lördag, augusti 13, 2005

Kulturbolaget 2


När jag gick på mellanstadiet hjälpte musik- och bildlärarna sexorna att ordna discon i idrottshallen. De textade jättefina affischer och jag minns särskilt en formulering som jag alltid funderade över: UTGÅNG = HEMGÅNG. Det betydde tydligen att man inte fick gå ut. Och om man gjorde det fick man inte komma in igen. Jag tror att regeln fanns för att de lite större och tuffare barnen inte skulle gå ut och dricka alkohol och röka cigaretter i buskarna, men jag är inte säker. Jag tyckte i vilket fall som helst att det var en konstig regel - att man inte fick gå ut...

På KB igår fick jag en flashback från min barndoms diskodanser: Utgång är lika med hemgång. Hörde jag rätt? Får jag inte gå ut? Är jag fast? Måste jag stanna? Tänker ni hindra mig från att komma in igen? Hursa?

Som tur är var lösningen på problemet inget dilemma. Vi gick självfallet till Tomboy istället. Där blev vi bemötta som vuxna och kunde betala med kort. Så enkelt det kan vara ibland. (Det var visserligen trevligt att träffa mono, M (vilken underbar klänning du hade...) och R, och musiken var bra... Men...)