tisdag, april 18, 2006

Fjällena


Vi startade i Hokksund. Och så körde vi västerut i flera timmar. Halvvägs till Nordsjökusten, vid macken i Haukelifjell, svängde vi vänster uppför den slingrande vägen mot Hovden.
Däruppe, på fjället, inte långt från Hardangervidda, ligger Bakkebu. Elises släktstuga.
Det vill säga, den ligger inte långt från Hardangervidda, men den ligger ganska långt från farbar väg. Snödjupet på cirka en meter gör bengång omöjlig. Skidor, skoter eller snöskor är alternativen. Vi brukar skida de 2,5 kilometrarna från parkeringen.

När vi kom fram grävde pappa Arvid fram utedasset. Lillebror Endre hjälpte till. Jag, Elise och mamma Margaret bar in väskorna.
Det hade varit nästan tjugo minusgrader den här vintern - inomhus! När vi kom dit var det ett par minus. Det tog tid att värma upp väggar, golv och tak. Kaminen och fotogenbrännaren gick på max. När inomhustemperaturen nådde tio grader firade vi med en Martini.
Endre värmde sig på en cup noodle




Den som vaknar först på morgonen tänder i kaminen, så det blir skönt i stugan till frukost. Man kan somna om, men strax efter nio vaknar man igen, av doften av stekt bacon. Arvid sätter en stor ära i att steka baconskivorna så knapriga att de går i bitar om man tappar dem i golvet. Vi sätter stor pris på baconet.
Klockan tio börjar Påskelabyrinten på P1.
En geografisk frågesport med många lyssnare. De flesta är lärare i folkskolan. Viggo Valle heter programledaren. Han är briljant. Leder de inringande med öm hand genom samtalet. Småpratar lagom intimt. Stakar sig aldrig. Kan mycket om hela Norge. Margaret tycker att han favoriserar nordlenningar. Arvid (som är från Bodö) menar att det är helt okej.

Arvid tar Påskelabyrinten på lika stort allvar som baconstekandet. Men det är många som ringer in,och ännu har han inte kommit fram.

Efter radiofrågesporten tittar man ut genom fönstret. Sol? Snö? Vind?
Dåligt väder betyder att man kan sätta sig vid schackspelet igen. Eller greppa boken. (Jag hade med mig en tunn roman på ryska - "Hatten" av Vojnovitj. Huvudpersonen Efim Rachlin är författare i Moskva. Det går ganska bra för honom och hans författarskap, som utslutande handlar om godhjärtade, starka män. Mineralologer, upptäcksresande och pionjärer.)

Fint väder betyder att man måste breda matsäcksmackor av frukostmaten. Och packa in i papper. (Aldrig smörgåsar inslagna i plast eller aluminiumfolie!)
Det blir långtur.



Precis efter en jobbig "fiskbeinbakke" (där man måste gå med saxade skidor för att ta sig upp), på en vacker plats där man har utsikt över Hardangervidda (det vita massivet i horisonten) mötte Elises föräldrar en pratsam man från Arendal.



Arendaliter, kallas de, och inte Arendölingar, som många norrmän tror.
Han ville hursomhelst prata lite om var vi kom ifrån. Jaså? Skien? Åhå, en nordlenning också? Och en från Porsgrunn? Ser man på! Att jag var svensk gjorde mindre intryck. Han ville hellre prata om det nya polishuset i Telemark.
Vi barn tröttnade på de vuxnas prat och fortsatte uppför backen. Elise hade mest bråttom över kanten. Det ser man på den här bilden.



Egentligen hade vi inte så mycket sol, så det blev en del läsning. (Det börjar gå illa för Rachlin. Han blir mobbad av såväl kollegor som myndigheter. Författarförbundet ignorerar honom när det är dags för alla medlemmar att få en ny pälsmössa. Rachlin erbjuds en hatt gjord av en fet katt, medan Baranov, som bara skrivit EN bok, ska få rävpäls!)
Dessutom blåste det mycket. En sådan dag gick vi på vår längsta tur. Upp i Den lange halli (dalen, på Telemarksmål), över Den lange tjönni (sjön, på Telemarksmål), igenom Rassteindalen, ned vid Magnildshellene och hem igen. Det blev väl egentligen bara ett par mil, men kändes längre på grund av den oregelbundna topografin. I den starka motvinden över Rassteintjörnane var det svårt att prata med varandra. Jag fantiserade om kriget. Flyktingar, motståndsmän och möten.
Sen tog vi rast.

Det finns renar i Telemarksfjällen. Förvildade tamrenar, tydligen. Vi såg ett par flockar på håll. En kungsörn fick vi också se,och massor av bländvita ripor. Men egentligen är spåren ännu vackrare än fåglarna. Se här hur ripan har kommit från höger, landat i snön, fångat någonting, och lyft igen, till vänster i bild.



