torsdag, februari 09, 2006

Casanova

Äsch - Lasse Hallström hade Venedig i sin hand, jordklotets mest fascinerande scenografi, världens koolaste stad. Då är det obegripligt att han börjar filma med ett halvdant manus, och inte tar sig tid med omtagningar när aktörerna går över gränsen för det oacceptabelt dåliga. Det händer i och för sig inte särskilt ofta, för det mesta älskar jag dem. Men har man Venedig i sin hand måste man göra en underbar, ofelbar och absolut film! Så är det bara.

Casanova är helt OK. Trevlig, men onödigt slarivg.


Den oundvikliga flykten från Venedig. Sekunden före filmens bästa ögonblick. Casanova kastar sin käpp till sin älskades bror Giovanni Bruni som står på kajen. Det är när Giovanni tar emot käppen som det blixtrar till - i en kombinerad bugning, elegant, värdig och avslappnad stitter den bara där - i handen - och Venedig har fått en nya Casanova.

9 Comments:

At 09 februari, 2006 14:10, Blogger Måns said...

Har inte haft chansen att se den än.
Men Oliver Platt är ju med.
Det bådar gott...

 
At 09 februari, 2006 15:51, Anonymous Anonym said...

Jag är Casanova. Fråga Anton...

 
At 09 februari, 2006 16:07, Blogger Anton Berg said...

Japp. Robban var rösten när jag gjorde ett 3 minuters-reportage som täckte allt som filmen tar upp på säkert två timmar.

Men så hade jag inte Venedig i min hand heller.

Men BRA blev det!
Behöver ni någonsin någon som kan briljera med låssas-italienska - ring Robban!

Snygg bildbyline Måns.

 
At 09 februari, 2006 16:11, Blogger Måns said...

Tack.
Ska användas till tvkrönikor under OS.
Jag ser skelögd ut, men det skiter jag i.

 
At 09 februari, 2006 16:15, Blogger Tor Billgren said...

Du ÄR skelögd, Måns. Men det är inget att göra åt.

Ska du skriva? Krönikor? Känns det pirrigt?

 
At 09 februari, 2006 16:19, Blogger Jonas Bergroth said...

Trivselfilm med extra allt, kan man säga. Jag gillade det. F ö verkar Hallström ha en nice tillvaro. Producerar runt en trivselrulle med jättebudget/år, abbonnerar på strönomineringar till oscarsgalan och framlever sina dagar med betagande hustru bland andra välbeställda liberaler på norra ostkusten i US. Grymt.

Måns: det var en något stramare nuna än förr. Lite: ung-man-tycker-tungt-byline.

 
At 09 februari, 2006 16:22, Blogger Jonas Bergroth said...

Jag ska läsa tv-krönikorna noga. Eftersom jag tillhör den lilla (och möjligen självtillräckliga, kultur-elitistiska, världsfrånvända) minoriteten som saknar tv i hemmet är det så jag håller mig underrättad, nämligen.

 
At 09 februari, 2006 16:26, Blogger Måns said...

Tor: Inte alls. Ska bara bli kul.

Jonas: Jag vet. Men tvsport är allvarliga grejer... Då passar inte riktigt bordsduksbandanas. Dessvärre.

 
At 09 februari, 2006 23:07, Blogger adam said...

Måns, kan du inte få TTELA att mejla över harlequin-bilden på dig som du hade till dina krönikor där. Då skulle jag köpa Expressen.

 

Skicka en kommentar

<< Home