torsdag, mars 15, 2007

90 kilometer tankar

I ett inlägg längre ner skriver Anders:
Anton!
Det kliar i ögonen efter att få se och läsa om ditt skidrännande!
Hur löste du fotofrågan? Hade du en sån därn ställning på magen med en kamera som fotade en gång i kvarten? Eller delade du ut visitkort till alla som fotade vid sidan om och bad dem skicka bilder? Eller fanns det kamerakontroller som automatknäppte i de värsta nedförsbackarna?

Och vad tänkte du oftast på när du åkte?


Vad jag tänkte på?

För att ställa en sådan fråga måste man själv ha åkt länge på skidor. Och som Slas skriver i en av sina böcker - det är alltid trevligt att få frågor från insatt folk.

Alltså ämnar jag här redogöra för spridda tankar över 90 kilometer.


Mora 90 Bra glid! Hoppas fästet blir bra också. Oj vad långt startfältet är. Tur att vi inte är fler (än ca 3000) nu glider det ju på bra. 07.24 startar vi. Det ska jag minnas.

Mora 89 Den här backen är ju enorm! Det har bara gått uppför sen vi lämnade startfältet. Bra att kroppen får bli varm i lugnt tempo.

Mora 88 Varför berättar dom inte att det är en slalombacke som åkarna tar sig uppför när man tittar på Vasaloppet på tv?

Mora 87 Äntligen uppe. Klockan är... 07.56. Det blir... ähhh...

Mora 86 32 minuter! Va? Kan det stämma? 3 kilometer på 32 minuter? Måste stanna och dricka. Det här tar tid...

Mora 82 Nu så! Här glider det ju på fint. Synd att det snöar. Det förstör glidet säger Jonas. Men vi glider ifrån alla runt om oss. Otroligt psykologiskt viktigt. Man släpper dom lite när det går uppför för man vet att man kommer ikapp och förbi i utförbackarna. Kul!

Mora 80 Bara 1 kilometer kvar till Smågan. Undrar hur det ser ut vid en sån där kontroll?

Mora 79 Jaha!
Jonas Ilveby är blivande man till Karin som är barndomsvän med Anna. Jonas har åkt Vasaloppet en gång och Öppet spår en gång. Han är en vallans mästare.

Mora 76 Den där blåbärssoppan var i tunanste laget. Undrar om jag inte måste stanna och trycka i mig en banan nu? Jag har åkt i drygt 90 minuter.

Mora 75 Det känns redan som jag fått energi av bananen. Undrar hur fort kroppen kan ta upp energi? Vi åker sakta. Jag anstränger mig att inte öka. Det är låååååååångt kvar. Lååååååångt. Haha. Många ååååååååå. Undrar om det stämmer att jag inte tänkt på sex en enda gång under hela loppet? Hursomhelst så rök ju det "rekordet" nu. Men vilken normalt funtad tänker på sex när man ser ut som Wassberg?
Is i håret. Snö i blicken. Kalla nerver.

Mora 69 Ja! Under 70-sträcket! Men fan vad långt det är mellan Smågan och Mångsbodarna... 17 kilometer. Måste stanna och trycka i mig lite av den där Power-baren jag köpte. Power-bar! Typiskt mig att köpa på mig den. Bara för att jag inte ville bli trött av ren snålhet. Amerikanskt hittepå... Undrar hur mycket utrustning jag köpt på mig av just den anledningen - att det inte ska få hänga på snålhet om jag klarar det här... Men det är ju som Måns säger om golfen, det är kul med prylar. Mmmm, den smakar snickers!

Mora 68 Fasen den funkar, jag fick värsta kicken! Eller är det bara psykologiskt? Skitsamma, det funkar ju hursomhelst. Va?! Där är ju han igen! Den där killen körde vi ju om före Smågan. Så går det när man stannar. LUGN Anton, du vinner inga spurtpris idag!

Mora 67 Bara en kilometer till Mångsbodarna, skönt. Undrar vad dom bjuder på nu? Bra högtalarsystem verkar dom ha, vi har hört speakern i säkert 3 kilometer redan...

Mora 66 Å där anländer åkare 10751 Anton Berg till Mångsbodarna! Vilken kille! Knappt trött! Men det är ju långt kvar. Oj bullar! DET vill jag ha! Jag tar två. Vafan ska den där killen blockera HELA bordet? Ta dina skidor å pallra dig härfrån hobbyåkare! Det skulle jag aldrig säga högt. Men jag tänker det nu, så den dagen vi börjar med telepati får du dina fiskar varma! Gröna byxor också, dom måtte du fått billigt... Sådärja! Mmmm Bullar! Jag känner mig som Tor i hans JMG-reportage om restaurang Västra Piren. jag går fram som om det vore gourmetmat dom bjuder på. Mmmm! Energidryck som smakar salt apelsin! MMMM blaskig blåbärssoppa! Mmmm ljummet vatten! Mmmm två släta bullar till!

