tisdag, februari 07, 2006

Public Service-service

Den här veckan sänds inspelningarna från Palladium Baroque i Malmö. Jag är programledare och har även gjort små intermezzon som sänds i pauserna. Here we go:

Onsdag 8 februari klockan 19.30-21.00
Konsert med Baroque Fever

Intermezzo, runt 20.00: Intervju med violinisten Bjarte Eike, och musikforskaren Anders Hammarlund, som berättar om det slovakiska instrumentet fujara.

Torsdag 9 februari klockan 19.30-22.00
Konsert med Mare Balticum. Styckena presenteras och kommenteras av undertecknad.
Intermezzo i form av intervju med lutenisten Tommy Johansson, som berättar om lutan och dess gigantiske storebror teorben (askoolt instrument!)

Efter konserten presenterar jag musik baserad på bibeltexter, bland annat ur Ein deutsches Requiem av Brahms, Arvo Pärts I am the true Vine (sällsynt liveinspelning, mycket bra!) och musik ur Matteuspassionen. Inte kunde jag låta bli att spela Hans Appelqvist heller...

Lördag 11 februari klockan 15.00-17.00
Konsert med Ensemble 1700.
Efter konserten, vid 15.45 samtalar jag med Anders Hammarlund om barockens kultur och musik. Därefter Goldbergvariatiolnerna med Glen Gould - aaaaah!



Smitsonkvartetten kunde tyvärr inte medverka.

28 Comments:

At 07 februari, 2006 15:29, Blogger Måns said...

Ah, Goldbergvariationerna.
Det är en av dina käpphästar va?
Vill minnas att de var del av vårt soundtrack i Göteborg.
Fint.

 
At 07 februari, 2006 15:37, Blogger Anton Berg said...

Men att programmet heter Intermezzo...
JUST sånt hatar jag med public Service, det är nästan som när P2 svänger sig med att kalla Mozart för Amadée.
Då blir det utestängande, von oben, klappa lyssnaren på huvudet och berätta för någon vad som är bra enligt riktigt FINT tycke och smak.

Nya lyssnargrupper? Skulle inte tro det...

Fan, man kan vara underhållande, undervisande och underbar istället.
Precis som Tor är i sina grejer.

Men heter programemt Intermezzo så blir det uppförsbacke direkt.

Synd.

 
At 07 februari, 2006 15:37, Blogger Anton Berg said...

Men att programmet heter Intermezzo...
JUST sånt hatar jag med public Service, det är nästan som när P2 svänger sig med att kalla Mozart för Amadée.
Då blir det utestängande, von oben, klappa lyssnaren på huvudet och berätta för någon vad som är bra enligt riktigt FINT tycke och smak.

Nya lyssnargrupper? Skulle inte tro det...

Fan, man kan vara underhållande, undervisande och underbar istället.
Precis som Tor är i sina grejer.

Men heter programemt Intermezzo så blir det uppförsbacke direkt.

Synd.

 
At 07 februari, 2006 15:39, Blogger Tor Billgren said...

Programmet heter - hör och häpna: P2 live. Intermezzo betyder mellanspel, och är just: mellanspel i konserterna.

 
At 07 februari, 2006 16:23, Blogger Anton Berg said...

Okej, I stand corrected, men det är ju förbluffande att anglosismer skys som pesten men när det är italienska går det utmärkt att föredra framför ett svenskt ord.

Nu är väl inte Mellanspel det mest sexiga programnamnet/inslagsnamnet heller, men det är ju attityden.

Fast det kanske inte går att poppa till P2 live utan att samtidigt poppa till hela den klassiska konsertvärlden...

 
At 07 februari, 2006 22:30, Blogger Tor Billgren said...

Asså vad är det för fel på ordet intermezzo? Det används flitigt i svenskan, vad gör det von oben?

 
At 08 februari, 2006 10:50, Blogger Jonas Bergroth said...

