måndag, augusti 22, 2005

Är det värt det?

Genom folkmassan på Stortorget efter midnatt möter man blickar som bara är ute efter en provocerande gnista - rynka på näsan, lägg pannan i veck eller möt blicken 1/1000 sekund för länge, och slagsmålet kan betraktas vara utlyst. Man frågar sig onekligen om det är värt det - att släppa ut denna massberusning, alla dessa vansinniga blickar i hundratusental på Malmös innerstadsgator.

Det enda man vill är att få sig en liten liten bit mat på vägen hem, men alla festivalstånd är stängda. Asfalten spolas av, de stora kokkärlen torkas ur, personalen sitter på lastpallar och röker och dricker den välförtjänta sistaölen, presenningen snörs ihop.

I en gränd sitter en tjej och spyr och pissar och spyr. Jag ser det inte, men Erik kontrollerar noga min steglängd och konstaterar att jag kommer att kliva över båda rännilarna, och besparar mig sålunda synen.

Sista chansen för mat: Deep på Amiralsgatan. Där MÅSTE det stå en korvmoj! Men ack - det är lördag. Bögkväll - WONK. Aldrig att simpelt chorizotuggande skulle sammanfalla med bögelitens kvasiglamorösa och förljugna självbild. Nattamaten uteblir. Vi sover till halv tolv.

7 Comments:

At 22 augusti, 2005 09:54, Blogger Thomas Pihl said...

Jag har funderat på de där omtalade slagsmålen som alltid uppstår på TTA-konserterna.
Är de uppgjorda på något sätt? Och i så fall av vem?
Eller är de oprovocerade fajter som drabbar oskyldiga?
Och, i så fall, på vilket sätt är de bättre än slagsmålen på Stortorget under Malmöfestivalen?

För övrigt är jag imponerad att du kunnat sova ända till halv tolv, Tor. Det klarar inte ens jag av längre.

 
At 22 augusti, 2005 11:02, Blogger Tor Billgren said...

Sångarn jobbar aktivt för att hetsa upp känslor hos publiken - hötter med näven, luftboxas, pekar utmanande och bär sig åt. Visst kan det finnas bråkstartare inympade i publiken, men det är inte den teorin jag jobbar efter just nu.

De som faller för provokationer av detta slag och likt skelögda kamphundar börjar se sig om efter offer att slå i huvudet, är idioter. Jag anser inte att man ska ta hänsyn till dessa personers existens när man regisserar en scenshow.

 
At 22 augusti, 2005 12:10, Blogger Måns said...

Jag vaknade nu.

 
At 22 augusti, 2005 13:59, Blogger Thomas Pihl said...

Men vissa verkar uppskatta slagsmålen, däribland Mattias Kroon.
Uppskattar han även slagsmålen på Stortorget under Malmöfestivalen?

Jag tycker alltid att slagsmål är obehagliga.
Det är jobbigt att se när folk får ont.
Och när jag såg TTA på Popaganda kastade den mörkhåriga sångaren ut en halvfull vattenflaska i publiken. Den träffade i ansiktet på killen framför mig.
Det såg också ont ut.

 
At 22 augusti, 2005 14:40, Blogger Tor Billgren said...

Det skall inte tolkas som att någon av oss uppskattar slagsmål. Det var mer ett konstaterande.

 
At 22 augusti, 2005 14:50, Blogger Thomas Pihl said...

Jag förstår.

 
At 23 augusti, 2005 01:19, Blogger Margret said...

haha asså mattias kroon.

men jävlar var bra det var i fredags. åh gud. de var lika aggressiva bakom scen.

M

 

Skicka en kommentar

<< Home