torsdag, augusti 04, 2005

Studiegången

Karin och jag funderar på att flytta från vår lilla lägenhet i Volrat Thamsgatan i det centrala området Johanneberg till det ordentligt avsides Studiegången. Jag byter 7 minuters promenad till jobbet (Karin 4 minuter till skolan) mot 35 min buss alternativt en svettig cykeltur. Och husen på studiegången är ordentligt slitna och fula. Att ta sig hem efter en sen natt blir plötsligt ett besvärligt projekt som bör planeras. Dessutom är lägenheten sgs-plastig och ful och en tusenlapp dyrare.

Fast jag kommer nog inte att jobba varje dag, och dessutom tycker jag nog lite om att åka buss och ta mig tid att läsa och lyssna på musik och tänka och tjuvlyssna på folk. Och att cykla när det är fint väder sparar väl bara tid från annan nödvändig motion? Precis bredvid studiegången ligger Skatås och Härlanda Tjärn. På Volrat Tham när vi är sugna på en promenad har vi att välja mellan vägen till jobbet, vägen till skolan eller vägen till affärn. Vi tjänar 23 kvadratmeter, ett rum och en spisplatta. Dessutom kommer jag mycket närmare minna vänner Jonas och Johan, och att gå ut och supa är inte lika viktigt längre. Utsikten i vardagsrum och sovrum är skog och fatta att ha ett arbetsrum!

Men när jag ser att det är mycket längre kö till den lägenhet vi bor i undrar jag om vi är helt tokiga? Jag har hört säkra rykten säga att Anton Berg har bott på Studiegången. Hur trivdes han där?

4 Comments:

At 04 augusti, 2005 22:41, Blogger Thomas Pihl said...

Som jag sa på telefon: Det är jättemycket värt att bo nära jobbet.
Jag råder er nog att inte flytta.
Om du vill komma närmare naturen - flytta till Eskilstuna!

 
At 05 augusti, 2005 14:20, Blogger Tor Billgren said...

Anton bodde på Studiegången. Det var någon annan stans, liksom. Inte i Göteborg. Var är Anton?, frågade man sig. Volrat Tham är sunkigt och smått - inget snack om saken. Men vaffan - NÄCKROSDAMMEN...

 
At 08 augusti, 2005 16:32, Anonymous Anonym said...

Studiegangen ar ren angest. 1982, nar jag var sju, flyttade min familj dit. Vi bodde dar i fyra ar. Det var traumatiskt. Sa javla fult och deprimerande. Stanna dar ni ar for fasen...

 
At 10 augusti, 2005 19:25, Blogger Anton Berg said...

Jag bodde där med Jenny i ett år.

Plus:

Nära till löpspår och discgolf-bana.

Nära till grannar som kommer från Afrika. Det är första gången jag varit hemma hos en flyktingfamilj. Jag saknar den grejen i anonyma och segregerade Stockholm.

Stor lägenhet till litet pris.

Gräsmatta utanför balkongen där man kan grilla eller slappa.

Handla på HP-lågpris som ligger mellan busshållplatsen och lägenheten. Billigt


Minus:

Det ligger ju för fan skitlångt från stan. 25 minuter med 34:an.

Det är segregerat. Bara fattiga studenter och flyktingfamiljer. Deprimerande.

Ful arkitektur som ALDRIG kan ha varit snygg, eller ens modern...

Stojigt. Det finns massa hobby-dagis som drivs av föräldra- kooperativ där, dom börjar skittidigt och är alltid ute.

Slutsats:
Jag säger som det brukar heta om lumpen, det var kul att ha gjort det men jag gör aldrig om det...

 

Skicka en kommentar

<< Home