tisdag, juli 05, 2005

Megabiten

Jag har blivit biten av en plastbit.

Alldeles nyligen.

Men det började för längesen. Låt mig förklara:
När jag flyttade till Älsklingstuna från Stockholm för ett par år sedan var jag först lite fundersam. Om man växer upp i Katrineholm är inte Tuna platsen man strävar efter.
Snarare tvärtom.
"Murder capital of Sweden", som de skrev i Lonely Planet-guiden.
Dessutom kom ju mamma från den här grå industristaden med den tunga kriminaliteten och de många knivarna. Vem vill gå i morsans fotspår?
Äckeltuna.

"Men vadå? Det där har faktiskt ändrat sig! Nu växer stan, högskolan, nya järnvägen, alla restauranger, och Blå..."

Nu har Blå visserligen lagts ner och morfats till en navelskådande medlemsklubb, men det spelar ingen roll. Stället fanns när jag flyttade hit, och där fick jag se min Håkan, med tårar i ögonen.

Jag kom fram till att det bara var två saker (förutom kompisarna, men de var ju ändå utspridda över hela riket) som saknades i min nya stad.

Frisbeegolf och squash.

Jorå.
Squashen hade jag blivit betuttad i under mina kamper med Sebban i den där jättestora hallen i Göteborg däruppe vid Chalmers nästan.
Och frisbeegolfen hade Anton introducerat mig för, på Järvafältet, äckligt nära bostadsblocken i Rinkeby.

Två trevliga och lagom udda sporter som dessutom passar utmärkt för en nykomling, som kanske bara har en kompis. Det behövs ju bara två för racketsport. Och frisbeegolfen skulle jag kunna ägna mig åt även om jag förblev ensam.



Två år har gått. Och plötsligt, alldeles nu i vår, smällde högskolans idrottsförening upp nio kedjebehängda korgar på och omkring slalombacken i Vilsta. Tjoho!
Elise jobbar på dagarna och jag är ledig. Vädret är vackert.
Resten kan ni gissa.
Jag snörvlar runt i det höga gräset, bland tistlar, brännässlor och huggsnokar, svettas, stukar fötter och kastar bort mina discar... och vill aldrig gå hem!
Nya personliga rekord. Underbara utkast och precisa puttar.
Och autistiskast av allt - ett exceldokument där vartenda poäng förs in och sparas för framtiden.

Ni får gärna ringa psykakuten, jag kommer att streta emot när de kommer för att hämta mig.

Och förresten.
Ryktet säger att squashbanan öppnar i vinter.

7 Comments:

At 05 juli, 2005 08:08, Blogger Anders said...

Men det bästa måste ju vara att du kan stila så på stranden, va?
Stå 200 meter bort och lägga en drivingdisk i knät på Elise och sen vinka till henne med bikepsarna svällande ur ditt vita linne.
Nehe, det är inte du på bilden.
Skulle kunna vara.

Squash är god ugnsbakad, fylld med fetaost.

 
At 05 juli, 2005 10:58, Blogger Thomas Pihl said...

Det är sällan man själv tycker att någon annan är lik en. Men jag håller faktiskt med om att killen på bilden liknar mig. Jag hade till och med linne på mig när jag lirade igår. Fast inte ett sånt hängigt, förstås.
Det där med Ultima Thule var inte snällt sagt. Och det är knappast ett inlägg i debatten FÖR att jag ska raka av mig håret, vilket jag själv är väldigt sugen på. Måtte inte E se vad du skrev, Sebastian.

 
At 05 juli, 2005 11:45, Blogger Anders said...

Vad hade du för linne då?
Nätbrynja.

Raka huvet!
Skönt.
Ha längre skägg än huvudhår!
Det måste vara roligt.

 
At 05 juli, 2005 11:50, Blogger Anders said...

Jag tycker att jag liknar friidrottaren Henrik Dagård.
När jag säger det skrattar alla bafatt han är så musklig.
Men jag menar ju bara fejan.

Han ser ut så:
http://www.coachen.se/Artiklar/Bilder/56_Henrik2.jpg

Går det att lägga upp en bild här inne i svaret?

 
At 05 juli, 2005 11:56, Blogger Thomas Pihl said...

Sant Anders att du är lik Dagård! Det har jag aldrig tänkt på förut. Däremot såg Elise och jag någon häromdagen som liknade dig. Fast tjockare.

Kan du inte använda den där Dagård-bilden som din profilbild? Inte ens din morsa kommer att märka någon skillnad.

 
At 06 juli, 2005 21:55, Blogger Tor Billgren said...

Alla säger att jag liknar Joe Dallesandro i 60-talsskepnad - och jag kan inget annat än att hålla med.

www.joedallesandro.com

 
At 07 juli, 2005 00:17, Blogger Thomas Pihl said...

Morsomt, Tor!
Du liknar Tintin, och ingen annan.

Elise kom förresten på vem den andre var som Anders är lik - Bob Geldof! Högaktuell i dessa dagar.

 

Skicka en kommentar

<< Home