Det var lavinfara. På radio sände de ut varningar. De olika snölagren är i olag. Kan komma i rörelse. Fyra syskon hamnade i ett snöras på Gaustatoppen vid Rjukan, men de klarade sig helskinnade.
Man brukar säga om norrmän att de är "födt med ski på beina". Och ja, jämfört med oss klemiga mellansvenskar är det ett rimligt påstående. Jag ramlar, snubblar, knäcker stavar och tappar trugor. Medan till exempel Elises mamma (till höger i bild) är en ulv i skidspåren. Men så har också fjällen i Bykleheia varit hennes lekplats sedan ung ålder.



Sista dagen var vi trötta i våra kroppar. (Och stackars Rachlin hade fått noja, och vigt sitt liv åt jakten på en värdig hatt. Under en samling med sina överordnade fick han hjärtslag, och dukade senare under. Stackars Rachlin.)
Vi nöjde oss med en kort utflykt. Men den blev nog så dramatisk. Arvid stötte på en björn, men kom undan med blotta förskräckelsen, och ett rivsår på näsan.



Trots björndebaclet fortsatte vi färden och genomförde en hjältemodig bestigning av Grönnuten - 1121 meter.
En fin semster. Tack Norge!

12 Comments:

At 19 april, 2006 09:34, Blogger Anders said...

Aaah!
Ååååh!
Ooooh!

Nu har jag rullat upp och ner och tittat och läst och tittat och läst.
Fantastiskt!
Vilken påsk!
Och vilken redogörelse!
Vilka bilder!

Men episoden om björnmötet är alldeles för fåordig. En björn! Rivsår på näsan! Eller avslöjar fåordigheten att det inte var fullt så dramatiskt?

Nu var jag tvungen att rulla upp och rulla ner igen.
Vilka bilder!

 
At 19 april, 2006 12:23, Blogger Måns said...

Instämmer med Ankdusch.
Mycket mycket fint, Thomas!
Det var bra att ni köpte er en digitalkamera.

 
At 19 april, 2006 16:02, Blogger Jonas Bergroth said...

Tack Thomas. Undrar om inte en digitalkamera vore på sin plats även för mig. Personliga semesterbloggreportage är en underskattad genre. Kanske rentav min nya favoritgenre.
Fast några björnar har jag ännu inte stött på under mina seglatser med E i Bohuslän.

 
At 19 april, 2006 16:25, Blogger Tor Billgren said...

Arvid krockade med en tall, och inget annat. Försök inte med någon björnskröna här. Annars reagerar jag som Anders när jag läser texten. Jag gillade särskilt delen med Martinin.

 
At 19 april, 2006 16:27, Blogger Thomas Pihl said...

Tack själva!

Sa jag "björn"? Jag menade "björk".

 
At 20 april, 2006 08:57, Blogger Thomas Pihl said...

Nej, vi hade tyvärr ingen lavinutrustning överhuvudtaget. Jag är motsatsen till en prylnörd. Den blå anoraken på bilden har jag ärvt av Elises morfar. Den är sydd av tunt bomullstyg som är allt annat än vindtätt. Motsatsen till gore tex. Måste skaffa mig bättre grejer. Brallorna är också amatörmässiga. Det största problemet var faktiskt att den kalla vinden angrep skrevet. Skulle behöva såna där vindtäta kallingar.

Räv = lisá

 
At 20 april, 2006 11:27, Blogger Anton Berg said...

Hur kan björn plötsligt förvandlas till björk?

Snacka om antiklimax i redigeringen!

För övrigt instämmer jag i hyllningarna. Lysande blogg-rep!

 
At 20 april, 2006 16:15, Blogger Anders said...

Thomas har ju alltid en lisà bakom örat när han skriver.
Eller så är han på örat.

Vindtäta kallingar är kung, Thomas!
Och du lär behöva ett par när ni kommer och hälsar på, för idag brann vår värmepanna ihop...

 
At 21 april, 2006 09:04, Blogger Thomas Pihl said...

Härdsmälta i Kiruna, tjugo år efter Tjernobyl.

 
At 21 april, 2006 10:23, Blogger Anders said...

Men nu eldar jag i den gamla vedpannan! Plus 24 grader i sovrummet!

 
At 21 april, 2006 14:53, Blogger Måns said...

Ah, jag minns en resa till vännen Lars-Thomases hytte i Otta (det heter så) när jag och Tor eldade igång den stackars vedspisen så murstocken närapå glödde.
Fan, jag vill ha en vedspis hemma. Här. Nu.

 
At 21 april, 2006 16:18, Blogger Anders said...

Harunte en mysig brasa på dvd, Måns?

 

Skicka en kommentar

<< Home