Kanske dags att lobba in ytterligare en programrubrik i nya P2; Billgrens Baroque'n'Roll

 
At 08 februari, 2006 13:00, Blogger Anton Berg said...

Intermezzo? Flitigt i svenskan?

Vilken svenska har du börjat snacka Tor?

Jag kollade SVT-soffan i morse i 45 minuter och ändå sa dom inte intermezzo en enda gång. Inte i sporten heller. Eller i MTV. Sen såg jag Rome, Lost och Six Feet Under också. Även där missade dom totalt intermezzo.
Jag kollade även UR förra veckan, ett program med Thomas Fogdö, och, döm om min förvåning, inte heller dom hade med intermezzo en enda gång i sitt program.
Måste ha varit en redaktionell totalkolaps.

Fredrik Lindström lyckades göra ett helt dialektavsnitt om Stockholmska utan att använda ordet. Och jag tror att Börje Ahlstedt* gick ut ur slottet och hela tv-serien utan att ha använt ordet en enda gång.

Fastän det är så vanligt.

Konstigt.
Thomas, Måns, kommer ni ihåg hur många gånger vi sa det hemma hos mig i helgen?

Jag ska sätta Måns på att räkna antalet intermezzo ni använder under kommande helgs samtal.

*FNISS*

Jonas förslag klubbas härmed igenom av en enad jury!

* Vad gäller Börje reserverar jag mig dock.

 
At 08 februari, 2006 13:55, Blogger Tor Billgren said...

"En enad jury"? Var den oense före beslutet?

 
At 08 februari, 2006 14:37, Blogger Thomas Pihl said...

Not:
Anton är på sitt agiterande/stingsliga humör.

 
At 08 februari, 2006 15:35, Blogger Jonas Bergroth said...

I stingslighetens namn (eller som det heter i dessa dagar: till försvar för yttrandefriheten) ett påpekande:
Eftersom kolaps är en felstavning av kollaps (ett l för lite, inser den skarpsynte) är det föga förvånande att sammansättningen totalkoLLaps ger betydligt fler träffar, nämligen runt 1500.

 
At 08 februari, 2006 15:39, Blogger Jonas Bergroth said...

Det var kanske mitt suraste inlägg hittills. Men det är en sådan dag. Skicka ett par svinbra debattartiklar till GP, så får jag annat att göra.

 
At 08 februari, 2006 16:02, Blogger Thomas Pihl said...

Det är beklämmande att du använder google i ditt arbete, Sebastian.


Förra året fängslades den kinesiska journalisten Shi Tao. Han hade lagt ut för regimen i Peking misshaglig information på nätet. Det amerikanska it-företaget Yahoo bidrog med ip-nummer och telefonnummer till Shi Taos dator - utan denna hjälp hade han förmodligen aldrig spårats.
Shi Tao är dömd till tio års fängelse.

Nu väljer också Google med världens mest använda sökmotor att tillmötesgå diktaturregimens krav på censur. Det kommer inte att vara möjligt att blogga eller använda e-post för vanliga kinesiska datoranvändare. "Olämpliga≤ länkar" och sökord som "democracy"eller "human rights" tas bort efter önskemål av de kinesiska myndigheterna.

Därför bör Yahoo och Google bojkkottas.

(Källa: min kollega)

 
At 08 februari, 2006 16:44, Blogger Jonas Bergroth said...

Ja, nu är det ju inte så himla lätt att klara sig utan google, men Anders har en stor poäng.

Det är inte utan vemod jag drar mig till minnes slagordet "Information wants to be free" från tidernas begynnelse då the information super highway var som en nylagd autostrada rakt in i friheten.

Nu var detta kanske ren romantik från naiva dotcom-optimister, men lite sorgligt känns det ändå. De bleka, Jolt-cola-sörplande glasögonormarna tog sin examen, började åka business class och dunkade diktaturen i ryggen för att få sälja i lugn och ro.

 
At 08 februari, 2006 19:03, Blogger Måns said...

Men vad finns det för alternativ till Google?
Egentligen?

