fredag, september 11, 2009

Tor Billgren, Kapstaden


President Zuma presenterar sina ministrar för statsminister Reinfeldt, tillika EU:s ordförande.

Jag lekte utrikeskorre igår. Reinfeldt var på EU-toppmöte i Kapstaden och hade överläggningar med president Zuma. DN, SR, SvD, TT och SVT var på plats. Efter presskonferensen med Zuma hade statsministern ett mer intimt pressmöte med de svenska journalisterna i presidentsviten på Table Bay Hotel. Mycket stiligt. Jag livetwittrade från ceremonierna och mötena, ni som har Facebook märkte nog mina ideliga statusuppdateringar. Sen satte sig korrarna och filade på sina texter, och jag (som inte hade något uppdrag) åkte och åt skaldjur med Erik, därefter hem och tog ett bad.

Texter och bilder ligger här. Mottager gärna skoningslös feedback på bilderna. Det är inte lätt. Motljus, dessutom. Vill bli bättre.

4 Comments:

At 12 september, 2009 21:12, Blogger Anton Berg said...

Bilden på byggnaden (den första) är ju makalös. Den ser ut som ett montage. Grymt fräck!

Reinfeldt borde också skaffa sånna därna fräsiga solglas.

De två nedersta bilderna borde lätt kunna platsa i en tidning, tycker jag. Har för mig att det är precis sådana bilder som brukar pryda utrikessidorna?

Men så är jag nog en av de sämre fotograferna i Kustarnik-gänget.

 
At 12 september, 2009 23:53, Blogger Måns said...

Klart publicerbara bilder, Tor. Jag har sett proffsfotografer lyckas betydligt sämre.
Bra jobbat!

Avdeningen feedback:
Generellt kan jag säga att jag föredrar dragarbilder där man ser objektets ansikte, helst ögonen.
Och händerna-bakom-ryggen-bilden är en utmärkt komplementsbild.

Vad har du för kamera?

 
At 14 september, 2009 16:03, Blogger Anders said...

Skitfina bilder!
Den enda som kräver behandling för att funka är soldaterna som kommer marscherande. Det är en snygg komposition, men att få bilden rättexponerad när det är mörkhyade människor i vita kläder - i motljus - får vilken forograf som helst att svettas.
De honnerande baskergubbarna är fina, men tripptrappeffekten hade förstärks om man sett dem en aning framifrån eller bakifrån, då hade man också fått lite diagonal riktning i bilden som ofta ger stuns.
Översta bilden med de två biljardskallarna till statsmän, plus en biljardfotograf, är ju jättekul.
Själv har jag en sjuka i att försöka få med lite för mycket i sökaren, och påminner mig därför om krigsfotografen Robert Capas visdomsord:
"If your pictures aren’t good enough, you’re not close enough."

 
At 23 september, 2009 10:34, Blogger Tor Billgren said...

Tack för kommentarer. Capa har alltid rätt.

 

Skicka en kommentar

<< Home