lördag, november 28, 2009

Stanna klocka, stanna!

"Åh vad jag saknar Ernst-Hugo, för patetik är konst och konst är att förstå." Håkan Hellströms programförklaring i 2005 års bästa låt Klubbland får Bella att fråga: "vem var Ernst-Hugo egentligen?". Upprörd söker jag på hans namn på youtube och snubblar på det här klippet.

"Aldrig, alltid, alltid, aldrig." Ernst-Hugo sitter i rullstol och smakar på orden i Bo Kaspers låt "Vi kommer aldrig att dö" två år innan han själv just dör. Han tycks inte riktigt övertygad. Aldrig och alltid är utbytbara och det är otydligt vilket som är närmast sanningen. Han ropar ut olika tänkbara metoder för att överleva den sista sucken och marscherar desperat i luften från sin rullstol medan han spricker upp i falsett och skriker, som för att övertyga sig själv, att vi aldrig kommer att dö.

Sen tar Bo Kaspers över. Bo Kaspers orkester är kanske idag Sveriges mest ocreddiga band, men det här var på den tiden de var bland det hippaste. Bo Sundström ser skitcool ut med sin retromic i det blåa ljuset och när bandet efter Peter Asplunds trumpetsolo låter oförskämt bra ser det nästan ut som om sångaren tror på sina ord.



Bellas fråga och Bo Kaspers senaste gubbtråkiga skivor får mig att sätta mina pengar på att det var Ernst-Hugo som hade rätt.

5 Comments:

At 29 november, 2009 13:06, Blogger J.M. said...

Eftersom jag i likhet med många indianstammar backar in i framtiden, det vill säga sitter i tidens flod med ryggen mot strömmen, så känns det som om karaktärer av denna sort dör utan att det fylls på med nya. Kan det stämma? Jag ser inga ny Ernst Hugo, Allan Edwall eller Margareta Krook kliva fram i rampljuset.

Hur som helst - här är han igen i en kort men som vanligt briljant scen: http://www.youtube.com/watch?v=jvnjN1dIv9A&NR=1

 
At 29 november, 2009 16:44, Blogger adam said...

Fantastisk är Ernst Hugo.
Förresten, sjunger Bo aldrid att dö, det låter så även på skiva, det kanske är nån egen blandning av de två. Även fint att se den gamla tv2 loggan igen.

 
At 30 november, 2009 20:20, Blogger sebastian said...

Aldrig, alltid, alltig, aldrid... ett bra mellanting kanske! Har man väl börjat säga fel är det jättelätt hänt. Eller så är det kanske nån som körar som sjunger fel och så har det inte orkat göra omtagning bara för det.
Ett fekalt helvete, ganska träffande! Jag har inte sett Riket, jag antar att jag måste göra det.

 
At 01 december, 2009 08:14, Blogger Tor Billgren said...

"det är inte speciellt smickrande, men det är ganska träffande, det måste man säga..."

Jag förstår inte den där recitationen. Varför ska han pressa in samtliga uttryck och känslolägen i en enda text? Tycker att han beter sig som på en akrobataudition där det gäller att visa att man kan göra ALLA tricks. Men själva akten blir ofullständig. Ett hopplock.

Men i sin kontext är det förstås gripande.

Och ja, Sebastian. Du måste se Riket. Thomas, har du sett "The usual suspects" än?

 
At 01 december, 2009 14:19, Blogger Thomas Pihl said...

Nej, aldrid.

 

Skicka en kommentar

<< Home