(Google äger ju Blogger också, så då borde vi byta arena...)

 
At 09 februari, 2006 15:50, Blogger Anton Berg said...

Jag noterar att jag vann diskussionen.

Angående Google så söker jag bara i telefonkatalogen numera.

Och jag är INTE stingslig.
Precis som Bo Lundgren inte är tråkig och Per Gahrton inte var sur när Sverige röstat JA till EU.

 
At 09 februari, 2006 16:17, Blogger Tor Billgren said...

Måns: Vad antagandet i ditt första inlägg beträffar, kan jag bara bekräfta det. Soundtrack of Göteborg. Like a rolling Stone. Good Times. Vi kanske skulle sätta ihop The Ultimate Soundtrack of Göteborg-blogginlägget? Ska vi mailas om saken? Elliott Smith.

 
At 09 februari, 2006 16:29, Blogger Måns said...

Pennies from heaven.
Håkan! (Varje gång jag går på Vasagatan tänker jag på "...och Vasastan är som Chiiinatooown".)
Ledmotivet till Barnen från Bullerbyn.
Ah, stort!

 
At 09 februari, 2006 16:30, Blogger Måns said...

...och kommer du ihåg Maries jävla Kent-skivor som rullade konstant.
Satan.
Var ute och drack öl med Mats Nyman häromkvällen.
Kents trummis Markus Mustonen var på samma ställe.
Mats tänkte skalla honom.

 
At 09 februari, 2006 17:21, Blogger x1x1x2 said...

Sluta klanka ner på Intermezzo. Det är en musikterm som använts i svenskan i flera hundra år.

Tor, ni sände inte Händel-konserten? Jag lyssnar på La Folia nu från ditt program. Det är en emotionell pärs.

 
At 10 februari, 2006 08:58, Blogger Thomas Pihl said...

Den där Sanddunes-låten, Tor!
Och Underworld från Trainspottingskivan.
Elliott Smith och The Plan.
Ben Folds Five.
Tom Waits (Agnes, Mats)
Och lite capoeira-etno-skrammel från Olas rum.

 
At 10 februari, 2006 09:02, Blogger Tor Billgren said...

Vad är Sanddunes, Thomas?
Ben Folds, Plan och Waits är självklara... Vad mer...

Ha ha, capoeira-etno-skrammel...

 
At 10 februari, 2006 09:03, Blogger Tor Billgren said...

Måns, perfekta förslag. Men jag måste rätta dig om Vasastan. Vasastan är inte som Chinatown, utan som jag tidigare påpekat: som Venedig.

 
At 10 februari, 2006 11:24, Blogger Thomas Pihl said...

"If you're fond of sand dunes and salty ???, quite little villages everywhere"

Sen kommer en saxo-mo-phone.

 
At 10 februari, 2006 11:24, Blogger Thomas Pihl said...

quiet

 
At 10 februari, 2006 13:15, Blogger Tor Billgren said...

Just det, sanddunes... Tänker du på mig när du tänker på motetter, Sebastian, så var det nog snarare kantater. Nummer 140, för att vara mer exakt. Och matteuspassionen.

 
At 10 februari, 2006 13:28, Blogger Thomas Pihl said...

Jag hade ju gjort iordning en Gbg-playlist när det var kustarnikmiddag hos mig för något år sedan. Den baserades på låtlistorna från radioprogrammet Kustarnik (som finns kvar någonstans i cyberrymden på Antons gamla hemsida).

 
At 10 februari, 2006 14:38, Blogger Måns said...

...och julmusik med tillhörande ringdans klockan tre på morgonen EN TISDAG från Christoffers rum OCH HELA KORRIDOREN.
Thomases Michael Jackson-granne.
Han ryske Wreesvijksnubben.
Svart katt vit katt-skivan.

Åh, nu kommer jag ihåg precis hur det luktade i köket på Lorensbergsgatan.
Mmmm.

 

Skicka en kommentar

<< Home