torsdag, februari 23, 2006

Om kommentarer

Igår hemma hos Måns serverades gudomlig Tårta samt fin-fina pajer.

Där pratades också blogg.

Hannah berättade att hon ibland kan tycka synd om inlägg som inte får kommentarer.
Ibland kan hon rentav känna sig tvungen att sympatiskriva in en enkel rad, liksom bara för att.

Så har jag inte tänkt tidigare.

Jag tänker mer: Okej, bra skrivet, jag håller med, har inget att tillägga. Jag har blivit upplyst. Tack.

Kanske borde jag skriva det?

Fast varför tvångsmässigt kommentera allt?

Men å andra sidan igen, Tor startade ju bloggandet för att han tyckte att det är brist på feedback i vårt skrå. Något jag starkt håller med om.

Vad tycker ni?

13 Comments:

At 23 februari, 2006 12:06, Blogger Tor Billgren said...

Kommentarer.

 
At 23 februari, 2006 12:53, Blogger adam said...

Bra skrivet

 
At 23 februari, 2006 13:34, Blogger Tor Billgren said...

Asså jag menar att det är bra med kommentarer.

 
At 23 februari, 2006 14:09, Blogger Måns said...

Var tårtan godare än pajerna?
Vafalls!
Det var ju pajerna JAG hade gjort.

 
At 23 februari, 2006 15:19, Blogger Anders said...

Jag ser ju den här bloggen som ett avkopplat gaggande med er. Främst.
Därför tycker jag det är fint även med korta kommentarer som visar just att man läst och inte så mycket mer.
Typ "Hi hi" eller "Håller med" eller "Jo, tjena, som att Hitler skulle ha nöjt sig med Österrike".

Å andra sidan har jag svårt att dra iväg såna korta själv eftersom man (jag) alltid ska vara så inihelvete fyndig och underhållande varje gång.
Och det kan man ju inte alltid.

Tor skapade detta vårt andningshål för att vi skulle slippa e-postlista oss runt varandras brevlådor, så på det sättet fungerar ju kommentarerna inte bara som reflektioner på huvudämnet utan även just smågagg oss emellan.

Våra stadiga eller tillfälliga gäster utgör sedan en trevlig krydda, både bland kommentarerna och i den utökade läsekrets som uppstår.

Tycker jag.

 
At 23 februari, 2006 16:11, Blogger Urologen said...

Jag kan helt relatera till det där med att tycka synd om okommenterade inlägg.

Man undrar vad man gjort för fel liksom. Man tänker ALDRIG att de som läst tycker: "Okej, bra skrivet, jag håller med, har inget att tillägga. Jag har blvit upplyst. Tack." ALDRIG.

Men så kanske man borde tänka?

 
At 23 februari, 2006 18:14, Blogger Hannah said...

Jag vill tipsa om en viss kulturskribent i Malmö som debuterar i Sveriges största tidnings Skåneedition i morgon. Där kommenterar han samtida fenomen.

Finns som pdf på www.metro.se i morgon fredag.

 
At 23 februari, 2006 18:33, Blogger Tor Billgren said...

Vem vem vem? Christoffer Barnekow? Pontus Kyander? Bo Cavefors? Tony Kaplan?

 
At 24 februari, 2006 09:00, Blogger Thomas Pihl said...

Hihi, roligt!

1. – Jag kommer inte att orka släpa mig dit. Det mesta finns på biblioteket. Skulle möjligtvis kunna tänka mig den där Stalin-biografin.

2. Har inte sett så mycket på sport sedan förra vinter-OS. Och den gången berodde det på att jag jobbade på DN-sporten.

3. Älskar heltäckningsmattor. Dels är jag barndomsnostalgiker, dels hatar jag kalla golv. Har hört att utvecklingen gått framåt, och att det numera finns lättstädade mattor som inte drar åt sig lika mycket skit.

4. Vad heter den där konstnärinnan med slipade hörntänder?

 
At 24 februari, 2006 10:43, Blogger Anton Berg said...

Thomas är barndomsnostalgiker - jag är dammtussallergiker.

 
At 24 februari, 2006 11:32, Blogger Jonas Bergroth said...

1, Ja rea-upplagorna med pocketpapper i hårda pärmar är en styggelse. Men jag har manifesterat min världsfrånvända snobbism genom att inhandla en tung, trådbunden lunta om medeltidens humor från pålitliga Atlantis.

2, What's new on Foppas ljumske? Detta lämnar mig ingen ro.

3, Fiskbensparkett! Det dög åt min farfar och det duger åt mig.

4, Om Mike Tyson varit polare med Vincent Van Gogh hade alla varit nöjda, antar jag.

 
At 24 februari, 2006 12:02, Blogger Måns said...

1) Bokrea, schmokrea. Så länge inte Tor ordnar nattvickning med Jansson innan reabesöket sitter jag still. Vem vill förresten ha ÄNNU en cheap utgåva av Krig&Fred?

2) Jag ska börja spela curling! (Nä, det ska jag inte.)

3) Absolut inte. Dels för allergin, men också för att jag inte är britt. Den dagen vi tycker att det är bright att lägga vattenledningarna utanpå husen och stänga alla barer klockan 23 kan jag överväga det.

4) Biten? Aj. Näe.

 
At 24 februari, 2006 13:33, Blogger Hannah said...

Åhå. 3 bra vikarier om kulturskribenten skulle bli krank.

 

Skicka en kommentar

<< Home