lördag, februari 24, 2007

Charlataneri version 2.0

Två killar, låt oss kalla dem Björn och Jakob och knappast över 23, knackade på uppe på kontoret i fredags. De kom från Tele2 och ville diskutera telefonabonnemang med firmans "telefonansvarige". De började nästan göra sig lite hemmastadda medan jag förklarade att korridoren består av ett tjugotal frilansare som alla har olika abonnemang och ansvarar för dessa själv. Lättade på halsduken, såg sig om efter var man kunde lägga av sig den stora Tele2-jackan. De behövde granska mina telefonräkningar, sa de, för att undersöka att jag inte betalade onödigt mycket med mitt nuvarande abonnemang.

Jag avböjde erbjudandet i en ton som fick det sista replikskiftet att gå något i stil med:

- Oj, jaha, förlåt. Ska vi stänga dörren efter oss?
- Ja.

Telefonförsäljning version 2.0 är alltså här: den dörrknackande charlatanen är tillbaka. Praktiskt, för mot kolportören hjälper inga nix-register. Bara ren och skär otrevlighet. Det enda sättet att freda sig mot den här typen av bondfångari är att släppa fram sin inre bitch. Men det är effektivt, tro mig...