre finnas mellan egna pärmar.
Ja, vi blev väldigt förvånade för en vecka sedan, när chefredaktören plötsligt kläckte nyheten. Att diskutera tanken med oss hade tydligen aldrig föresvävat honom. Det är mer och mer hans stil att bestämma utan att fråga först.

Får vi kicken?
Nej.
Jag, Mia och Maija ska fortfarande tillverka Sju dagar, men inte som bilaga utan som separata sidor i "stora tidningen".


Blir det bra?
Nja...
Först var vi jävligt pessi. Det GÅR helt enkelt inte att vara lika unika, fria och fräcka i tungtidningen. Tror vi. Framförallt går det inte att tokdra på våra fotografers fantastiska bilder, över ett uppslag med utfall åt fyra håll. (Utfall betyder att bilderna "rinner över kanten", Seb, Tor och Anton.)
Och i värsta fall får vi färre sidor. Mindre material.

Å andra sidan.
Å andra sidan.
Å andra sidan. (Bengt Ohlsson-härm.)

1. Så kan vi publiceras flera dagar i veckan. Som det ser ut nu blir det onsdag+fredag. Och eventuellt måndag.
2. Så är det roligt och spännande att skissa på ett helt nytt utseende.
3. Ska vi tvinga till oss förstasidan på B-delen.
4. Får vi tecknade bildbylines.
5. Tänker vi vrida våra sidor 90 grader åt vänster, och på det sättet sticka ut ganska rejält ändå.


Men varför lägga ner en populär bilaga?

Officiell version:
- Vi har varit FÖR bra. Sju dagar som varumärke är otroligt starkt i regionen. Problemet är att få tänker på Eskilstuna-Kuriren när de ser bilagan. Vi finns dessutom gratis på stan.
Tidningsledningen vill använda oss och vårt goda rykte för att locka nästa generations prenumeranter.
- Det kostar 3 miljoner per år att trycka bilagan.

The whole story:
- Kuriren startade en annan bilaga för ett år sedan - Evelina - som riktar sig till kvinnor i 25-40-årsåldern. Det är den grupp i samhället som bestämmer över de flesta av familjernas inköp. Evelina är fullsmockad med annonser. Vi har tomt för annonser.
- Marknadsavdelningen har inte gjort ett SKIT för att vi ska få fler annonsörer, ELLER för att knyta upp vårt varumärke till Eskilstuna-Kuriren. De förstår sig inte på ungdomarna. Jag orkar inte gå in djupare på det, men det är ganska surt att deras tunga rövar ska gå ut över oss.
- Tidningens (och det här är kanske det tungst vägande EGENTLIGA skälet...) kultur- och nöjessidor är UNDER ALL KRITIK. Två sömniga herrar och en kuvad dam. Need I say more? Chefsredaktören är bästa polare med kulturredaktören, som sitter bekvämt på sin post och inte vill ändra på någonting. Om man ändå vill fräscha upp huvudtiningen är det då förstås enklare att flytta på "de där unga pigga människorna som säkert inte backar för förändringar".
- Det är säkert sant att det kostar 3 miljoner kronor att trycka bilagan, men om samma antal sidor ska in i huvudtidningen måste det ju också tryckas på något. Sidantalet måste ökas, och DET kostar också pengar. Så besparingen är lite av en schimär.

Vad händer nu?

Vi har två nummer kvar av bilagan. Tidningens reklamateljé ska rita ett stort flyttkort som vi sätter på hela omslaget till sista numret. "Vi flyttar in i stora tidningen, men sitter fortfarande på tvären."
Sen börjar "Projekt Anschluss". Vi ska leka tidningsformgivare och göra om hela layouten. Förhoppningsvis med hjälp utifrån. Arbetet kommer att ske de kommande två veckorna, samt i augusti.
Premiär i mitten av september.

Wish us luck!

3 Comments:

At 27 maj, 2005 15:48, Blogger Anton Berg said...

Ojojoj Thomas, boschhhhhhamojjjj!

Jag märker att det här har flera likheter med när Ketchup blev P3 Star.
P3 Star ska nu fungera ihop med P3 Star-sajten.
P3 Star-sajten har som största mål att dra in nya lyssnare till hela P3.
Vi är med andra ord en enda stor reklamplats för P3.

Det är pengar som styr. Och det kanske inte är en nyhet.
Men när vi som håller på med journalistiska jobb där man brukar förfäkta pressfrihet och tryckfrihet och objektivitet i demokratins namn tvingas upptäcka att det bara är pengar som styr är det fanimej aldrig kul.

Att kompromissa blir aldrig så bra som det kunde varit.
Frågan är bara hur viktigt man anser att det man gör är så bra som det kunde varit.
Eller är det bara så viktigt som chefen säger? Så viktigt att man ändå stannar kvar och har en helt okej tillvaro i alla fall?

Ta strid. Är det något man orkar? Vill? Törs?

Enligt Sun Tzu (Sun Zi) som skrev "Krigskonsten - 383 maximer om att segra och besegra" ska man bara utkämpa de strider som man verkligen kan vinna.
Tror jag, jag har inte läst boken, men det är ett flitigt använt citat.

Men ibland kanske man måste ta strider även om man vet att man är dömd på förhand.
Ibland kanske man måste visa att man vill slåss för i alla fall en del saker.

Jag vet inte, Thomas. Men det är ju helt galet ödes-ironskt att ni varit FÖR bra.

Vad som än händer så ta med dig åtminstone det.

 
At 27 maj, 2005 16:46, Blogger Tor Billgren said...

Själv arbetar jag som frilans.

 
At 30 maj, 2005 12:02, Blogger Anders said...

Vad fan är det med chefer?!
Kan de åtminstone tuta innan de kör över en?
Visst, pengarna styr och vi kan väl inte göra ett skit, men de borde bete sig som civiliserade människor och i förväg berätta hur de resonerar i stället för att alltid bara presentera förändringarna en kvart innan de genomförs.

Här fick vi av en slump veta att del två på Kungälvs-Posten en gång i månaden (stornummer vid lönetid med totaldistribution till alla hushåll) ska INLEDAS med åtta sidor från stans affärsförening. På varje uppslag ligger "artiklar" om de olika butikerna, beställda av föreningen, skrivna av någon stackars frilans. Rubrik, ingress, brödtext, billboards, hela kitet. Under annonsmarkeringen. Goddag, textreklam, godnatt, journalistiska integritet.

 

Skicka en kommentar

<< Home