Mora 61 Nu verkar det som om Jonas menar allvar med att han inte ska åka hela. Han verkar krasslig. Då måste jag hitta en annan rygg att åka på. Men dom där backarna efter Evertsberg då?

Mora 58 Det är en grym sport det här. Det är utomhus. Det är vacker natur. Det låter snyggt om stavarna och skidorna i snön. Det känns så 100-procentigt FRISKT.
Synd på allt snor bara.

Mora 55 Risberg! Äntligen! Fy fan för den sista uppförsbacken! Den var för brant för att man skulle kunna staka men för flack för att man skulle saxa. Jag trodde aldrig den skulle ta slut. Undrar hur sakta det gick på slutet?
Jonas hänger med till Evertsberg. Bra!

Mora 52 Där står Anna och Karin igen! Oj vad dom skriker! Heja heja. Konstigt ord. Heja. Men det funkar ju. Får värsta kicken! Typiskt teaterapan. Alltid ute efter en publik. Ögontjänare.
Heja. Alla ord som man tänker på för intensivt blir konstiga. Gurka. Gur-ka. Göööörkböööörk...
Undrar om Bengan har åkta Vasaloppet? Det gjorde dom säkert ihop i handbollslandslaget. Som en sån där teambuilding-grej. Vranjes på skidor? Näe...

Mora 43 Evertsberg. Nu är jag trött på riktigt. Men Jonas har lovat att det är här det börjar gå utför ordentligt. Jag har aldrig åkt så här långt på skidor. 47 kilometer! Ganska coolt.
Jonas åker med men kommer gå av efter utförsbackarna. Okej. Jag får ta det sista själv.

Mora 39 Weeeeeeeeeee! NU snackar vi! Bra spår. Luta sig lite inåt i kurvan bara. Försöka hålla upp tårna lite. Lätta på fästzonen. Gliiiiiiiiid. Och hittills ingen med lika bra glid som oss. Dom ser sura och förvånade ut, dom vi glider om och förbi. Säkert avundssjuka. Dom får åka kilometer där vi bara glider. Bra jobbat igår vid vallabänken Jonas!

Mora 37 Jonas har fått nog. Han kliver av och Anna och Karin tar hand om honom. In i bilen. Dom ska ju hinna heja mig i mål. Vi ses vid varje kontroll. Jag ser fram emot det. Etappmål. Nu kan jag nog öka lite, vi har kört sakta hittills.

Mora 35 HAN igen! Nä nu tar jag rygg på den där killen, det här är ju tredje gången jag kör ifatt honom!

Mora 33 Fan nu går det uppför igen. Byta spår. Ner med fejset. Kolla på skidorna framför mig. Han håller bra fart den där killen. Men det är lugnt. Jag följer. 5 kvar till Oxberg. Måste nog äta innan dess. Skit!

Mora 31 AJ! Stanna! Jävla kramp? Eller? Nä, det gick över. Vänster lår. Använd armarna mer nu då... Jag stannar lite och passar på att tugga i lite power-bar...

Mora 28 Jaså? Har jag åkte fortare? Kul! Men det är långt kvar. Får inte förivra mig. Var tog han vägen, min rygg? Ähh, en bulle till!

Mora 25 25 kilometer! Det åkte jag ju för 5 dagar sen! Det här SKA gå!

Mora 24 Oj vad den kilometern kändes lång.

Mora 23 8 minuter per kilometer. Nu går det inte fort...

Mora 22 Det skulle väl inte vara uppför här? Fan jag minns inte banprofilen. Det var bättre när Jonas var med och kunde berätta...

Mora 20 En kilometer till Hökberg. Kom igen!

Mora 19 Hökberg. Skönt. Men 19 kvar?! Nu har jag varit ute i 7 och en halv timme. Det är länge. Det är minst två timmar kvar... Anna, Karin och Jonas peppar, men det verkar som om dom tycker att jag ser trött ut... Fast dom säger inget. Är det SÅ illa?

Mora 17 JÖSSES vad tid det tar mellan kilometerskyltarna nu! KOM IGEN ANTON!

Mora 16 Stav. vänster skida. stav. höger skida. stav. Andas.
Stav. vänster skida. stav. höger skida. stav. Andas.
Stav. vänster skida. stav. höger skida. stav. Andas.

