måndag, juli 31, 2006

I Simrishamn

Jag försöker lära mig arian ur Bachs Goldbergvariationer på vårt ostämda piano. Läser Koks i lasten på verandan och dricker kaffe. Hemmets Journal, läsarnas bästa tips:

Visst är det typiskt att det alltid ska ringa när man står mitt i matlagningen eller baket och har kladdiga fingrar. För att slippa en kladdig luir lägger jag en öppen plastpåse intill telefonen. Då kan jag svara trots kletig hand.

* * * * * *

Sticker du ner en rostig spik i jorden får hortensian en vacker blå färg.

* * * * * *

Och så vidare

Det regnar stilla.

7 Comments:

At 31 juli, 2006 12:04, Blogger Anton Berg said...

Det där med rost... hmm... När vi plockade blåsippor om vårarna, jag och mamma, fick jag alltid lära mig att de blåsippor som var INTE var blå sod på järnhaltig jord.

Dom var istället skära, rosa och mer gredelina än övriga.

Vad har Hortensian för grundfärg?

Och till alla stockholmare som läser detta och förargas över att vi plockade blommor som är fridlysta: Nä!
I Småland är inte blåsippan fridlyst.

Detta är nog förövrigt Kustarniks längsta inlägg om blommor.

Och så säger dom att killar bara gillar teknik å krig å sånt...

 
At 31 juli, 2006 15:18, Blogger Thomas Pihl said...

... och mobiltelefoner

 
At 31 juli, 2006 16:30, Blogger Anders said...

Hortensiorna runt Verdun är ju kända för sin klarturkosa färg på grund av de stora mängderna granatsplitter i jorden.

 
At 01 augusti, 2006 10:15, Blogger adam said...

jag har läst ett tips om hur man minskar sitt saltintag. En kvinna skrev i Hemmets journal eller nån liknande tidning att mamn skulle tejpa över hälften av hålen på saltkaret. Genialt!

 
At 02 augusti, 2006 17:40, Blogger Jonas Bergroth said...

Jag plankar detta från en sida kallad odla.nu :

"Blåa hortensior ska ha ett lågt pH för att behålla den blå färgen medan rosa, röda och vita hortensior ska ha ett normalt pH värde, står de i jord med för lågt pH ändrar sig blomfärgen"

Är det så att nedbrytningen av spiken försurar jorden?

 
At 06 augusti, 2006 23:40, Blogger Urologen said...

Jag vet inte om rost är surt eller basiskt, men jag vet att detta trick fungerar. Utan rostiga spikar kan hortensian gå nästan till rosa, medans MED spik går den mot blått. (Empirisk forskning, utförd vid mina farföräldrars fina hus på rivieran. Där blir hortensiorna något större...)

Citronträd skall förresten vattnas med järnhaltigt vatten för att behålla sina blanka fina blad. Den näringsblandningen man kan köpa till just citrusväxter både luktar och ser ut som tjockt blod.

 
At 09 augusti, 2006 14:42, Blogger Anders said...

Är det sånt som kallas för blodmjöl?
Det utvinns ju som alla vet på de vidsträckta fälten runt Verdun, där bönderna kör med sina stora avverkningsmaskiner och karvar loss de översta humuslagren, inte helt olikt torvbrytning.
Så hittar ni någon gång en guldtand eller en järnkorsmedalj när ni ska gödsla era rabatter, så vet ni vad det beror på.

 

Skicka en kommentar

<< Home