onsdag, mars 21, 2007

En haverists reseberättelse


Foto: MATS NYMAN

Så här.
Vi hade en superfin vecka i New York.
Visst, jag var lite sjuk i början och Hannah lite på slutet men vadå - det är fortfarande världens bästa stad och Mats och Karin är kanonresesällskap och kobebiffen vi åt på Koi är ett av mitt livs största matupplevelser alla kategorier - helt vansinnigt, testa! - och jag fick köpa en finfin kamera och vi såg Matt Dillon i Soho, jag hade en magisk promenad i regnet uppför sjunde avenyn när iPoden valde 10'th avenue freeze out, och en kväll sköts två poliser och en bartender sköts till döds av ett psykfall 100 meter från där vi satt och åt och jag vågade åka upp i Empire State och dessutom fick vi ju se Madison Connecticut och det var superbra.
Men.
Sen skulle vi åka hem och allt fint och bra byttes ut mot en av de värsta upplevelserna i mitt liv.

I ett nötskal:
Ett litet skitsnöoväder stängde flygplatsen på fredagen när vi väntade på vårt plan.
Flygbolaget tog då inget ansvar och vi tvingades försöka sova på ett smutsigt och kallt stengolv med några tusen andra.
Dagen efter köade vi i sju timmar till en informationsdisk.
"Ni får åka hem nästa fredag. Det är det absolut enda vi kan göra för er".
Hannah lyckades komma fram på ett flygbolagstelefonnummer och ändå fixa fyra biljetter hem samma eftermiddag.
Det planets avgångstid sköts upp, timme för timme för timme.
Klockan två på natten kröp det fram att planet stått fast i en snödriva sedan eftermiddagen, att flygbolagspersonalen ljugit för oss hela dagen och att flighten nu ställdes in.
Klockan 5 på morgonen fick vi komma in på ett hotellrum.
Fyra timmar senare var vi tvugna att gå upp för att åka tillbaka till flygplatsen och köa ytterligare ett par timmar i vår gamla kö.
Får beskedet att vi får flyga hem dagen därpå via Amsterdam.
Och sen framåt kvällen, när jag och Mats bråkar med en annan flygbolagstant för att få pengar till ett hotell tröttnar hon och helt sonika ger oss fyra biljetter hem med ett plan som ska gå till Köpenhamn om tio minuter.
Galen astmaframkallande språngmarsch genom hela flygplatsen.
Och ytterligare lite bråk senare sitter vi faktiskt på ett plan hem klockan 19.30.
Totalt blev det drygt 50 timmar på flygplatsen med ytterst lite sömn.
Inte så konstigt att whiskyfesten under nattflygningen gjorde mig ordentligt tipsy.

Alltså, jag inser att det här är fullständigt osammanhängande och antagligen obegripligt.
Men säg så här.
Jag har aldrig blivit sämre behandlad och mer förnedrad i hela mitt liv.
Continental Airways, vårt flygbolag, utsågs förra året till USA:s bästa.
Åk aldrig, aldrig, aldrig med dem.

Fler bilder hittar ni förresten här.

7 Comments:

At 21 mars, 2007 09:31, Blogger Jonas Bergroth said...

Å fytusan. Men Madisons atlantstränder ser formidabla ut.

 
At 21 mars, 2007 09:44, Blogger Tor Billgren said...

Måns, så här blir det alltid. Kan du nämna ett exempel på när en flygplats har hanterat en insnöning på ett bra sätt? Varför är du det minsta förvånad? Det är en lag i flygsammanhang.

 
At 21 mars, 2007 10:10, Blogger Thomas Pihl said...

Fy fan så hemskt.

Just det här med att ljuga för sina passagerare. Det är ju jävligt smart.

Ungefär som SJ:s metod att ändra "ny avgångstid" med tio minuter åt gången, trots att de VET att tåget står kvar i Tjottahejti med fyra avbrutna kamaxlar och igensotad generatorkatalysator.

Fast i kubik.

(Vad kommer efter kubik. Kvadrik?)

 
At 21 mars, 2007 13:52, Blogger Måns said...

Nej, alltså att själva flygplatsen fick svårt att hantera snön kan jag väl acceptera.
Det värsta var sättet vi blev bemötta på - det liknar inget jag någonsin varit med om. Jag svär.

 
At 21 mars, 2007 16:06, Blogger Anders said...

Usch.
Inge kul slut på en kul resa.
Incontinental Airways står nu på svarta listan.

 
At 22 mars, 2007 10:31, Blogger Anton Berg said...

Haha! Tjottahejti!

Kul att du är hemma och fy fan för flyg. Det var likadant när vi skulle till Thailand med IndCen (tror jag det hette, dom kursade fyra veckor efter vi kom hem)
Dom hittar på saker att säga i högtalarna. På direkta frågor svarar dom olika från kund till kund. Dom påstår att dom ska komma med nytt besked efter 3 timmar. När man påminner dom om det säger dom att dom aldrig sagt så.
Osv.

Ta ansvar! Vet ni inte svaret på en fråga så säg det. "Jag är ledsen men jag vet inte".

Sen åkte vi till Asien, ni vet kontinenten där alla säger att det är en kultur som gör att ingen vågar säga "jag vet inte" och istället hittar på ett svar.

Anders får i uppdrag att sammanställa Kustarniks Svarta Lista!

 
At 22 mars, 2007 10:35, Blogger Tor Billgren said...

Alla vet väl vilka spån som jobbar på flygplatser och flygbolag? Har ni inte sett Airport-programmen? Gah? är det vanligaste intrycket.

En svart lista är en mycket bra idé. Den kan läggas upp som en permanent länk till höger. Där kan vi förresten göra en massa andra listor också...

 

Skicka en kommentar

<< Home