tisdag, maj 05, 2009

Man vänjer sig

Jag gjorde det! Jag kunde! Jag tog tåget till Kapstaden! Alldeles själv! Trots att alla säger att det är JÄTTEFARLIGT! Jag kände mig som Lisa Simpson när hon lyckas lura till sig medgivande att ta 22:ans buss till egyptiska utställningen i Springfield. Lika mallig. Första klass kostade 12 rand, tredje 7,50. Det tar en timme och man ser inget genom fönstren, de är mjölkvita av slitage och vinderosion. Framme i Kapstaden fanns det en rolig skylt som jag ska fotografera nästa gång jag åker dit.

Det är helt sanslöst vad folk överdriver farligheten med Sydafrika. Och värst av alla är nog sydafrikanerna själva. De VILL att det ska verka farligt och tufft och breder på ordentligt i sina skräckhistorier. Så första kvällen Erik och jag var ute i Stellenbosch kände vi oss nödgade att ringa en privatchaufför för att köra oss hem till B&B-stället vi bodde på då. En tant. Körde oss. Två stora och starka karlar. Hem. I Stellenbosch.

Trots min nyvunna modighet tänker jag sova med tända lampor även i natt. Erik är på konferens i Göteborg... Och häromdan var det inbrott i lägenheten bredvid. Och jag har observerat fotspår från ett okänt däggdjur på terrassen. Och för några månader sedan blev en student niofalt knivhuggen under ett mobilrån...

9 Comments:

At 05 maj, 2009 02:20, Blogger Thomas Pihl said...

Du måste vara försiktig, Tor. Det verkar LIVSFARLIGT i Sydafrika!

Själv har jag:
1. Avslutat mitt värv i Tuna
2. Köpt en beg bärbar Mac (fin)
3. Så smått börjat flytta in i Solna

 
At 05 maj, 2009 10:46, Blogger Anders said...

Å fy fan!
Niofalt!
Okej att man blir huggen åtta gånger vid ett rån, men nio!?

 
At 05 maj, 2009 20:00, Blogger Anton Berg said...

På redaktionen har man redan börjat arbetet med att boka hotell inför FotbollsVM nästa sommar.
Farligheten är också uppe till diskussion.

 
At 05 maj, 2009 20:19, Blogger Tor Billgren said...

Redaktionen? Jag visste inte att Ketchup Fanclub skulle hit och bevaka VM. Wow...

 
At 05 maj, 2009 21:33, Blogger Anders said...

Och vadå okänt däggdjur?
Musen är ett däggdjur.
Och okänt om man inte vet att det är en mus.

För övrigt får man inte nämna roliga skyltar utan att visa bild samtidigt.

Jag har just druckit en halv flarra Stellenbosch!
Det var utsökt.
Så nu måste vi nog komma och hälsa på. Min fru lusläser resereportage om Sydafrika. Jag påtalar hur vackert Narvik är så här års.

Men Thomas!
Vad fick dig på fall i fejsbokfrågan!?

Fejsbokar Tor också?
Säg att det inte är så, Tor!

 
At 06 maj, 2009 08:39, Anonymous Anonym said...

Anders, Tor är den mest aktiva av alla mina fejsbookvänner! Fem gånger om dagen får man veta vad han drack igår, hur han förhåller sig till nån aktuell debattfråga, dagens citat ur Brideshead revisited och nån afrikansk anekdot om leopardspår och brinnande berg. Det är jättetrevligt! Och igår fick jag veta på fejjan att min kusin fått en son...

 
At 06 maj, 2009 10:18, Blogger Anton Berg said...

Men Twitter är ett otyg.
Glöm Måns invändningar som dyker upp nedan. Det är trams med Twitter!. Trams!

Tor: Jag är på RADIOSPORTEN! Sveriges mest avancerade radio - vi sänder när det händer DÄR det händer!

En pojkdröm gick i uppfyllelse i söndags när jag för första gången fick referera en fotbollsmatch i direktsändning. (Det gick tämligen knackigt, uselt ibland, hyfsat ibland). Men det gav mersmak, otroligt roligt!

Inatt: förvärkar igen...

 
At 06 maj, 2009 11:39, Blogger Anders said...

Men vad jobbigt med falskalarm, Anton!
Peter och vargen, liksom.
Snacka om förvärkat förtroende.

Jag tror dig inte, Seb.
Tor skulle aldrig bete sig så.

Kan någon förklara det här med Twitter för mig. Jag har ju läst om det men aldrig hittat till något twittrat.
Det är bara ett minibloggformat, va?
Är det innovativ teknik?
Är det nya budskap som levereras?
Det tycks gå kraftig inflation i uppmärksamheten på "nya" mediekanaler.

 
At 06 maj, 2009 13:13, Blogger Thomas Pihl said...

Jag föll för fejan för att förstärka forna frändskaper vid flytt till Fjollträsk.

Och för att lättare knyta nya kontakter i storstan.

Men jag är inte så aktiv. Än.
Och inte helt övertygad. Än.


Intygar att Tor är aktiv. Det är trevligt!

 

Skicka en kommentar

<< Home