söndag, februari 21, 2010

Länktips igen

Har reggat följande adress som helt oväntat var ledig:

antonberg.se


Långt ifrån färdig, jag leker lite just nu, har dessutom en anspråkslös liten blogg som just nu handlar om OS och där jag skrev följande lilla stycke efter att Hellner och Olsson fått mig att OS-jubla i soffan:



Klassiker


Det är redan en klassiker. Sättet Marcus Hellner och Johan Olsson tog guld och brons i skiathlon i Vancouver-OS kommer att nämnas ihop med stafettguldet 1988 och Foppa-straffen 1994.

  • Olssons oväntade utbrytning och ensamkörning i 14 kilometer.
  • Hellners spurt och heroiska uppoffring innan klungan kom ifatt.
  • Anders Södergrens taktiska laginsats och osjälviska agerande.

Tillsammans gjorde detta att skidsporten närmade sig cykelsporten. Att lagtaktik gjorde entré i skidsammanhang och att Sverige var först i den utvecklingen.
Om detta är bra eller dåligt vet jag inte. Kanske kommer Norge ta över och rafinera detta ännu mer och bli en röd mur även i de långa distanserna.
Men just nu är de svenska herrarna bästa skidlandslaget.

Till staffeten åtminstone.

Ska inte tjata men damrodelrapporterna verkar tala om ett lika bekant som obehagligt scenario. Banan är för snabb. För farlig.
Arrangörerna bör ta den här kritiken på allvar den här gången. Före någon måste sätta livet till.

Minns vad dåvarande IOK-presidenten Juan Antonio Samaranch sa vid avslutningsceremonin för Atlanta-OS 1996.
Eller vad han inte sa.
Vid alla tidigare spel hade han kallat dem för "De bästa olympiska spelen någonsin".
Men icke om Atlanta. De fick nöja sig med "Great games" om jag minns rätt.

Frågan är vad Rogge ska säga om Vancouver.

Kungen och Carl-Philip är i alla fall nöjda.

3 Comments:

At 21 februari, 2010 23:55, Blogger sebastian said...

Grymt Anton! Har du krossat en champagne-flaska mot den och klippt något band, eller kommer det lite senare? Jag såg att du ställde frågan på facebook - vilket hemsidesverktyg valde du till sist? Wordpress?

Så några frågor: Varför var Atlanta så kass? Heter det inte Innannågon måste sätta livet till? Var det 1988 som Gunde åkte bredvid Mogren som var sjuk och hejade på honom? Jag blev lite chockad när jag såg att Alsgaard var expertkommentator på NRK - han var ju den unga nya talangen när jag slutade titta på skidor... Men nu är jag tillbaks! Fast, och är det ingen som håller med mig här? Jag funkar ju så att för varje gång de säger i TV att det här är redan ett klassiskt lopp, "hör ni det? KLASSISKT!! KLASSISKT, KLASSISKT KLASSISKT KLASSISKT!!!" så tror jag bara mindre och mindre på dem och till sist måste jag tänka att de inte ens tror på det själva, utan tjatar så där bara för att övertyga sig själva. Det gäller de i studion i alla fall, de på plats som skriker i stundens hetta, tror jag på, och Elofsson som gråter tror jag förstås också på. Men Peter Pan i studion bara bluffar - jag tror han slögooglar under alla lopp och bara får dem återberättade för sig.

 
At 23 februari, 2010 13:37, Blogger Anders said...

Schuckert med egen sida i eget namn! Den är ju stilig. Och bra slogan också!
När kan man beställa t-shirtar och kepsar?

 
At 23 februari, 2010 14:01, Blogger Tor Billgren said...

Nu förstår jag ingenting, Anton. Ska du ha TVÅ hemsidor? Tacka vet jag den där med chokladen.

Ser bra ut. Jag bedömer att det är wordpress.

 

Skicka en kommentar

<< Home