måndag, oktober 12, 2009

Tor är ute och cyklar!

Hej Kustarnik!

Jag har en ny regel: jag får inte sitta framför datorn efter jobbet om jag inte gör någonting kreativt. Ett Kustarnikinlägg räknas som kreativt. Så förbered er på spam! Utom att jag aldrig kan hålla några regler jag föreskriver mig mer än en gång...

Jag snubblade häromdagen, via Tors sydafrikablogg, på en fantastisk text. Jag förstår inte hur han har kunnat låta oss missa den. Den handlar om Tor som cyklar på den danska landsbygden! Men det här är ju mitt inlägg, så jag ska ta lite plats först:



När jag pluggade litteratur i Paris — under ert första JMG-år — läste vi en hel del om Arthur Rimbaud — har ni inte hört om honom? en fantastisk poet med ett matchande levnadsöde. Kort: slog igenom i slutet av 1800-talet som 15-åring. Blev ihop med en av Frankrikes mest berömda, och lyckligt gifta, poeter Paul Verlaine. Blev skjuten av densamma. Gick från Normandie till Paris, skottskadad (kan vara en skröna). Skrev några banbrytande verk tills han tröttnade, 21 år gammal och åkte till Afrika för att leva på vapenhandel — som ung, i alla fall, vilket han iofs var hela sitt liv, hade denne Rimbaud för vana att gå och gå och gå, i tiotals mil, och sova under bar himmel. När jag läser Tors text ser jag framför mig en blandning av Allan Edwall i Rasmus på luffen och Rimbaud där han rullar fram, vingligt, okontrollerat på skumpiga vägar, alldeles för fort, alldeles för förfriskad, på en alldeles för liten cykel! Jag skulle vilja ge er texten nu, men ni får hålla er till tåls lite till. Ni ska nämligen få ett soundtrack till den. Det finns redan där, men om författaren inte misstycker, så vill jag göra den ännu mer konkret för er med följande lilla lista:


Il catalogo è questo
Caruso sjunger Tosca
Kraftwerk - Tour de France
Tors text - "Cykling. Ljud."

Sen vill jag avsluta med ett självporträtt från Gråberget och lite göteborgshumor:


Med teleobjektiv från vårt vardagsrumsfönster.



"Basement Saxx - Where's your head at - en frisör i en källare. I Göteborg. (Klicka om ni inte fattar)

Prumenad.

2 Comments:

At 12 oktober, 2009 22:35, Blogger Johnny Bode- Sällskapet said...

Tjusig kvinna, bedårande bäbis, sköjig "humor". Götebooorg!

Tors text ska jag allt lyssna på, men inte i kväll. John Blund kallar.

 
At 13 oktober, 2009 08:18, Blogger Tor Billgren said...

"Katalogarian" brukar man kalla Leporellos sång där han berättar om sin herre Don Giovannis erövringar i olika länder. Och det är inte få. I Italien sexhundrafyrtio. I Tyskland 231. Hundra i Frankrike, 91 i Turkiet. Och i Spanien: Mille e tre; 1003. En av Mozarts mest utsökta kompositioner.

"E lucevan le stelle" är hämtad ur världens bästa opera, Tosca. Den sjungs av Mario Cavaradossi kvällen innan han ska skjutas för förräderi. "Sången till livet" kallas den populärt. När temat återkommer i de sista takterna av operan, gråter alla. ALLA.

"Tour de France" är hämtad från Kraftwerks senaste skiva, som är helt OK. Den ursprungliga singeln (som också finns på skivan) kom 1983, själva skivan kom 20 år senare. Den ursprungliga låten är en klassiker och förmodligen min absoluta Kraftwerk-låt: http://www.youtube.com/watch?v=QLiai4gg_0Q&feature=related

Tack för ett fint inlägg, Sebastian.

 

Skicka en kommentar

<< Home