måndag, november 03, 2008

Usch vad sorgligt...

Paul McCartney live på Jools Hollands show igår kväll på TV. Vilket program! Massa skitstora namn och alla spelar live, vad är det här? tänkte jag. Och så började sör Pål spela. Han har en annanasukelele för att toka till det lite. Texten har kämpat med "Everybody's gonna dance around tonight" och melodin är bara en dålig kopia på vad man skulle kunna tänka sig att han improviserar för att roa ungarna på nåt barnkalas. Men när han gör sin patenterade mccartney-falsett "oohooh", så misstänker jag ett tag på allvar att detta är ett humorprogram och bara en parodi på pophjälten, men tyvärr. Han fortsätter med att vissla oengagerat och småfalskt och snubbla på texten och efter ett märkligt parti där ingen i bandet spelar nåt solo och ingen sjunger och inget händer ser han faktiskt ganska skamsen ut när allt han har att komma med för att följa upp det är ytterligare en tråkig "everybody's gonna dance tonight ooh ooh"-refräng. Det blev så sorgligt att jag fick stänga av TVn. Tänk att bli gammal och redan i förväg ha blivit lagd i mausoleum av hela världen för några små enkla popdängor man gjorde som ung, och sen behöva leva upp till det på en scen inför allas blickar! Lenin och Lennon behöver ju bara ligga där och va döda - det är ju ingen match - men stackars Paul... vad ska han hitta på?

6 Comments:

At 03 november, 2008 18:11, Blogger Anders said...

Uuuhuhu.
Men det är inte det klippet, va?
Ingen ananas.
Fast han ser nog så vilsen och håglös ut, stackarn.
Det bästa för hans karriär vore ju förstås att ha dött för 20 år sen, men hur kul hade det varit?

Nej, nu måste jag göra ett nytt inlägg för att lätta upp stämningen!

 
At 03 november, 2008 21:43, Blogger Tor Billgren said...

Jag tycker inte att det här var så farligt. Jag tycker låten har lite av de enfaldiga och naiva kvalitéer som man kan höra i en låt som Octopuses garden. Och han kan fortfarande sjunga.

Fast jag förstår precis hur du menar.

 
At 03 november, 2008 22:52, Anonymous Anonym said...

Jo det är en annananasuckelellele det där. Men ni fick ju också motsatt introduktion till den jag fick. Jag fick: och ikväll, very very special, SÖÖÖÖÖÖÖÖÖR PÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅL MACKCAAAAAAAAAAAARTNY!!!!!!!!!!!!!!!!!111ettett!!!! Och jag tänkte på allt stort han har gjort och kände: wow, vilken grej, självaste mackan cartney, undrar vad han håler på med för nåt härligt nu, undrar åt vilket håll han har utvecklats! Och så kom det där, allt som hans kritiker kritiserar honom för, fast gånger tio, och de spruckna falsetterna, och den skamsna blicken. Ni tänkte: usch vad det här ska bli dåligt, men så var det inget idolmobboffer, så ni blev positivt överraskade. Tänk om. Tänk 60-tal. Tänk hundratusentals skrikande tjejer. Tänk 70-tal. Tänk "Lalalala lovely Linda". Tänk Wings. Tänk på alla låtar. Tänk på Michael Jackson-låtarna. Tänk på de unisona hyllningskörerna i årtionden. Tänk att ni är nyfikna efter att inte ha hört något han har gjort på ett decennium. Sen ser ni klippet igen...

 
At 03 november, 2008 23:19, Anonymous Anonym said...

Förresten håller jag inte med dig Tor! Octopuses garden är ju rolig och fräsch (pluss att det är extra roligt eftersom Ringo sjunger) men den här är bara enformig och platt. Det är inte det enkla och naiva jag ogillar. T.ex. tycker jag han är genialisk när han gör den här låten som svar på kritik han fått för att bara skriva "Silly love songs" http://www.youtube.com/watch?v=bjXLoeFbTcA&feature=related
Det är ett helt annat drag, ett helt annat självförtroende, och framför allt, ett otroligt mycket bättre låtskrivarhantverk!

 
At 04 november, 2008 06:43, Blogger Tor Billgren said...

...och är till och med Ringo som har skrivit den.

 
At 04 november, 2008 10:56, Blogger Anton Berg said...

Jag håller med om allt Seb skrivit. Förutom att jag blev lika berörd över förfallet. Mest förvånad.
Jag hörde låten tidigare och tänkte "va?! Det måste vara ett skämt, ett dåligt country-försök? En ploj?"
Men det var inte det.

Hörde Gessles (Sveriges McCartney) senaste. Det var nyskapande däremot. Han hade hittat någon slags trum-maskin som han börjat leka med. Det lät rätt fräscht.

Kanske något för Paul att ta efter.

 

Skicka en kommentar

<< Home