tisdag, maj 31, 2005

Vårt skrå sviker

Har försökt följa med i alla turerna i vad som nu blivit vårt nya krig - könsmaktskriget.

Det bästa jag har och säga om det begreppet är väl att jag är glad att dödssiffrorna hittills varit låga.

Jag missade båda delarna av "Dokument Innifrån" eftersom någon annan kanal visade curling-VM eller snooker-DM just då. Det ångrar jag idag.
Så istället har jag försökt läsa ikapp.

DN skrev efter det andra programmet att Evin Rubar baserat sina dokumentärer på ariklar i Västerbottenskuriren som fällts i PO. De skulle varit rena lögner. Vidare skulle Evin Rubars huvudkälla, en av de tjejer som blivit bortförda, vara psykiskt insabil. Det är inte etiskt rätt att intervjua en sådan människa. Skrev DN.

Men sen skrev DN igår att DN hade fel och att DN ber så mycket om ursäkt.

Då tänker jag: Vafan, kan varken stora stolta SVT eller stora rika DN göra en ordentlig research? Nu tror jag ju inte på någon av dem alls.

Vart har vi då kommit efter alla avslöjanden och publicerade spaltcentimeter?

Ingenstans. Visst har vi fått reda på saker som vi kanske inte redan visste. Som att Evin Rubar gör dokumentärer i SVT och använder sig av voiceover och tokkorta klipp.
Som att DN kan göra fel och erkänna det. Som att det heter voiceover.

Men vi har väl egentligen fått fler frågor än svar.
Vad sa den där kvinnan egentligen före och efter hon sa att "Män är djur"?
Varför fick man inte veta att det var ett citat?
Varför får människor som har som främsta mål att bygga en egen karriär göra detta i Sveriges Television, företaget som bara har som mål att göra Sveriges befolkning en tjänst med sin TV?

Vi kommer inte få svar på dessa frågor. För nu handlar diskussionen om vem som sa vad, till vem och hur och varför. Allt som borde framgått med all tänkbar tydlighet i en bra dokumentär.

Målet med diskussionerna är inte att få svar på den riktigt viktiga frågan: Varför slår män kvinnor och vad ska vi göra för att de ska sluta?
Nej, målet verkar istället vara att folk ska skrika högst och vinna flest små poänger i medieslagsmålen.

Igår försökte Göran Rosenberg i TV4 föra diskussionen framåt.
Så här marknadsförs programmet på hemsidan:

Vem bryr sig om att diskutera stora frågor när det finns lättare sätt att göra underhållning? I TV4:s diskussionsprogram "Rosenberg" behandlas frågor som ofta glöms bort i televisionens förenklade universum.

Jättebra Rosenberg, precis så vill jag att någon ska tycka. Tänker jag. Sen tittar jag på programmet.
Jan Guillou (sic!) Ebba Witt-Brattström, JämO Borgström (som ser ut som ett fyllo) och en till som jag inte minns namnet pratar i mun på varandra. Återigen händer inget. Återigen handlar det bara om att vinna små personliga poänger.

Dessa diskussioner handlar inte om att komma framåt. Nej de är som scenerna i LOST och 24, de skall helst se till att öka mystiken ytterligare, skapa fler frågor, färre svar.

Varför görs journalistiken så här? Jag blir bara arg och ledsen, vårt skrå sviker!

4 Comments:

At 31 maj, 2005 18:00, Blogger Unknown said...

Anton,

Jag har också missat de omtalade programmen. Men jag har följt med lite efteråt och ställer mig ändå undrande till några saker du skriver.

1) "Varför får människor som har som främsta mål att bygga en egen karriär göra detta i Sveriges Television, företaget som bara har som mål att göra Sveriges befolkning en tjänst med sin TV?"

Menar du Evin Rubar?
Varför skulle hon se sin egen karriär som viktigast?
Vad har hon sagt som får dig att dra den slutsatsen?

2)"Målet med diskussionerna är inte att få svar på den riktigt viktiga frågan: Varför slår män kvinnor och vad ska vi göra för att de ska sluta?"

Fast just i det här fallet var väl ändå meningen att granska kvinnojourerna.
Som trots att de gör mycket jävligt bra bevisligen inte fungerar, eller iallafall leds, felfritt.
Och då motverkar ju de sitt eget syfte.
Bara för en diskussion är viktig gör ju inte det alla andra diskussioner oviktiga, eller hur?
OCh visst är det jävligt konstigt att tanter som på allvar tror att nästan alla män tillhör satanistiska pedofilsekter, uppbär statligt ekonomiskt stöd.
Det tycker iallafall jag.

 
At 31 maj, 2005 18:08, Blogger Anton Berg said...

Evin Rubar har ju medvetet bortsett från faktum som inte styrker hennes tes.
Hon har intervjuat människor som inte är psykiskt friska. Hon har redovisat uttalanden som om de vore den intervjuades och inte citat.
Hon har medvetet klippt bort delar av itnervjuerna som är förklarande för att skruva till sin hsitoria. Inte för att komma sanningen närmare, utan för att få en bra historia. Varför vill en reporter göra en bra historia på bekostnad av "sanningen" Måns?

Klart alla organisationer som åtnjuter offentliga medel, äsch, pengar från dig och mig, klart dom ska granskas.
Men då ska det ske på rätt sätt.
Ett schyst sätt.

Och du har rätt i att det var frågan som togs upp här, men den får vi ju knappast heller några ordentliga svar på eftersom det är gjort hafsigt, slarvigt och på ett journalistiskt högst tvivelaktigt sätt.

Och den stora, 10 000-kronorsfrågan, är ju varför Män slår kvinnor och vad vi ska göra åt det.

 
At 31 maj, 2005 18:16, Blogger Unknown said...

Men DN hade ju tagit tillbaka uppgifterna om att hennes interJUVoffer var psykiskt sjuka.
Eller fattade jag det fel?

Sen har jag svårt att se ett problem med att vinkla ett reportage.
All journalistik är vinklad.
Jag har som sagt inte sett reportagen så jag vet inte i vilken utsträckning ROKS får komma till tals.
Men att tvingas lägga fram för och emot på precis exakt varenda liten grej är ju ohållbart. Då får man ge ut en dvd-box istället.

Jag tycker inte att man bara måste skildra 10 000-kronorsfrågorna.
Bevisligen är det här ett problem.
Kvinnorna som jobbar inom ROKS tycker själva att deras ledning är ett problem.
Bra, berätta det då och varför det är så.

 
At 01 juni, 2005 10:02, Blogger Anton Berg said...

Klart mam måste vinkla. Men det betyder inte att man bortser från fakta som inte stämmer med den förutbestämda vinkeln.

Idag skriver DN igen att artiklarna i Västerbottenskuriren har blivit hänskjutna till PON så något är ruttet med hela historien.

Tjejen som kallas Anna (den andra tjejen, inte den som är psykiskt instabil) ville inte vara med i Evin Rubars dokumentär, hon ville inte synas i TV.
Hon hade, enligt DN, reagerat kraftigt mot Evin och tagit avstånd från historien. Hon kunde däremot tänka sig berätta sin historia på telefon.

Men det kom alltså inte med.

Jag håller med om att ROKS ska granskas. Det har jag skrivit tidigare.
Men resultatet av granskningen blev ju helt kasst. Det blev skitkastning och nu sitter alla där och pekar finger.

Ett misslyckande.

 

Skicka en kommentar

<< Home