tisdag, juni 16, 2009

Ukraina #1


Jag är i Ukraina för att kolla läget och träna ryskan.
Det har visat sig vara ett ganska trevligt land. Som Ryssland, fast lite enklare, lite varmare och lite vänligare.

Jag bor typ på "Statt". Det heter Hotell Ukraina och är en jättestor Stalinskrapa mitt i stan. Från mitt rum har jag utsikt över Frihetstorget, där den Orange revolutionen ägde rum 2004.


Måndagen har jag mest ägnat åt att promenera runt i stan. Det är ganska kuperat och väldigt prydligt. Promenering är populärt. Liksom öl. Varenda jävel dricker öl. Frukost, lunch och middag. Det är förstås nyttigare än vodka, men marginellt.



En nationalistisk parkbänk.



I många östeuropeiska städer finns det platser där kärlekspar sätter fast hänglås som en symbol på att deras kärlek ska vara för evigt. Här är det Kisa och Kotjonok som har låst fast sin framtid på en bro.



"Jag love dig"



Hitta farbrorn.



Jag antar att ni ofta funderar på vad Alice Cooper gör nuförtiden? Jag har svaret. Han turnerar i Östeuropa, där han räknas som en "legend inom chock-rock".


Jag räknar med att göra Kiev på ett par-tre dagar, så troligtvis tar jag tåget till Odessa eller Lviv för att kolla läget där också. Aldrig fel att åka lite nattåg i forna Sovjet, eller hur Måns och Anton?

/Farbror resande-Mac


PS. Om ni någonsin blir bjudna på chips med röd kaviar-smak. Tacka vänligen men bestämt nej!


6 Comments:

At 16 juni, 2009 01:34, Blogger Måns said...

Sweet!
Min kompis Tobias var i Odessa nyss. Mailar och frågar om tips.
PS. jag vill också jobba med wok-poky)

 
At 16 juni, 2009 09:58, Blogger Thomas Pihl said...

Hygglo! Jag tar gärna emot tips, även om jag nog kommer ganska långt med det som står i Lonely planet.

Jag ska bara vara där över dagen, sen tar jag nattåget tillbaka till Kiev.
På så sätt sparar jag in två hotellnätter. Ka-tsching!

 
At 16 juni, 2009 13:10, Blogger Anders said...

"Ukraina - landet där det alltid är påsk"
Har du fotat Frihetstorget själv och emsam, Thompa? Fantastisk himmel!
Den orangea revolutionen.
Den orangefärgade revolutionen.
Den morotsgula revolutionen.
Revolutionen mellan gult och rött.
Röd kaviar-chips... tocktocktock (pekar på tinningen)

 
At 17 juni, 2009 09:02, Blogger Thomas Pihl said...

Hittar ni farbrorn då? Det är alltså INTE personen som går längs vägen.

 
At 17 juni, 2009 12:05, Blogger Frode said...

Han ligger jo der rett over midten, litt til venstre, blå flekk. Slapper av og koser seg med øllen sin.

Men det skjer jo ingen ting når jeg klikker på han..?

 
At 18 juni, 2009 14:29, Blogger Tor Billgren said...

Det är jättelätt att hitta farbrorn. Och tjång, där gick ytterligare några megabyte på mitt järnåldersinternet.

 

Skicka en kommentar

<< Home