tisdag, april 18, 2006

Metajournalistik

Jag gillade Björn af Kleens artikel om Janne Josefsson i Sydsvenskan i helgen.

När frilansfotografen Joakim Roos och jag går över klipprummets tröskel händer något i sammanhanget komiskt. Janne Josefssons redigerare Kicki Niemi börjar protestera. Hon vill absolut inte förekomma på bild i Sydsvenskan. Detta är en scen som ofta återkommer i Josefssons egna tv-reportage. Scenen tycks signalera att den som inte vill vara med på bild är en hycklare som inte står för vad han eller hon gjort. Janne Josefssons avskyr bristande civilkurage. Frågan är vad klipparen Kicki Niemi döljer?

2 Comments:

At 18 april, 2006 12:33, Blogger Jonas Bergroth said...

Möter ofta JJ när jag cyklar till jobbet. Han är väl på väg till TV-huset då, antar jag. Det är intressant att han blivit en sådan ikon. Eller intressant att jag liksom hajjar till varje gång. För det jag ser är inte en skäggprydd man på väg till jobbet – det jag ser är idealtypen för arg journalist. En symbol eller en karaktär, eller hur man ska uttrycka det.

 
At 18 april, 2006 14:32, Blogger Anders said...

Bra text.

Och vilken bra bild jag fick i huvudet, Jonas; idealtypen för arg journalist kommer cyklande till jobbet. Svettig och röd i ansiktet av motvinden, förbannad redan innan arbetsdagen börjat.

Tack för lästipset, Tor.

 

Skicka en kommentar

<< Home