fredag, februari 24, 2006

Cat5

Jag tror inte killarna i publiken fattade ironin i refrängen till Cat5:s hit: "I'm too sexy for my jeans, I have to take them off, before you put your hands on my ass". För precis när de två identiska, unga, söta flickorna sjöng det så passade de på att lägga handen på den provokativt utputade rumpan. Gubbsjukan hängde i luften. Det blir en märklig men väldigt stark situation när protesten liknar det den protesterar emot så mycket att de är svåra att skilja från varandra.



Musiken var bra. Svängig och charmig. Och de övriga låtarna var mycket mer elektropop än den eurodiscodänga de slagit igenom med. Jag hade väntat mig tuffa tjejer med mycket attityd, men de var mjuka indieflickor som inte dolde sina uppspelta känslor. Skivan kommer bli en given partyplatta när den kommer!

3 Comments:

At 24 februari, 2006 10:46, Blogger Anton Berg said...

Å tack! Å tack för att protesterande unga tjejer fortfarande kan göra bra musik somd et svänger om.

Jag är så INNERLIGT trött på hejaklacks-tjejer som pratar om tok-feminism eller elektronika-röster som missat allt vad sväng heter.

Jag ser fram emot skivan.

Tafsande ser jag alltid ner på. Slog ingen till iditerna?

 
At 24 februari, 2006 14:40, Blogger Måns said...

Exakt, Anton.

Det största problemet med protestmusik eller protest-vadsomhetlst för den delen, är ju att det nästan aldrig svänger.

Vem fan ska ta del av det då, liksom?

Sen kan jag iofs tycka att Cat5-tjejerna känns liiiiite för unga för att hålla på att spela på hela den här sexgrejen.
Jag vet inte hur gamla de är men de ser ut att vara typ 12.

 
At 27 februari, 2006 12:19, Blogger Tomas Thulin said...

En bit över tjugo och sex känns helt ok tycker jag.
När jag såg dem på Respekt i Göteborg för några månader sedan så tyckte jag dock inte att det var så upphetsande. Då inte för att de är tjejer utan för att musiken kändes lite platt och malande. Fram till sista låten då förstås. Sexy svänger. Kommer att krävas lite mer innan jag börjar med tokdans istället för benryck till dem, men jag ser fram emot den dag det händer.

 

Skicka en kommentar

<< Home