onsdag, augusti 16, 2006

Folkpartistisk reklamblamage

Folkpartiet sitter i klorna på en amatörmässig reklambyrå som har tvingat dem teckna ett jävulskontrakt. Det är den enda förklaringen till hur det kan se ut som det gör på gator och torg just nu. Eller så har reklambyrån kapats av SSU, som sitter överträffar sig själv i reklamkampanjer som i själva verket är antireklam. Jag har faktiskt aldrig sett något liknande. Till och med kampanjen för lotteriet Spero för några år sedan var bättre.

Ända sedan i våras har det hängt plakat på lyktstolparna med slagord som

Ordning och reda i klassrummet!

Ännu en tonåring rånad - av en annan tonåring

Snattare idag, rånare imorgon


Och så vidare. Det som är mest stötande är egentligen den första. Som om ordning och reda i klassrummet inte redan skulle vara varenda undervisande lärares högsta ambition...
- Ah, Folkpartiet vill införa ordning och reda i klassrummet, hörde du det Elisabet, du som är lärare?
- Åh, vill de verkligen det? Det är ju en fantastisk idé, att jag inte har tänkt på det själv. Jag undrade just varför jag känner mig så trött.

Några veckor efter första kampanj kom motaktionen på elskåpen

Folkpartist idag, folkmördare imorgon

(OBS, gäller även omvänt)


Trots att jag inte hade uteslutit att (person)rösta på Folkparitet vid det laget, kände jag enbart tillfredsställese när jag såg affischerna. Sen kom ickeförslaget om en litteraturkanon. Sen kom de stora reklampelarna...

Reklampelarna har konceptet "Framtidens nyheter". En bra idé för ett politiskt parti, politik handlar ju just om framtiden. Men utformningen är skitful. Och själva nyheterna, shit...

Knarkkung fast

Vi lät polisen bugga


Hur kan ett liberalt parti stoltsera med ambitionen att inskränka medborgares integritet? Den andra "nyheten" handlade om språktester, och jag förstår verkligen ingenting... Är inte språktesterna något som Folkpartiet vill glömma som något pinsamt i det förflutna? Jag trodde verkligen bara att det var partiets motståndare som tog upp språktesterna i kompometterande syfte, ungefär som att retas eller vrida en kniv i ett lår...

Och på tredje sidan av reklampelaren fanns en alldaglig och skittrist bild av Lars Leijonborg. Sammantaget är det här bottennapp i alla avseenden.

Här är en annan pressbild på Leijonborg:



Vad ska det likna? De har gått ut på terrassen på partikansliet och tagit en tre fyra bilder efter trefikat,
- Stå bredbent, det ser beslutsamt ut
*klick*
- Så där, nu är vi rustade för valrörelsen...
Ett under att det inte står gamla fimpfyllda askkoppar och döda blommor i bakgrunden.

3 Comments:

At 16 augusti, 2006 11:41, Blogger m said...

den bästa kommentaren hittills, imho:
http://www.marx.se/images/fn.jpg

 
At 17 augusti, 2006 17:17, Blogger Anders said...

Min farfar var trogen folkpartist hela sitt liv. Skönt att han slipper ta del av deras nya värderingar.

 
At 28 augusti, 2006 15:05, Anonymous Anonym said...

Nog är det läskigt med Folkpartiet i 1984-tappning. Men vad menar Maud Olofsson med att vi ska vara "ivriga bävrar"? Kan inte någon säga till henne att det inte är helt rumsrent att häva ur sig. Särskilt inte om och om igen. I mikrofon.

 

Skicka en kommentar

<< Home