måndag, februari 13, 2006

Isjakt del II

Som ni ser i detta mobiltelefonsponsrade bildextra blev det inte mycket åka av i går.

Vi väntade i fem timmar på vind och när den äntligen började röra sig över 2.0 meter per sekund kom den från fel håll.

Jo det är sant, vinden kan komma från fel hål, Thomas och Tor.
Vi körde nämligen på plogad bana där kryss inte var aktuell eftersom banan var för smal för slag.

Annars verkar det hur kul som helst. Jakterna, som inte finns som tävlingsklass, heter Isabella och går att köpa på nätet som byggsats för den händige.

Riggen består alltså av vindsurfing-segel som fästs mot en kortare städmast. Bredden är remarkabla 2,60 meter, något som lär vara enkelt att glömma i kurvor och vid omkörningar.

Men det verkar vara en klurig sport.
Man får räkna med 20 000 för en jakt (med rigg och kanske släpkärra) sen gäller det att isen bär (man kommer långt ut på dålig is innan den brister, sen är det ett helvete att ta sig tillbaka), att vinden är mellan 3 och 10 meter per sekund och att snön lyser med sin frånvaro.

Men fan vad jag skulle vilja köra!

Anna var såklart också besviken över att min födelsedagspresent inte blev vad vi hoppats men vi kom ut på isen, åkte lite långfärdsskridskor och jag fick testa att sitta i och känna på grejejrna i alla fall.
Kanonbra present hur som helst.

Hastighetsrekord med en Isabella är 105 km/h, satt i halvvind i ca 8 m/s.

Jag var ungefär 105 km/h ifrån den hastigheten här:

13 Comments:

At 13 februari, 2006 13:24, Blogger Anton Berg said...

Å vad jag stör mig på när bild och text ser bra ut ihop i preview-läget och sen INTE blir bra här på bloggen.

Tänkte inte på att marginalerna brevid bilderna är så mycket smalare här...

Sorry.

 
At 13 februari, 2006 13:46, Blogger Tor Billgren said...

Tips

 
At 13 februari, 2006 14:39, Blogger Anton Berg said...

Bra tips, där är ju marginalerna helt rätt ju!
Bra Tor!

 
At 13 februari, 2006 19:45, Blogger Tor Billgren said...

Synd att det inte gick så fort. I alla andra avseenden var det ju en toppenpresent. Jag skulle också vilja få en sån.

(Kunde du inte bogsera jakten till andra sidan banan och länsa därifrån?)

 
At 14 februari, 2006 02:06, Anonymous Anonym said...

Som en torpet.. SÅÅÅ bara!

 
At 14 februari, 2006 09:22, Blogger Jonas Bergroth said...

Rätta mig om jag har fel, men såvitt jag begriper är friktionen i en isjakt så liten att det inte riktigt går att tänka som på en vanlig segelbåt. Det är mer som en katamaran, där man seglar så fort att själva "fartvindseffekten" gör att man alltid seglar mer eller mindre bidevind. I praktiken skotar man alltså som för kryss även vid halvvind.

Fast detta betyder ju inte mycket om det helt saknas vind.

 
At 14 februari, 2006 09:34, Blogger Tor Billgren said...

DET hade jag ingen aning om. Jag förstår inte. Förklara mer om katamaransegling.

 
At 14 februari, 2006 11:36, Blogger Jonas Bergroth said...

Ja, alltså, jag vill poängtera att detta är något jag HÖRT - inte har praktisk erfarenhet av (bortsett från den enda gång jag åkt som passagerare på isjakt).

Om vi utgår från halvvind. Vindriktningen är 90 grader i relation till båtens kurs. Utöver detta finns alltid en fartvind, alltså en motvindseffekt som är samma som båtens hastighet.

När jag (och du) seglar vanlig semesterbåt är farten ofta makliga 4-6 knop och påverkar inte så mycket.

För riktiga snabbseglare (flerskrovsbåtar ochisjakter) är dock effekten mycket större. Båten rör sig kanske framåt med 15-20 knop, vilket liksom ger 15-20 knops motvind. Summan av detta blir att vindens vinkel som är rätt från sidan när du är stilla, i praktiken verkar alltmera snett framifrån ju snabbare du rör dig framåt.

Shit, vad allt sånthär blir krångligt i text. Men i v f - när vi seglar i våra vanliga baljor och förhåller oss till en vindriktning på typ 90 grader, kan vi rätt vad det är bli omseglade av en trimaran som seglar som om vindriktningen var 60 grader - vilket den också är, ombord på DEN båten.

Hoppas nu jag inte enbart framstår som en svamlande idiot. Vet inte varför jag tog upp detta, egentligen.

Men det syns i v f tydligt nar man blir sådär brutalt förbiseglad.

 
At 14 februari, 2006 12:53, Blogger Thomas Pihl said...

Det låter vettigt, Jonas.

Fartvindseffekten kan man ju uppleva på en vanlig segelbåt också, om än i mindre grad.

Framförallt märker man det när vinden friskar i. Då kan det se ut som att den alltid vrider mot lä (korrekt?), fast det i själva verket är båtens fart och därmed fartvindsfaktorn som ökar.

Jag är van vid att ha en Windex i masttoppen.

 
At 14 februari, 2006 20:01, Blogger Anton Berg said...

Jonas: Det där stämmer, för det sa vår instruktör också. Man seglar mer på fartvind än i vanliga fall.

Tyvärr har jag alltså inga erfarenheter i ämnet.
Men jag ska prova igen!

Läns var tydligen ingen hit alls.

 
At 14 februari, 2006 20:46, Blogger Thomas Pihl said...

Inte fläns heller.

I Flen finns en välrennomerad osttillverkare som heter Jurss.
När de startade osttillverkningen för några år sedan övervägde de att kalla firman Flensost.

(Avdelningen Parenteser.)

 
At 15 februari, 2006 18:08, Blogger Anton Berg said...

Thomas: Att överväga: Lajvsifååårz!

 
At 16 februari, 2006 10:22, Blogger Thomas Pihl said...

Bort från min trädgård!

 

Skicka en kommentar

<< Home