söndag, juni 05, 2005

Sudoku


Svenska Dagbladet börjar med ett japanskt sifferkorsord som heter Sudoku och trots att det tydligen ska ta typ 10-20 minuter att lösa så - det är väl för att jag är trög - sitter jag med testsudokut i över en timme och svettas och kan inte lägga det ifrån mig men till slut så.
Klarar jag det!
Hurra va roligt.
Nu ska SvD köra ett nytt Sudoku varje tisdag och så får man tävla och jag ska bli värsta grymma Sudoku-San och sen kanske militären värvar mig för kodknäckande.
/Enigmåns

17 Comments:

At 05 juni, 2005 13:39, Blogger Måns said...

Obs!
Sudokut på bilden var alltså INTE det som jag satt och löste.
Men nu ska jag lösa det också.
hihi.

 
At 05 juni, 2005 16:29, Blogger Tor Billgren said...

Det är bättre att spela Silent Hunter!

 
At 05 juni, 2005 17:27, Blogger Måns said...

Nu ser jag - och Anton tipsar om - att Sju Dagar tagit upp fenomenet.
Hurra!

 
At 05 juni, 2005 22:45, Blogger Tor Billgren said...

Jag fattar fortfarande inte hur man gör...

 
At 05 juni, 2005 23:49, Blogger Måns said...

Okej.
Sudokut är uppbyggt av nio rader, nio kolumner och nio rutor.
I dessa ska siffrorna 1-9 placeras in, men får bara förekomma en gång i varje rad, kolumn och ruta.
Med hjälp av uteslutningsmetoden och de redan existerande siffrorna ska resten föras in.

Och jag klarade precis en "hard" från sajten som Sjudagar länkar till.
Hihihi.

 
At 06 juni, 2005 13:51, Blogger Måns said...

Nä, jag skriver ut på papper och löser för hand.
Här: http://www.dailysudoku.co.uk/sudoku/index.html
finns det dagliga Sudokus.

 
At 06 juni, 2005 13:55, Blogger Måns said...

Nu har jag minskat ner bilden också...
:-)
Förlåt, Prutteba!

 
At 06 juni, 2005 16:42, Blogger Anders said...

Hmmm.
Men kolla, Tor.
Det är ju samma niorutiga indelning som på Marinkommandots sjökort.
Kan det vara så att de allierade skickar sina konvojer så att de aldrig går i samma antal i en rad, kolumn respektive ruta?
Ja, så måste det vara!
Till torpederna!

 
At 07 juni, 2005 09:15, Blogger Thomas Pihl said...

Hallå vänner,

Jorå, Sju dagar var faktiskt först i Sverige med Sudoku, redan i fredags. Först i går var det premiär i norska Aftenposten (som ju är systertidning till SvD).
Men jag ska inte ta åt mig någon såkalladcred. Det var Maija, som via sin pappas Guardian-prenumeration hade upptäckt Sudokun. Det är tydligen värsta hysterin i England. Alla de största tidningarna har en sudoku om dagen.
Jag skrev ut en bunt och tog med på flyget till Oslo i fredags. Dubbla kopior, så att Elise och jag kunde tävla.
Vi pratade inte med varandra på HELA resan! Så fängslande är det (tycker vi).

/Thomas-San

 
At 07 juni, 2005 11:05, Blogger Tor Billgren said...

Tufft att spela Bingo? Nej, inte alls.

 
At 07 juni, 2005 12:34, Blogger Anders said...

Jag började inte ens för jag kände som Seb. Ska man bara starta på måfå? Eller det kanske är en del av tjusningen, att komma på det själv. Jaja, jag får väl prova då.

 
At 07 juni, 2005 14:00, Blogger Måns said...

Man kan nog börja var som helst.
Det gör jag.
Trixet är väl att tänka i flera dimensioner.
Svårt att förklara men övning ger färdighet!
Nu har jag löst svenskans tävlingssudoku på mindre än en kvart..
Wohoo.

 
At 07 juni, 2005 17:08, Blogger Thomas Pihl said...

Jag koncentrerar mig först på tex det lodräta 3x9-området längst till vänster. Och så kollar jag var det finns ettor, tvåor, treor osv. Om det finns en etta i den översta och understa 3x3-rutan vet jag på vilken lodrät rad i mitten3x3-rutan som en etta ska in. Exakt på vilken position kan jag bara avgöra om det finns ettor på de vågräta raderna som "blockerar" för min etta.
Sen fortsättar jag så med alla siffror i alla 3x9-områden, både lodrätt och vågrätt.
Vid det laget har jag fyllt i så många siffror att jag kan börja gå in på de enskilda raderna, på vissa av dem saknas kanske bara en eller två siffror, som kan placeras in med hjälp av uteslutning.
Därefter går jag in på 3x3-rutorna och placerar in de sista siffrorna.
Det stämmer, Sebastian, att man måste börja om från början när man har upptäckt ett fel. Det är nämligen nästan omöjligt att upptäcka felet eftersom man inte kan minnas hur man motiverade varje ditplitad nuffra.
Man lär sig helt enkelt att dubbelkolla innan man skriver dit en siffra.

 
At 08 juni, 2005 08:02, Blogger Tor Billgren said...

Jag ska mobba er ända tills nu slutar spela bingoschack.

 
At 08 juni, 2005 09:36, Blogger Thomas Pihl said...

Tor tycker inte att det är något roligt med sånt han inte genast blir bäst på!

 
At 08 juni, 2005 09:38, Blogger Anders said...

Doh!
Jag satt och stirrade mig blind på raderna.
Glömde att man måste kolla rutorna också.
Nu gick det ju som en dans, tack för tipsen Thomas.
Svårt att lägga undan.
Fanken, jag har inte tid med det här, onsdagar är värsta stressdan på hela veckan.
Nej, jag får helt enkelt byta fot. Jag håller med dig, Tor.

 
At 09 juni, 2005 09:23, Blogger Tor Billgren said...

Jag är redan bäst på luffarschacket. Jag behöver inte bevisa det. Det är ju bara att fylla i!

 

Skicka en kommentar

<< Home