söndag, mars 11, 2007

Kiruna-Oinakka söndag 11 mars 2007










12 Comments:

At 12 mars, 2007 09:47, Blogger Jonas Bergroth said...

Shit, vad fint. I Gbg var det nio plusgrader samtidigt som ni skidade.

 
At 12 mars, 2007 09:52, Anonymous Anonym said...

Jag vill vara Vera som lyfts upp och kramas av Magdalena mitt i solen och snön.

 
At 12 mars, 2007 10:53, Blogger Anton Berg said...

Vilka klass-spår!
Och ett sånt gnistrande väder!

Det är nästan det som är det bästa med skidmotion - att man får den i vacker vinternatur.

Hur långt?

 
At 12 mars, 2007 14:18, Blogger Anders said...

Den lilla hunden lyftes i famnen varje gång en skoter passerade. Hon är ganska obrydd i dem, men en del kör så fort och nära så det känns tryggast att hålla i henne.
I Magdalenas famn lyftes hon för att det blev så kallt på sjön och spåret var mjukt. Tänk er själva att gå på alla fyra med bar mage hasande i snön!

Det är väl bara halvannan mil från stan till stugan i Oinakka. Men det tar sin tid när man åker i stilla mak.
Spåren runt Matojärvi skidstadion där vi startade håller världsklass, Anton!
Och då menar jag verkligen världsklass, eliten från alla länder brukar komma hit eftersom säsongen startar så tidigt.
Jag glömde fota skylten som visar vägen till världscupspåren.
"WC-spår" står det.
Många goda vitsar kan dras om det.

På den fjärde bilden ses en kal fjälltopp i fjärran. Det är Aptasvaara. Den toppen var vi på förra helgen, men då orkade inte kamerabatteriet hela vägen.

Det var sol, som ni ser, och minus två grader, som ni inte ser. Vindstilla.
Det är för vårvintern man bor här.
Ni borde komma hit. Nu.

 
At 12 mars, 2007 16:29, Blogger Anders said...

Anton!
Det kliar i ögonen efter att få se och läsa om ditt skidrännande!
Hur löste du fotofrågan? Hade du en sån därn ställning på magen med en kamera som fotade en gång i kvarten? Eller delade du ut visitkort till alla som fotade vid sidan om och bad dem skicka bilder? Eller fanns det kamerakontroller som automatknäppte i de värsta nedförsbackarna?

Och vad tänkte du oftast på när du åkte?

 
At 12 mars, 2007 20:10, Anonymous Anonym said...

Anders det ser så fint ut! Jag blir så avundssjuk. I Göteborg har vi haft 3 dagar vinter. En halv i februari och resten i mars. Och när höst, vinter och vår är samma sak känns det rätt deprimerande att höra någon prata om vårvinter.

 
At 12 mars, 2007 20:15, Blogger Tor Billgren said...

I Malmö har det varit vår de senaste dagarna. Jag har börjat känna av pollen i ögonen. Ja, det är faktiskt sant. Måste rota fram den där Darth Vader-masken ur garderoben igen.

 
At 12 mars, 2007 21:26, Blogger Johnny Bode- Sällskapet said...

Sebastian har rätt. Vi har faktiskt haft exakt tre dagar vinter i år. Det där ser äckligt härligt ut.

Men idag gick jag i bara kavaj och skjorta på lunchen och i Badhusparken i Kungsbacka blommar krokusen. Det är också ganska härligt.

För övrigt hörde jag att du förekommit i radion igår, Anders. Finns det att lyssna på någonstans?

Och Anton ,nu vill vi faktiskt ha en redogörelse för din heroiska skidfärd.

 
At 13 mars, 2007 13:51, Blogger Anders said...

Pollen och krokus!
Ha ha, ja, ni är då för härliga med era historier.
Men allvarligt, kör ni mycket snöslunga eller räcker det med skovel?

Jo, Gustaf, det sägs att jag var med i Naturbruk. Jag måste se om det ligger kvar på nätet. Har inte hunnit.

 
At 13 mars, 2007 22:18, Blogger Anders said...

Nehej, det var inte Naturbruk.
Det var visst ett nytt program som heter Naturresurs.

 
At 14 mars, 2007 14:53, Blogger Thomas Pihl said...

Jag är i Kalmar på Fojo-kurs.
Överöses av beröm av kursledare och -deltagare, för vår fina redigering. Kul kul! Och lite genant. "Inte ska väl jag..."

Mindre kul är att våren stoppar pollen även i mina ögon.

 
At 14 mars, 2007 15:54, Blogger Anders said...

Amen skit också!
Nu skulle jag ju länka till förra veckans Sjudagar, den som jag överöste dig med beröm för, Thomas. (Utan att jag visste att det var han som rattat ihop den, ni andra.)
Men det finns ju inget arkiv med gammelPDF:er.

Ni andra: Thomas hade gjort en sjuhelsikes fiffig lösning på en redan kul grej där en rad festivalartister fick ställa frågor till varandra i en interjvjuvjstafett. Det var så snillrikt pusselredigerat att det inte gick att sluta läsa.
Dessutom hade Bilen skrivit ett lysande reportage från en chokladfabrik. Det var ett höjdarnummer.

Thomas, här är det en minusgrad, blå himmel, gnistor i snön och inte en endaste elak pollen.

 

Skicka en kommentar

<< Home