fredag, februari 10, 2006

Oviktigt om paltor

Jag måste bara få påpeka en grej som egentligen är en stor jävla parentes. Jag vet inte vad hon heter, men hon skrev en krönika i Expressens filmtidning om Canada Goose *Zzzzzzzznark*. Om att hon hellre skulle gå omkring i en hundkostym, än en Canada Goose-jacka... Och så vidare och så vidare.

Jag har två synpunkter:

1. Att tro sig göra Det Stora Canada Goose-avslöjandet 2006 innebär evig dumstrut.

2. Att kritisera och håna Canada Goose-bärare 2006 när det har blivit en svennebananjacka är fegt och ynkligt. Hon skulle varit framme med pennan våren 2001 när Biblioteksgatan blev en gåsfarm. Men då kanske man inte var lika säker? Det är först när noblessen lägger av sig paltorna, som det passar att sparka. Nedåt då, för säkerhets skull.

Parentes, som sagt. Parentes...

8 Comments:

At 10 februari, 2006 11:23, Blogger Thomas Pihl said...

Jag har inte läst krönikan så jag vet inte vad hon tog upp. Men det finns fortfarande gås-aspekter som är intressanta. Jag tänkte på det när jag var i Stockholm senast.

- VARFÖR är de fortfarande populära? Gåsen har hånats överallt i åratal.
- Varför ser man inte ETT ENDA EXEMPLAR i till exempel Eskilstuna där jag bor? Det är ju inte direkt så att övriga Stockholmstrender har svårt att nå hit. En timme med tåg. (Finns de i Malmö?)
- Har gåsen flyttat från Stureplan till förorten? Eller är den åtminstone på väg söderut på röda linjen? En kompis kompis blev rånad på en gås i förorten. På rättegången erkände gärningsmannen att han ville ge jackan till sin flickvän. Och alla den tilltalades tjejkompisar på åhörarbänken bar gås...

 
At 10 februari, 2006 13:54, Blogger Jonas Bergroth said...

Talar vi nu om gäss med päls? Det kan inta vara samma art som släkten i Skåne äter varje höst, eftersom den alltid är fjäderklädd.

Själv har jag en fårskinnspäls, vilket alltså innebär dött djur mot betydligt större del av kroppen än bara halsen. Det trivs jag med (men jag gör nu inga som helst anspråk på att vara en modern människa.)

 
At 10 februari, 2006 14:00, Blogger Tor Billgren said...

Erik (fiskätande ärkevegetarian) fick ett fårskinn av sin faster i julklapp, som numera pryder vårt golv. Oerhört skönt att gå på. Jag brukar trösta honom med att man ju bara behöver klippa fåret för att komma åt ullen. Ha ha.

 
At 10 februari, 2006 14:00, Blogger Tor Billgren said...

Fårskinnet - inte fastern - pryder golvet.

 
At 10 februari, 2006 14:29, Blogger Jonas Bergroth said...

Ah, ljuvliga nostalgi. Vi hade ett långhårigt fårskinn på golvet när jag var liten. En lysande detalj på hälsingegårdens kyliga golvbrädor. Ända tills någon marodörkamrat pillade pälsen full med russin på ett barnkalas.

 
At 10 februari, 2006 14:32, Blogger Måns said...

Inför den här vintern sas det att Fjällrävens nyaste jacka skulle bli den nya Gåsen.
Sist jag var på Östermalm så såg det dock inte ut så.
Hon som skrev krönikan heter f.ö. Annika Leone. Ny redaktör Expressen Fredag. Och jag tyckte egentligen att hon sparkade mest på prinsessan Madeleine...

 
At 10 februari, 2006 14:38, Blogger Anton Berg said...

Jag håller med Tor om de generella gås-reglerna, bra skrivet.

Annars kan jag inte uttala mig om enskilda fall.

För övrigt var din rättelse om syftningsfel onödig Tor, jag HATAR alla "grodor" i Journalsiten som bara är syftningsfel.

JA jag vet att en menings betydelse helt ändras av ett syftningsfel men det är ju bara ett slarvfel, töntigt liksom. Folk FATTAR ju va man menar.

Trams och Lidbom ska veta hut.

 
At 10 februari, 2006 15:07, Blogger Jonas Bergroth said...

Måns: inte kan väl fjällräven någonsin bli Stureplans-fähigt? Det verkar otroligt. När jag själv sticker huvudet i den grå lammulls-pullovern med rävlogga kan jag liksom aldrig förnimma lukten av new money (bara fuktigt ylle, då och då).

 

Skicka en kommentar

<< Home