Mora 13 Jaha det var HÄR Läde låg. Kul att dom kom hit och hejade också. Fan jag hade gärna stått still lite till!

Mora 12 Vad fan gör FÖRENINGSSPARBANKEN här? Är det bra reklam att stå mitt ute i skogen brevid vasaspåret? Vad tycker era kunder om att deras pengar används till det här jippot? Gött att jag lämnat den banken...

Mora 10 AJ! Samma ben, samma muskel. Fan tänk om inte kroppen håller? Nu gör det ont i muskelfästet vid vänster armbåge också. Bara en kvar till Eldris!

Mora 9 Eldris. "Å välkommen säger vi också till 10751 ANTON BERG - kan väl kanske passa med lite varm CHOKLAD här i Eldris!"
Haha! Hemskt fyndigt speakern! Men tre skrattar! Ha!

Mora 8 Nu är det nära. Men kroppen fattar inte det. Fy fan vad sakta det går. På vilja. Stav. Kick. Stav. Kick. Stav. Gliiiiiiiiid. Å vad korta backarna utför är nu!

Mora 6 DÄR ÄR HAN IGEN! Nä nu jävlar!

Mora 4 Jag ser kyrkan i Mora! Man håller ju på att bli religiös! Så glad över ett kyrktorn...

Mora 3 - Kom igen nu! En åskådare ropar till han, den där killen, framför mig. Han svarar - jag är så jävla trött.
Jaså, är han slut? Då KÖR VI! ÅHEJ!

Mora 2 Han var inte alls beredd! Ha! Nu är han långt bakom mig. Vilken taktisk triumf! Kom igen Anton, håll speed!

Mora 1 Det var den vackraste skylt jag någon sin sett!

Mora city Shit, jag ÄR Björn Lind! Jag bara studsar fram! Kom igen! Huj Huj Huj Huj! JAAAA! Eller var det där mållinjen? Jodå. Oj, här ska man lägga ifrån sig grejerna... Oj, jag orkar knappt böja mig ner till bindningarna... 9 timmar och 43 minuter... Ge mig en dusch!

7 Comments:

At 15 mars, 2007 22:15, Blogger Anders said...

Fy.
Fan.
Så.
Bra.

Djupt imponerande, Anton!
90 kilometer.
Det är inte klokt.
Nu har jag läst igenom ditt lopp tre gånger.
Fantastiskt.

 
At 15 mars, 2007 22:46, Anonymous Anonym said...

Ja, tamejfan! Nu har jag också åkt vasaloppet. Tror jag. Eller, var det bara..? Nä, det smakar snor, jag måste ha åkt det. Hurra!

 
At 16 mars, 2007 07:52, Blogger Tor Billgren said...

Chokladvitsen var bäst. Den ska jag komma ihåg.

 
At 16 mars, 2007 09:58, Blogger Anton Berg said...

KNIV!

 
At 16 mars, 2007 12:54, Blogger Anders said...

Den vitsen fattar inte jag.
Det finns väl ingen choklad som heter 10751?

Vilken ångest det ska ha varit att få krampkänningar.
Och vilken fysik du ska ha som inte fick kramp.
9 timmar 43 minuter.
Stannade du någon gång så pass att du tog av skidorna och stretchade? Eller rastade du med laggarna på?
Behövde ni lägga på mer fäste?
Man kanske måste lära sig valla ordentligt, låter sagolikt med sån glid att man far ifrån alla i nedförsbackarna.

 
At 16 mars, 2007 23:49, Blogger J.M. said...

Jag är djupt imponerad och undrar framförallt: Var det inte sjukt tråkigt att staka fram i nästan 10 timmar? Jag har fått för mig att ledan måste vara den värsta fienden.

 
At 17 mars, 2007 10:23, Blogger Anton Berg said...

Näe, det var bara tråkigt dom sista två timmarna för då gjorde inte kroppen som jag ville. Den bara lunkade på i samma takt hur jag än försökte öka.

Men annars är det kul att göra en mass-grej. Att vara en av alla som gör det här ihop. Det låter ju fånigt, jag förstår om någon tycker det, men det är kul att vara med i jippot. (Oj DET var ett ord som jag inte använt på länge)

Jag behövde aldrig ta av mig skidorna eller valla om. Jonas är gammal skidförsäljare så det där med valla kan han på sinda fem fingrar.
En enkel tumregel: ju dyrare valla desto bättre glid.
Sen följde vi tipsen som vi fick från anmälningstältet.

 

Skicka en kommentar

<< Home