onsdag, februari 22, 2006

En kaffe med Kustarnik

Jag häller upp en espresso i en stiligt beige julklappskopp som fortfarande känns härligt ny. Till den får man en bit svart choklad med hallonsmak. Jag fattar inte varför jag valde hallonsmak. Det finns ingen logisk förklaring. Men jag antar att i längden kan dessa snedsteg bli för ditt liv vad mutationer är för evolutionen - de värdefulla stannar och bildar ny, bättre, standard.

Det var länge sen jag unnade mig finkaffe i finkoppen. Jag har varit gräsänkling i två veckor och har av någon undermedveten anledning fallit in i alla stereotypa och självdestruktiva ungkarlsmönster: dålig mat, alldeles för lite sömn, ostädat hem, försovna jobbmorgnar, Gump mitt i veckan osv. Jag lärde mig att om inte jag själv bestämmer mig för att göra något så händer det inget. När man lever ihop blir en rutinmässig vardag så mycket enklare och behagligare. Ensam blev för mig bekvämligheten till ensamhet och det blev tydligt att jag var tvungen att försöka fylla min tid med något värdefullt.

I lördags såg jag Verdis komiska opera Falstaff för 40 kronor med musikhögskolans studentlegg. Hela söndagen spenderade jag och Jonas i Särö vid havet, i skåpet står två limpor surdegsbröd på jäsning och ikväll ska jag på Uppåt framåt och se Cat5. För någon månad sedan hade minst två och förmodligen tre av dessa aktiviteter fått vika sig för internetpoker. Vilket gift!

Kul att Kustarnik hamnade i blickfånget i morse. Ett litet tag låg vi i toppen på DN:s länklista "vad skriver bloggarna" angående Elit-artikeln som enligt chefsredaktören under dagen har besökts av två personer i sekunden. Men jag kan inte första att folk blir så provocerade av Alexander Bard. Att de inte ser att de går rätt i fällan - det är ju precis dit han vill få dem. Det är som när South park gjorde ett avsnitt om scientologin där Tom Cruise ropar till Stanley "I'm gonna sue you!" och Stanley svarar "Sue me!" ungefär 4 gånger innan avsnittet är slut. Tom gick rätt i fällan och hotade att stämma dem om de visade programmet igen. Fast vad jag har hört har de inte vågat visa det igen. (Bäst i det avsnittet är när R Kelly kommer och sjunger sin 'trapped in the closet'). Pinsamt.

Annars kan jag berätta att jag bara har en vecka kvar på min projektanställning på jobbet. Den trevliga arbetsrättslagen hindrar min chef från att förlänga den och eftersom han varken vill sparka mig eller erbjuda mig en fast tjänst får jag fortsätta som konsult. Det innebär i praktiken att jag kan öka min levnadsstandard samtidigt som jag går ner i tjänst. Tack las! Tack chefen!

Nu ska brödet in i ugnen.

Puss!

3 Comments:

At 22 februari, 2006 22:23, Blogger Tor Billgren said...

Åh - Karin är ute och lirar med Lekman? Jag var gräsänkling igår, och kände mig helt förvirrad. Jag klarar det inte. "Var är Erik?", tänkte jag hela kvällen. Sunkade framför datorn och teveserier. Läste inte, drack inte te, gick och la mig, försov mig. Sunk. Jag ska vara gräsänkling fram till på fredag också, för jag är på Österlen. Jag ska läsa och skriva artiklar. Om du vill, Sebastian, får du hemskt HEMSKT gärna komma ner och hälsa på i huset i Skillinge. Jag är där nog ända fram till måndag/tisdag. Erik kommer i helgen.

 
At 23 februari, 2006 09:51, Blogger Jonas Bergroth said...

Särö är fint. Om jag vore bilägare skulle jag köra ner åt det hållet för att promenera (och till Amundön) mycket oftare. Men livet är till viss del en fråga om prioriteringar. Och dyr lägenhet samt båt är viktigare.

Det lät som en jäkligt trivsam helg, i vilket fall.

Läste ni Errata i går? Malte var rätt kul i gårdagens debatt när han deklarerade:

"För övrigt funderar jag på att starta en mailinglista kallad Esprit, där bara jag får vara med."

 
At 23 februari, 2006 10:24, Blogger Thomas Pihl said...

Jag är OCKSÅ gräsänkling.
Elise har åkt hem till Norge för att träffa kompisar och eventuella uppdragsgivare.
Och på fredag åker hon till Lanzarote en vecka med familjen. Hennes döda mormor bjuder.

Jag klarar mig ganska bra, än så länge.
Nästan äckligt bra.
Jag diskar varje dag. Förbereder frukosten och packar väskan innan jag går och lägger mig. Planerar min tid. Tränar. Sover gott. Ser till att alltid ha mjölk hemma. Dricker max en folköl till hockeyn.

Min prognos är att helgen också kommer att gå bra. Mycket ledig tid. Skidåkning i Vilstaspåret och OS på tv.

Men framåt måndag kväll kommer en kallfront in över östra Svealand. Det blir tungt att komma hem från badmintonhallen och. Ingen. Väntar. På. Mig.

Under tisdag förmiddag sjunker temperaturen ytterligare, när jag inser att jag inte kan ringa och diskutera middagsalternativ. Och. Ingen. Kram.

Resten av veckan blir det snökaos, blixthalka och åska. Hagel, stormskurar och iskalla virvelvindar.
På fredagen flyger jag genom stormkaos och snöskurar och blixtvirvlar till Oslo. Där. Ses. Vi. Igen.

 

Skicka en kommentar

<< Home