lördag, april 15, 2006

Påskafton

Konstrunda på Österlen. Ystads Allehanda, Skurupssidorna. Rubrik: Venusgården sätter erotiken i centrum. Ingress: Venusgården utanför Lundby slår nu upp sina dörrar för allmänheten.

Och bland de målade och tryckta tavlorna finns ett livs levande konstverk. Bakom glas och ram syns en anonym kvinnas underliv – målat i vackra mönster och färger.
- Vulvamålning, förklarar Ylva Franzén, som kommit med idén till denna konstart.
- Jag vill lyfta fram kvinnors vulvor. Den är så dold – och när den syns är det porrindustrin som lagt beslag på den, det är förfärligt. Många kvinnor skäms för sin vulva.
- Min tanke är att få människor att betrakta vulvan, att se den som något vackert – det är ju både livets och njutningens källa, samtidigt som det är ett dåligt utforskat mysterium.

Den här artikeln är illustrerad med bilder. På något sätt tror jag att ni alla kan se dessa bilder framför er. Hur de medverkande ser ut. Om de har långt, vitt hår och svarta kläder, till exempel... Men en sak kan ni inte föreställa er: Vulvamålningen. Jag lovar er, det går inte.

En del äkta makar gifter om sig för att bekräfta sin kärlek och sitt äktenskap. På samma sätt hade vulvamålningen en ytterst bekräftande effekt på mig. Jag satte inte morgonkaffet i halsen – jag var tvungen att spotta ut det...

3 Comments:

At 15 april, 2006 17:16, Blogger Chris said...

fantasi brukar vara av godo, men nu vet jag inte... "You watched it, you can't unwatch it".

 
At 15 april, 2006 17:56, Blogger Måns said...

Tor har blivit PRYD!

(Förresten var det inte mycket till ingress. Inte ditt fel, men ändå)

 
At 15 april, 2006 21:13, Anonymous Anonym said...

Är det något som inte behöver lyftas fram i pretto-sammanhang så är det just vulvan. Kan inte påminna mig en enda gång då jag inte såg vulvor på Valands elevutställningar när det begav sig. Och ja, visst kan jag se de medverkande framför mig, svajande gråsprängda kulturpager med spikraka luggar, stora färgade sjalar eller asketiskt svart, de stora etnosmyckena - Ulrika Knutsson kort sagt. Tor - vad är EGENTLIGEN konst?

 

Skicka en kommentar

<< Home