onsdag, juni 01, 2005

FLIEGER ALAAAARM!






RooooooooaaaaAAAAAARRRRR
plums
BADABOOOM!!!

Såklart fick man sina fiskar varma utanför Liverpool.
Tre Hurricanes droppade sjunkbomber som prylnördar släpper hyllningar till sina små databandspelare.
Dåliga odds att börja vifta med tjugomillimetarn mot dem.
Alltså: under ytan.
En hel ytstridsgrupp kommer tuffande och börjar söka och böka.
Vi riggar för ljudlös gång, håller andan och smiter undan på 50 meters djup.
Undan smiter då också konvojen.
Keine problem, tänker jag och går för full sprutt i ytläge rakt mot Liverpools hamn. Dit var konvojen på väg så där ska de ligga uppradade vid kajen och jag ska få mitt tivoliskytte. Inte med plastbollar. Med 88 millimeters spränggranater.
Glider under nosen på tungt kustartilleri utan att de ser oss.
Klockan närmar sig tolv på natten och från bryggan syns lyktorna i hamnen. Har de inte börjat mörklägga ännu? Krigsutbrottet kom ju för flera veckor sedan.
Uuuu, så spännande! Vad gör jag om det kryllar av örlogsmän i hamnbassängen? Har bara tio meter under kölen så det finns inte plats att kraschdyka. Slut torpeder, som ni minns, så enda sättet att försvara sig är att stanna i ytläge. Men ligger där en jagare har vi inte en suck. Det här kanske var en dum idé. Borde ha tuffat hem till Kiel, fått medaljer, mat och nya torpeder och gett mig ut på Atlanten igen. En trång flodmynning är inte rätt plats för den här stålkorven.
Spanar i kikaren. Urskiljer hamnkranar, magasin och kajer.
Tomma kajer.
Inte så mycket som en roddbåt i hela hamnen.
Ridå.

14 Comments:

At 01 juni, 2005 14:27, Blogger Måns said...

Vad gjorde du då då?
Åkte hem och bunkrade medaljer, förstås...

 
At 01 juni, 2005 15:26, Blogger Anders said...

Jo, då vände jag mycket riktigt hemåt igen.
Men ute på Irländska sjön hade det mojnat, så jag hann plocka en fet C2:a och en lite kusttrampare med pickan på däck innan det var dags att gå och koja. I den verkliga världen utanför ubåten.

 
At 03 juni, 2005 09:35, Blogger Tor Billgren said...

Häromdagen testade jag XXI:an. Aaaah vilken underbar båt. Snabb, smäcker, vacker... Men jag har inte fått igång däckskanonen. Finns det inte en sån?

 
At 06 juni, 2005 13:24, Blogger Anders said...

Nope.
Bara två luftvärnsspruttor.
Men de är inbyggda i tuffa torn.

I maj -45 hoppade en tysk besättning av till Sverige och sänkte sin tjuetta, som för er oinvigda alltså var en ubåtarnas iPod i en värld av vevgrammofoner.
Men svenska marinen plockade upp den och vips så kunde vi bygga bättre ubåtar än någon annan.

 
At 07 juni, 2005 09:11, Blogger Tor Billgren said...

Just det. Det hade jag med i mitt reportage om ubåtsvapnets historia. Vi snodde bland annat snorkeltekniken från XXI:an.

Hur skiftar man mellan den akterliga och förliga kulsprutan?

 
At 07 juni, 2005 12:37, Blogger Anders said...

F = primär kulsprutt (fram?)

G = sekundär kulsprutt (bak, då?)

Jag kör ju fortfarande bara VIIB, så jag har junte provat det därna moderna.

 
At 07 juni, 2005 12:38, Blogger Anders said...

F'resten, vadå program om ubåtsvapnets historia!?
Vill ha, vill ha!

 
At 08 juni, 2005 08:04, Blogger Tor Billgren said...

Jag kör XXI på Einzelmissionen. Kör du bara karriär? Jag tycker det är så trist med de där bevakningsuppdragen... Igår misslyckades jag två gånger med att ta mig från St Nazaire till Scapa Flow. Batteriet tar slut för fort, och när jag försöker ladda det på natten kommer de och upptäcker mig ändå. Har testat att gå väster om Irland och mellan Irland och England (då kom det torpedbåtar!!!). Idag ska jag testa Engelska Kanalen.

 
At 08 juni, 2005 08:36, Blogger Anders said...

Jag sänkte Warspite utanför Narvik i ett enkeluppdrag, men nu är det full karriär, så att säga.
Jag gillar patrulleringen, man sänker ju allt man stöter på under vägen dit, avverkar sina 24 timmar i rätt ruta och sedan är det fri jakt! Lägger man upp en zickzack-kurs över rutan och komprimerar tiden till max så är patrulleringen klar i ett nafs.
Det blir ju mycket mer spännande när man verkligen måste överleva för att kunna gå vidare, samla ton, utbilda manskapet och få bättre båtar. Tjuettan hägrar i horisonten. Lååångt bort i horisonten, jag är efter flera veckors spel fortfarande bara i oktober -39...

Kan man ladda batteriet om man kör på snorkel? Det borde man väl? Då skulle du ju klara dig. Man kan beordra snorkelkörning via styrman eller vad han nu är, längst till vänster i officersraden. Klickar man upp hans kommandon ligger snorkeldrift till höger i raden.
Torpedbåtarna är mycket irriterande. Men de torpederar ju inte. Bara knattrar med sprutorna, så man kan dyka i ganska maklig takt. Snyggt är det på nätterna när de söker med strålkastare. Kanske borde försöka plocka en med 88:an.

 
At 08 juni, 2005 10:54, Blogger Tor Billgren said...

Snorkeln kom inte förrän 1943/44...

 
At 08 juni, 2005 11:10, Blogger Anders said...

Jamen jag trodde du körde tjuetta.

 
At 08 juni, 2005 11:16, Blogger Anders said...

Och tjuettan kom väl först så sent?
Så att då hade den väl snorkel från start?
Eller?

 
At 09 juni, 2005 09:24, Blogger Tor Billgren said...

Men jag kan väl inte köra en tjuetta i ett 1939-scenario?

 
At 09 juni, 2005 22:17, Blogger Anders said...

Nej.
Eller, jo, det kan man nog som ett sätt att sänka svårighetsgraden.
Men jag trodde att du körde tjuetta i uppdraget.
Fast nu inser jag att du spelar den klassiska räden mot Scapa Flow och alltså inte kör tjuetta.
Visste inte att den fanns som uppdrag, har inte kollat dem så noga.
Men att det ska vara så svårt att komma fram då, -39?
Jag kör ju karriär i -39 och tuffar fram och tillbaka genom kanalen. Inte utan problem, men jag behöver bara dyka och köra på tyst gång så tappar jagarna bort mig. Torpedbåtarna har inte sonar och är alltså helt ofarliga.

Testa förresten att skjuta en ljusgranat i himlen på natten. Skitsnyggt! Gjorde det för att jag inte såg om jag träffade under vattenlinjen på en fraktare. Om man siktar ner i vattnet ganska långt framför skeppet så dundrar granaten in under vattenlinjen. Effektivt.

Och du måste börja köra karriär. Once you go karriär you wont gå tillbaka.

 

Skicka en kommentar

<< Home