söndag, april 09, 2006

Fråga insänd till Vi i Villas expertpanel

Vi har en gammal sommarstuga i släkten som bara har varit bebodd några få dagar om året och som inte har underhållits på allvar vad jag kan minnas under mitt snart 30-åriga liv. Stugan ligger väldigt utsatt för väder och vind bara några meter från Vättern och med skogen precis inpå från andra hållet, så jag är rädd att väldigt mycket skulle behöva göras. Ingen av oss har nog med kunskaper för att renovera huset, men eftersom jag är den enda som har tillräckligt med tid och intresse har jag fått ansvaret för uppgiften. Men jag kan som sagt ingenting om hus och jag erkänner villigt att jag har tummen mitt i handen, så jag kommer att bli tvungen att ta till professionell hjälp i stor utsträckning. Men jag vet ju inte var jag ska börja! Och jag vill inte ta dit en hantverkare som har egna intressen i att hitta fel i huset. Vem ska jag vända mig till då för att få konkreta råd till renoveringen? En besiktningsman?

10 Comments:

At 09 april, 2006 16:24, Blogger Tor Billgren said...

Lycka till. Låt inte någon ond faster lägga rabarber på det...

 
At 09 april, 2006 17:50, Anonymous Anonym said...

Besiktningsman låter utmärkt. En sådan hittar de ev. akuta felen och kan hjälpa dig att prioritera.

 
At 10 april, 2006 02:50, Blogger Måns said...

Det låter shysst, Sebban.
Shysst, men dyrt.
Men shysst!

 
At 10 april, 2006 10:57, Blogger Anders said...

Besiktningsman är vägen att gå.

Alternativt en bekant som kan avgöra om något är tokakut. Typ en kamrat från Kiruna med två gamla ruckelkåkar...

Tre tips:
Taket. Funstren. Grunden.
Ser de okej ut är det antagligen ingen ko på isen.
* Är taket helt? Då är det lugnt. Plåt, papp, tegel, lakrits?
* Ser fönstrena fräscha ut? Sitter det kvar kitt mot glaset? Ser och känns själva träet torrt och helt ut i underkanten? Då är det lugnt.
* Är det torpargrund? Alltså stenar som ligger rakt på backen med stugan uppepå? Det är oftast bra, luftigt och fint under. Då är det lugnt.

Sen finns det förstås tusen och åter tusen andra grejer att kolla, men de är oftast inte avgörande för stugans överlevnad utan sånt pyssel som man lägger på pluskontot bafatt det är så kul att greja med när man är där.
Typ stå i solskenet och pensla på lite färg på ett trappräcke med en kall öl i andra handen.
Så är det nästan jämt när man har hus!

 
At 10 april, 2006 12:45, Blogger Jonas Bergroth said...

När jag läser Anders synpunkter känns det mycket lockande att skaffa hus. Trivsamt värre. Dessutom är blåställsbyxor ett effektivt sätt att känna sig ledig (förutsatt att man som jag sitter på kontor på sitt riktiga jobb).
Efter att ha ägnat helgen åt vedstapling, att ösa vatten ur en källare och lite annat i familjestugan på Tjörn känner jag suget som en virvel inombords: Take me home Country Roads!

 
At 10 april, 2006 16:33, Blogger Anders said...

Åh, det låter ju supermysigt!
Du beskriver eventuella källor till oro, men jag får bara upp bilder av en superidyll:
Tegelpannor
Matkällare
Glasveranda

Kombinationen kollegas pappa-byggdoktor låter som bingo. Ta dit han.

Om det ser bra ut är det oftast bra. Konstiga svampangrepp och husbock ser man kanske inte alltid, men såna fel är inte så vanliga, tror jag.
Vet du när kåken är byggd?
Kan dunte lägga ut en massa bilder på bloggen så vi får se?

 
At 11 april, 2006 08:11, Blogger Tor Billgren said...

Sebastian, jag har bestämt mig för att jobba på sparlåga i sommar. Inga långa sommarserier med min signatur, således. Jag har aldrig badat i Vättern.

 
At 11 april, 2006 16:26, Blogger Anton Berg said...

Jag anmäler mig att måla!
Att slita på en sommarstuga med en massa goida vänenr och kall öl låter som himmelriket.
Jag är ledig söndagar - tisdagar i sommar, då kanske jag och Anna kan komma förbi på arbetsläger?

 
At 11 april, 2006 22:19, Blogger Anders said...

Ska man ta med eget virke?

 
At 12 april, 2006 10:59, Blogger adam said...

Jag håller på och bygger ny stuga så jag är redan i snickartagen om det behövs händer, eller kan jag laga mat till alla som renoverar.

 

Skicka en kommentar

<< Home