måndag, juli 24, 2006

Söderut

Seglingen uppför ostkusten till Stockholm via Åland var mycket bra. Bra folk, bra väder. Vi kom till Oskarshamn lagom för Sommartoppssignaturen, lyssnade på radion, hörde skrålet från scenen eka mot hamnmagasinen, såg konfettin regna över publiken. Boten Anna vann igen. Boten Anna... Vilken text... Soliga Spanien-SMS från Thomas och Elise, och Måns som öppnar upp ett fönster mot Cheops Pyramid i den kvava sommarnatten.

Men tio dagar är vad man pallar, och det var otroligt härligt att förtöja i Stockholm igår. Med håret på ända, smutsränder på halsen, kniv i bältet och en packning med jackor, smutstvätt och gummistövlar spretande ur väskor och Nettopåsar mötte jag upp med Björn af K vid Djurgårdsbron för att äta lunch. Vi gick de tvåhundra metrarna nerför Strandvägen till Hotell Diplomat, jag staplade min packning bredvid bordet på uteserveringen och lyckats få den att likna Sergels Torg en stöikg fredagskväll, och beställde champagne och Biff Rydberg. Inte för att vi hade ätit povert eller dåligt ombord - tvärtom i allra högsta grad - men 74 spänn för ett glas gyllene bubbel före maten är definitivt inget rån.

Vandrade så mot Centralen, men gav upp vid Kungsträdgården och bökade in mig i en helvetisk 47:a... Låste in packningen, begav mig mot duscharna och fick äntligen låsa dörren. Äntligen låsa dörren. Äntligen låsa dörren... Äntligen ett toalettbesök utan den ständiga stressen att det ska bli stopp, eller att sanitetstanken ska råka vara full precis när man har gjort vad man måste... Dagens Nyheter. Aftonbladet. Och så dusch...

En halvtimmes rensande i inboxen, och därefter ombord på tåget. Första klass råkade vara obetydligt dyrare än boskapsklass när jag bokade, så det var inget snack om saken... P3 Dokumentär om baseball-ligan. Olof Thunberg läser Bamse. Talande mumier och skurkar. Kaffe. Bridesehad Revisited. Och på Malmö Central väntade Erik i sin fina Ernst Rolf-t-shirt.

3 Comments:

At 25 juli, 2006 17:11, Blogger Anders said...

Ohoj!
Till Stockholm via Åland?
Blevrente en jätteomväg?
Åland ligger väl som ovanför?
Jag vill se en bild på dig med kniv i bältet.

 
At 26 juli, 2006 08:51, Blogger Thomas Pihl said...

Jag är undis på dina båtresor, Tor. Och tack för kortet! Häftigt att du hittade en bild på Sarpen.

Anders: Jag tror de seglar för seglandets skull, och kan därför kosta på sig en omväg.

 
At 26 juli, 2006 18:32, Blogger Anders said...

"Vafan, ÅLAND!!??? Öh, ja, just det ja. Vi skulle ju åka VIA Åland..."

 

Skicka en kommentar

<< Home