onsdag, april 22, 2009

Tidskapsel

Ja, jag har sagt upp mig mitt i lågkonjunkturen. Vi ska flytta till Solna, till en fin hyrestrea. Flytten sker succesivt under maj, därefter är alla välkomna att nyttja gästsängen.
Jag har fått ett halvårsvik som layoutansvarig på Journalisten. Verkar väldigt kul. Jag ser fram emot att göra något nytt, att lyfta från den här stolen. Men jag kommer att sakna Eskilstuna.

Nog om det.

När man ska flytta gör man vindsröjningar.
När jag röjde på vår vind hittade jag en gammal trasig systemkamera.
I den satt en filmrulle kvar.
Jag hade ingen som helst aning om vad filmen innehöll, om den ens var exponerad, eller om luckan någon gång varit öppnad och filmen förstörts.

På vinst och förlust lämnade jag in rullen på framkallning.

Resultat!

Därför kan jag härmed stolt, och för första gången, presentera exklusivt material från Lorensbergsgatan, troligen vår/sommar 2000. Embryot till vad som skulle bli Kustarnik sitter i sina knirrande rottingstolar och känner på varandra. Kan det här vara något att ha? Kan jag lära mig några ackord av honom? Talar skåningen om något vettigt? Är det här framtiden?

Det VAR framtiden. Här är dåtiden:



9 Comments:

At 22 april, 2009 12:22, Blogger Måns said...

*mållös*

 
At 22 april, 2009 13:07, Anonymous Anonym said...

Vackert! Tänk att vi blivit så gamla! Grattis allihop!

 
At 22 april, 2009 15:58, Anonymous Anonym said...

De är så otroligt snyggt slitna. Första torbilden är jättefin och den tredje, med datorn, ser ut som ett omslag till en Cohenskiva, fast istället för en halvnaken flicka och en skrivmaskin är det Tor och en dator. Och du ser helt underbart slyngelaktig ut på ölbilden! Det ser ut som om du ögonblicket efter kastar flaskan i marken så flyger glas och skum och skriker på ljus nasal stockholmska: "nej nu jävlar"!

 
At 22 april, 2009 22:10, Blogger Anders said...

Fantastiskt.
Historiska dokument.
Som Capas bilder från D-dagen.
Tänk att jag är så lik Måms.
Och spelar gitarr!

 
At 22 april, 2009 22:20, Blogger Tor Billgren said...

Nu känns det likadant som när Sebastian skrev brev till kolonin. Jag går ut och viskar Thomas till Södra Korset. Sen går jag in i badrummet och rakar bort det här förbannade skägget!

 
At 22 april, 2009 23:01, Anonymous Jonas M said...

För bra för att vara sant. Välkommen tillbaka till stan!

 
At 23 april, 2009 16:49, Blogger adam said...

Mycket fina. Thomas ser ut som en ung james van der beek på ölbilden.

 
At 24 april, 2009 09:51, Blogger Thomas Pihl said...

Jag tycker att Sebastianbilderna är helt fantastiska. Hur man gör?

1. ta bilderna
2. ha sönder kameran
3. stoppa undan den på en vind i nio år
4. framkalla
5. skanna


Den enda efterbehandling jag har gjort är att ljusa/mörka och en aning kontrast. Varför seb-bilderna fick färgstick har jag ingen aning om. Det hände något vid skanningen, men jag tycker det är fint.

Om någon vill ha bilderna i högre upplösning är det bara att säga till.

På rullen fanns även ett antal bilder från en Köpenhamnshelg med mitt ex. Jag har mejlat dem till henne, utan att veta att hon just nu befinner sig på bröllopsresa. Hoppas inte att mejlet smolkar stämningen...


Tack Jonas, tar gärna ett glas i storstan någon gång!

Nu har jag bildgooglat J v d Beek. Och jorå, Adam har rätt, tyvärr...

 
At 24 april, 2009 10:23, Blogger Måns said...

Bilden där jag spelar gitarr är felvänd, men det är bara bra för nu ser jag ut som Jimi Hendrix. Med fjunpolisong.

 

Skicka en kommentar

<< Home