torsdag, juni 11, 2009

Vasastan

"Äh, jag bjuder på det."
Säger skomakaren som just har gjort tre nya hål i remmen till min axelväska.
Och säger de inte alltid just så?
Bättrat på en söm? "Bjuder på det."
Limmat en sula? "Bjuder på det."
Man kan undra vad de lever av egentligen.

Och så vecklar han in sig i ett resonemang om skinnbranschen och berättar att de argentinska kossornas hud är paxad fyra generationer framåt. Ko-generationer, alltså.
"Priserna är höga. Den enes bröd, den andres död."

Jag tackar för mig, går ut på trottoaren och sätter tillbaka pluggarna i öronen och Winnerbäck sjunger: "Det är inget nytt under solen, vi har sett det hela tiden. Den enes bröd, den andres död."

Var det inte här någonstans... tänker jag, och avbryts av en skylt på väggen:
"Det litterära Stockholm." Och Gunvald Larsson-citatet när han rapporterar om en galen skytt på taket till Eastmaninstitutet och två skjutna polismän.

Jo, det var i skomakarens hus som Mannen på taket spelades in.
Och ett stenkast därifrån bodde Astrid.

Astrid, Gunvald, Lasse och skomakaren. Sakta erövrar jag min nya hemstad.

5 Comments:

At 11 juni, 2009 17:01, Blogger Tor Billgren said...

Odenplan, najs. Ritorno, Vasaparken. En av mina favoritparker i Stockholm.

 
At 11 juni, 2009 22:19, Blogger Måns said...

Vänta bara tills du bestiger Södermalm med Fogelström i innerfickan!

 
At 11 juni, 2009 22:20, Blogger Måns said...

Tor: Är det för att du gillar studsberget på lekplatsen? Eller "parkleken" som det tydligen heter nu för tiden.

 
At 11 juni, 2009 22:33, Blogger Tor Billgren said...

Nej det är den arkaiska känslan jag gillar. Känslan av ruin. Den övervuxna idrottsplatsen, den slitna fotbollsplanen, där en gång atleter en gång spände sina muskler i skymningen till allas behag.

 
At 11 juni, 2009 23:34, Blogger Thomas Pihl said...

Du blir förmodligen besviken när jag berättar att den slitna fotbollsplanen har fräschats upp med konstgräs. Tillsammans med gummiberget gör den Vasaparken till ett hypermodernt grönområde.

Jag hängde inte heller med när ordet ändrades från "lekpark" till "parklek"?


Är det

 

Skicka en kommentar

<< Home