söndag, april 16, 2006

Påskafton 2

Jag hade alla bittra formuleringar färdiga i huvudet. Ni vet, att jag efter en halvtimmes promenad i Simrishamn är kapabel att skriva ett dussin The Smiths-texter, att bara ETT ställe är öppet på årets stora hemvändarhelg - mitt under konstrunda, PÅSKAFTON och allt. ETT ställe, Måns Byckare på Storgatan - som stänger ett... Att inte ens konstskolan har fest, att det är tomt i det stora fina huset vid hamnen där det varit magiska teatrar tidigare påskar, livemusik och öl och dans. Att vi när vi svänger in på Storgatan ser KÖN utanför Måns Byckare, att vi när vi kommer dit krockar med en tjej i nån sorts - vad heter det - tights? - som raglar fram till Western & Classics-affären och vulkanspyar, att det är som att komma rakt in i en Rockystrip.

Men alla bittra formuleringar rinner av mig på hemvägen, när jag plötsligt möter Jakob som är ute och promenerar för att skaka ner påskmaten - när han plötsligt tar fram en öl ur påsen - när vi sätter oss på bänken nere vid stranden. Det är stjärnklart, havet är svart och helt lugnt, enstaka lanternor och fyrar som glimmar till. Det är det goda Simrishamn. Det anständiga. Det minnesvärda.

5 Comments:

At 16 april, 2006 09:34, Anonymous Anonym said...

Härlig text, så mycket Tor i den att man minns de goda åren strax före millenieskiftet med en tår i ögonvrån. Framförallt är det midsommaren -99 (?) som kommer tillbaka: fest med Robyn och vandring till havet i gryningen, lift tillbaka till Simrishamn med frukost på det morgonöppna caféet, bakfyllan och det renande, iskalla midsommardagsbadet i regn. På eftermiddagen vaknade man till lukten av Brittens porterstek...

 
At 16 april, 2006 10:53, Blogger Tor Billgren said...

Ah - Jonas, det var midsommar 2000. Natten då jag aldrig gick till vila, natten då jag mötte Erik. Just det, ni liftade hem. Och Gusfaf väggmålaren GICK, vill jag minnas. Eller var det med honom du liftade? Det är en midsommar som förtjänar detaljerad rekonstruktion.

 
At 16 april, 2006 20:05, Anonymous Anonym said...

Det stämmer jag gick hem. Jag drack även ur ett dike.

Väggmålar´n.

 
At 18 april, 2006 12:40, Blogger Jonas Bergroth said...

Själv fick jag vänta till 2003 innan jag såg midsommarnattens leende – och log tillbaka. Sedan den natten lever jag med E.
Var dagen efter en förvirrad redaktör med fjärilar i magen på GP:s ekopol-redaktion. Tur att inte Persson avgick den dagen. Jag hade antagligen knappt noterat saken. Kanske skrivit en notis.

 
At 19 april, 2006 09:01, Blogger Nils said...

Du skriver så vackert om Simrishamn, Tor, jag önskar att jag besökte staden oftare. För att bidra till rekonstruktionen av midsommar 2000: Maria och jag liftade hem med en mentalskötare.

 

Skicka en kommentar

<< Home