torsdag, oktober 08, 2009

Gist through the mist



Kamrater!
Vi är skyldiga er en sammanfattning. Här är Gistholmenäventyret 2009 (som vi minns det).

Bäst

AL: Roddturen - alla i samma båt!
TP: Vädret - strålande hela helgen. Och att vi höll uppe humöret trots tunga förluster.
SD: Rövkroksturnerandet i beckmörker? Stjärnhimlen? Solvädret? Segelbåtarnas spinackers? Countrysångerna? Den svenska Dan Andersson-bluesen?
GG: Fredagskvällens bastning med sin sånginsats (bäst hittills genom åren skulle jag säga) var fantastisk. Femkampen var stor humor. Men den verkliga höjdpunkten var att ligga i fören på en roddbåt och pimpla folköl, röka pipa och äta godis, omgiven av goda vänner, segelbåtar, solglitter och vågskvalp...



Sämst

AL: Rövkroksdominansen.
TP: Skärpt "medhavd sprit-förbud" på båten. Och Lavarna i bastun. Det var bättre förr.
SD: Plåtis-Bosse och Plåtis-Micke (Störiga stuggrannar)
GG: Att min ena pipa gick sönder.



Mest överraskande

AL: UFO-ballongernas driftsäkerhet
TP: Fullt med folk.
SD: Jag hade aldrig trott att vi skulle skjuta luftpistol med en nationell idag-tidning...
GG: Att Thomas var en sån överdängare på rövkrok! Hans röv ser ju inte alls så imponerande ut.


Minst överraskande

AL: Nachostallriken på båten
TP: Mat, dryck, bastu, sång, rodd
SD: Allsången i bastun hade nog bara överraskat de som aldrig varit med på Gistan!
GG: Att vi hade köpt mellan 50 och 100 procent för mycket mat och sprit.

Bästa låt
AL: Apa till hora/Helgdagskväll i timmerkojan
TP: "As I went down to the river to pray..."
SD: Gustafs version av "Varför är där ingen is till punschen" till den traditionella söndagsstädningen med blymössa är en stark kandidat. Men troligen kommer ändå de mångstämmiga versionerna av Oh brother-låtarna ännu mer färga mitt minne. Jag svarar "As i went down to the river to pray" (eller vad den heter).
GG: Fredmans epistel no. 81, "Märk hur vår skugga" framförd i bastun, så man trodde man var i domkyrkan. Borde ha spelats in! Bubblare: "Bullfest" med Sigge Fürst, spelad via Spotify på Sebbans mobil, klockan halv fem på söndag morgon.

Godast (tuggat)

AL: Ostkaka på stranden
TP: Allt UTOM ostkaka (blä!).
SD: Risotton! Nej förresten, den blev ju aldrig av... Godast var ostkaka med krusbärssylt i strandkanten i solnedgången.
GG: Tacobuffén på fredag. Hungern är den bästa kryddan!

Godast (drucket)

AL: Den där tredje snapssorten till sillen. Eller var det fjärde?
TP: Första ölen på färjan. (Eriksberg)
SD: Förlåt Gustaf, men jag kan inte säga dina malörtsgegga med olika döskallar på etiketten. Godast dryck var söndagmorgonens kokkaffe
GG: Snapsen till sillmiddagen (utom Hallands Fläder, blä!), folkölen i roddbåten.




Årets Tor
AL: Thomas, som somnade innan festen var slut!
TP: Anders, marscherande med tusen matkassar i uttänjda armar.
SD: Thomas: han lagade ensam lördasgslunchen och somnade i bastun.
GG: Köket hade ingen självklar ÖB, vi jobbade väldigt kollektivt. Men jag säger mig själv, eftersom jag är hungrigast och inte tolererar någon slöhet vid kastrullerna.

Årets Måns
AL: Gustaf, som var fullast (?).
TP: Sebastian, som hade en ny teknisk pryl. Och älskade den.
SD: Jag själv, som tillsammans med Gustaf lyssnade på gamla KSMB-hits på min spotifymobil fram till småtimmarna.
GG: Thomas, eftersom han förorenade Österjsön med saker som inte ska vara där. Inga mobiler, men väl ett antal sönderbrända plastpåsar. (Fast det var coolt när de brann!)

Årets Anton
AL: Det finns bara en Anton.
TP: Seb, som tvingade på oss andra wail-låtar.
SD: Det blev ingen Anton i år, det var sorgligt.
GG: Anders, för det ohjälpliga vitsandet.



4 Comments:

At 09 oktober, 2009 17:39, Blogger Anders said...

Ja, jävlar, så där var det!

 
At 09 oktober, 2009 18:51, Blogger Anton Berg said...

Saaaaaaah!!!!
Ni fattas mig!

Nä, allvarligt, fan så sorgligt att jag inte kom med. Mitt liv har gjort en helomvändning på ett remarkabelt sätt iochmed helg/kvällsjobb och två barn. Dessutom Ny Demokrati-P3 Dokumentär på det.
Jag mår inte bra av allt detta, som tur är är dokumentären klar.
Men att jag skulle ställa in Gistholmen trodde jag aldrig. Tyvärr var det helt nödvändigt. Men det gör ont i mig igen när jag ser bilderna och läser era fina kommentarer.

Synd också att Måns (och Tor) inte heller kunde närvara. Jag värdesätter den här träffen varje år enormt mycket och tycker det är superstrongt av er som reser långt att ni också orkar/hinner/vill.
Kanske kan vi ta en extra-träff i vår hemma i vårt hus, som kompensation.

 
At 10 oktober, 2009 20:01, Blogger Tor Billgren said...

Mycket, mycket bra presentation! Listor! Älskar dem! Rövkrokar, var det vad ni kallade svennebanan-packet som ni delade ön med?

 
At 11 oktober, 2009 23:47, Blogger Thomas Pihl said...

Rövkrok är, för att uttrycka det med Sebastians ord "den gutiska nationalsporten".
Kombattanterna ligger "spelkort" på backen och brottas med varsitt ben. Typ.
Det var en del av femkampen.

Anton, fint inlägg.
Vi pratade faktiskt om att kanske göra en extraträff. Vore kul att komma till ert hus.

 

Skicka en kommentar

<< Home