torsdag, april 20, 2006

Stockholm - Helsinki T/R

Det var kanske inte 16 plus och strålande sol, som hemma i Figeholm, på påskafton men det var ändå helt okej väder i Helsingfors.
Vi anlände med Silja Serenade klockan 10.00 finsk tid och tog in på fyrstjärniga Hotel Marski mittemot Stockmans i centrala city.

Helsinki huserar ca 500 000 finnar och har precis som sin storleks-like Göteborg spårvagnar.
Förnämligt!


Två kvarter från vårt hotell ligger Torni, ett hotell där man kan åka upp ungefär 15 våningar och ta en drink eller två samtidigt som man ser ut över hela stan, som i övrigt är byggd med låga hus.
Vi passade på att pröva Finlandia Mango i en skön Mango-drink med krossad is och ananas på glaskanten.
Min drink ses i nederkanten där vi anar ananasen.
Annas ananas anas annanstans.


På Kiasma, Finlands motsvarighet till moderna muséet, pågår just nu utställningen ARS 06. Det är en årligt återkommande historia där utställare från hela världen samsas om det snygga husets salar. Den här var så äcklig att vi inte kunde motstå att fota.

Sex I, 2003, målad brons - Jake och Dinas Chapman, Storbritannien.

Men det finaste, tyckte både jag och speciellt Anna, hittade vi i en 10 x 10 meter stor sal:


Resenärer - Martin & Muños (USA & Spanien)

16 glaskulor, ni vet sånna med snö fast större, på pelare i salen. Alla med vinterlandskap. En vintersaga med makabra och underliga ögonblickbilder.

Vi stannade länge...

...och tittade nära...


Sen åkte vi hem igen efter en påskhelg med shopping, barrunda och konst.

Men se på dimman! Det låg is kvar i hamnbassängen, men när solen tittade fram började det hända saker i luften:


Hej då Finland. Det var lungt och fint. Vi kanske kommer tillbaka. När det är lite varmare.

7 Comments:

At 20 april, 2006 21:39, Blogger adam said...

Finlandia Mango? Känns genuint finskt. Vad klurig du kan vara med orden du.

 
At 20 april, 2006 23:59, Blogger Måns said...

Åh, sötnosar.

 
At 21 april, 2006 07:23, Blogger Tor Billgren said...

Finfint. Här ligger min intervju med Jake Chapman, som tillsammans med sin bror Dinos gjort den groteska skelettskulpturen. (Det är parafraser på Goya-etsningar).

 
At 21 april, 2006 07:31, Blogger Tor Billgren said...

Och här resencerar jag utställningen.

 
At 21 april, 2006 09:03, Blogger Thomas Pihl said...

Fint!

Vi har startat en tradition med Helsinkiresor i december.
Senast bodde vi också på Marski. Smakade ni laxen på frukostbuffén? Mmm...
Och vi var såklart uppe i Torni.
Men inte på Kiasma, för det var stängt.
Följde ni inte mitt gamla blogg-tips att gå till restaurang Elite? Då missade ni något.
Bröderna Kaurismäkis båda barer bör också besökas.
Liksom trendgatorna med små designbutiker, ett par kvarter norr om Esplanaden.

Nu har min gamle vän Henrik från Moskvatiden flyttat till Helsinki, så snart måste jag åka dit och hälsa på honom.

Jag älskar hamnbilden!

 
At 21 april, 2006 10:58, Blogger Anders said...

Kalas!
Man blir ju rent sugen på att åka till Findland!
Fin kontrast från glad Anton till glatt lik.

Roligt med snökulorna, jag gjorde en sån därn skulptur under min konstnärliga period.
Den är förstås mindre (baserad på en standard-julkula) och innehåller en man i toppluva som står lutad över en snöskovel. Framanpå själva basen till kulan står det:
"Helvete, nu snöar det IGEN!"

 
At 21 april, 2006 16:02, Blogger Thomas Pihl said...

Anders, din konstnärliga period var alldeles för kort.
Dina tavlor är väldigt fina, och flygplanet av järnmalm, som jag sett på bild.
Måla måla måla!

 

Skicka en kommentar

<< Home