tisdag, maj 31, 2005

Knäckande bra



De första typ 2000 sidorna är fantastiska.
Men i de sista kapitlen av den sista boken i "Utvandrar"-sviten - "Sista brevet från Sverige" - slår Vilhelm Moberg nog alla rekord.

Den gamle nybyggaren Karl-Oskar Nilsson ligger ledbruten på sin säng och kan inte göra något annat än att titta ut genom fönstret och se hur hans söner driver vidare hans livsverk.
Kroppen säger ifrån, åldern säger ifrån och i väntan på döden ligger den gamle mannen och minns tillbaka.

Han minns henne. Hon som dött 25 år tidigare, men som i hans minne finns kvar lika levande som någonsin.
Med en karta över sin gamla hembygd i handen minns Karl-Oskar tillbaka till tiden då han som 17-åring gick på friarstråt till Kristina i Duvemåla.
Och det är här, i den gamle mannens tankar och minnen som bilden av Karl-Oskar blir helt komplett.
Okej, vi har förstått tidigare att den gamle smålandsbonden är en envis och strävsam människa, och hans öde har engagerat oss genom sida för sida på ett enastående sätt. Men det är först här som vi som läsare (eller lyssnare i mitt fall eftersom jag den här gången läst om böckerna som ljudböcker - inlästa av en lysande Per Sjöstrand) får en bild av Karl-Oskars känsloliv. Han blir en tänkande och kännande och älskande människa - inte bara den strävsamme gudsfruktige bonde han tidigare framstått som.

Och inte minst är det den överlägset bästa kärleksskildring jag någonsin läst.

Han går till hennes grav.
Rensar den från ogräs.
Tittar på träkorset som han snidat till henne och läser inskriptionen.
"Vi mötas åter".

Det är så löjligt jävla lysande att jag blir mållös.

7 Comments:

At 31 maj, 2005 16:22, Blogger Anton Berg said...

Måste nog iPod-lyssna jag också, har du delarna liggandes?

Blev helt tokinspirerad av din text!

 
At 31 maj, 2005 16:25, Blogger Måns said...

Ja, det är bara att komma hit så får du jalla in den på ipoden!

 
At 31 maj, 2005 16:25, Blogger Thomas Pihl said...

På tal om iPod-lyssning:
Jag har också börjat.
Främst med podradio, som ju sr.se just har hakat på.
Har även jallat hem en Potter-bok. Och Måns, du har rätt i att avsaknaden av kapitelindelning är ett problem, men du vet väl att man kan snabbspola ganska smidigt i mp3-filerna på iPoden?

 
At 31 maj, 2005 16:27, Blogger Måns said...

Jo jag vet att man kan spola och det fungerar tillfredställande nog.

Sen har jag sett att det finns någon inställning för ljudböcker i ipoden men jag antar att man måste greja med itunes på något sätt för att få det att funka.

 
At 31 maj, 2005 16:36, Blogger Thomas Pihl said...

Jag förstod förvisso att du visste att man kunde spola, men jag tänkte inte på den gamla gaggiga "hålla ner forwardknappen-spolningen" utan på den fräcka snabbspolningen som man når genom att trycka en gång på enter och sen snurra på hjulet.
Men den har du säkert också koll på.

Jag fattar inte hur man ställer in ljudboksgrejset. Till exempel så hamnade ju inte filen i "audiobooks"-mappen.

 
At 31 maj, 2005 16:48, Blogger Måns said...

Ahaaaa!
SÅ kan man ju spola...
:)
Tack Bilen!

 
At 31 maj, 2005 17:26, Blogger Tor Billgren said...

Jag häpnar också inför Mobergs sanslösa intelligens... Hur han får ihop berättelserna. Så bra de är.

 

Skicka en kommentar

<< Home