onsdag, april 26, 2006

Mallig 2

Fan, nu har jag försökt skriva tre texter om min överraskningshelg. Jag har försökt skriva en steril och stel redogörelse i punktform, en adjektivstinn och känslosam berättelse i D-Dur, och ett mellanting. Men jag kör fast hela tiden. Jag vill bara säga att det var toppen. Erik tog mig till Eskilstuna, dit han hade fått Måns och Anton&Anna att resa för att överraska mig. Helt underbart. Vi drack öl i solen, jag fick böcker och sjökort, vi gick hem till Thomas&Elise och lagade sushi, jag behövde INTE göra den - bara dricka och äta.

Dagen efter åkte vi vidare till Grythyttan och intog rum nummer 1 (Brudgemaket). På kvällen helt enastående middag med perfekta viner.

Canneloni med rökt lax och hummer
spenatskum och svartrot

Drack 2001 Carl Jan Vit Bordeaux från Graves, Frankrike till. Utpräglad sauvignon blanc, fin som fan till det rökta i förrätten. Smått, smakrikt, delikat.

Helstekt gödkalvsentrecôte
tryffelpotatiskaka, strudel med whiskycheddar och linser, dragonsky

2001 Domaine Thalabert Paul Joboulet, Crozes Heremitage. Åh, vilket vin. 170 kronor glaset är inget rån. Rån däremot är att ta 60 kronor för husets pissröda som man får på så många uteställen. Tryffeln i potatiskakan perfekt avvägd (kan ju bli lite läbbigt med för tydlig tryffelsmak). Trots att jag i grunden är dragonskeptiker, så störde inte dragonskyn det minsta, tvärtom. Erik åt hälleflundra istället.

Ost
Välkomponerad och generös ostbuffe, där särskilt Skärvägens Ädla och Bredsjö Blå utmärkte sig. Nu minns jag inte vilken som var vilken, men den ena hade en helt bisarr smak av träkol över sig, och den andra en frisk gräslökton bredvid de unkna ammoniaknyanserna. Underbart, med andra ord. Jag drack ett Portvin (vintage) till och Erik Grythyttans hjortronvin. Portvin är portvin, varken mer eller mindre, så jag kanske också skulle ha gått på hjortronvinet. Det var så att man förväntade sig känna kärnorna i tänderna efter att ha doftat på det...

Kola och macadamianpaj
yoghurtglass, apelsin

Bra avslutning med seg och god paj och synnerligen frisk glass. En droppe jordgubbsreduktion - det räcker oftast...

Dagen därpå skulle Erik på föreläsningar i Måltidens Hus, så jag strosade omkring i det lilla lilla sovande samhället, läste Bamse på biblioteket, gick på kondis och satt i de flådiga salongerna på Grythyttan och drack mineralvatten. Kom hem med nattåget i går morse. Kupé för två, givetvis. Därefter direkt till jobbet och kaffet. Erik är bäst, ingen protest.

Jag lyckas inte ploppa ut några bilder ur kameran. Lägg ut vad ni har!

3 Comments:

At 26 april, 2006 10:14, Blogger Tomas Thulin said...

Åh, jag vill också ha en Erik

 
At 26 april, 2006 10:14, Blogger Jonas Bergroth said...

Hmm. Det var ju inte konserverad pölsa precis. Shit vad gott det låter. Motsvarande dagar åt jag på McDonalds i Stenungsund respektive Robbans Pizzeria i Kållekärr.

 
At 26 april, 2006 10:57, Blogger Anders said...

Najs!

 

Skicka en kommentar

<< Home