måndag, februari 13, 2006

Lördagskväll på Östermalm

Förutom att ha ätit lunch med Måns enl. nedan har jag arbetat och umgåtts i Stockholm. I väntan på mitt umgänge satt jag ensam på Bistro Jarl och läste och drack öl och bjudedrinkar. Jeg vet inte vem som bjöd, men det kom fram en ung dam och frågade mig om det var JAG. Så befängt! Det var ett trevligt ställe med tadelfri och charmant service. Men vad klientelet beträffar, avbildar Kellerman dem som grisar.

En del av umgänget - som sedan dök upp - hade härförleden av K. Poppius i tidningen På Stan intimt förknippats med etablissemanget Riche, varför vi styrde kosan dit efter Bistro Jarl. Helt naturligt tappades flera hakor när vi nekades tillträde under förevändningen att endast stamgäster var välkomna. Lika bra det - ett sunt bevis på att det ingalunda är journalister som bestämmer över kroglivet i Stockholm. Så vi hamnade på Teatergrillen istället. Perfekt för en flaska vin under takkronan. Ingen vidrig trängsel.

Taxichauffören som körde mig hem till Sickla Udde hade just tillrättavisat en ung man som sparkat på hans bil.
- Jag klev ur och gav han en smäll. Ja jag knöt inte näven förstås, jag knyter aldrig näven när jag slår, då blir det ju misshandel...

1 Comments:

At 13 februari, 2006 14:01, Blogger Anton Berg said...

Smart. Streetsmart till och med.

Vem skulle anmäla en förödmjukande liten lavett?

Jag skriver redan på en anmodan om att detta skall införas som tillrättavisningsmetod i den svenska skolan.

 

Skicka en kommentar

<< Home