söndag, maj 17, 2009

Läsvanor och filmtips

Läsa böcker på plats? Är det något ni roar er med? Jag har flera pågående projekt. Jag läser bland annat "Över floden, in bland träden" i Venedig och "Leoparden" på Sicilien. Går alltså vidare med Hemingway den 8 juli, då vi har hyrt en våning i ett 1400-tals-Palazzetto (bilden).

"Leoparden" lär få vänta ytterligare några år, eftersom vi inte har några nya resor till Sicilien inplanerade ännu. Men jag kunde inte låta bli att se filmen häromdan; Viscontis mästerverk från 1963 med Burt Lancaster i huvudrollen som Prins Don Fabrizio Salina. Köp den, hyr den, se den. Boken är skriven av Giuseppe Tomasi di Lampedusa, hans enda...



Don Fabrizio i enrum. Tänker på döden. Utanför pågår balen. Snart blir han uppbjuden till mazurka. Han avböjer, men föreslår vals istället.


"Leoparden" utspelar sig bland annat på slottet Donnafugata. I Viscontis film är det dock inte det riktiga Donnafugata utgör spelplats på handlingen. Jag, däremot, poserar förstås framför det riktiga slottet. Notera de venetianska fönstren. Jämför med vår sommarboning.

6 Comments:

At 17 maj, 2009 17:05, Blogger Anton Berg said...

Jag fastnar för att italienska ordet Gattopardo utgår från katten (Gatto). Leopard utgår ju från Lejonet (Leo).

Kattopard tänker jag och fnissar.

Det är ett ord som borde finnas på svenska. Eller kanske inte.

Men som uppslag till en barnbok kanske?

"Kattoparden som inte hade några fläckar."
Av Anton Berg.

Allt hinner jag tänka och skriva medan denna evinnerligt långa filmvinjett pågår.
Pampigt men segt. Då tittar jag hellre på bilder med Tor i!

 
At 17 maj, 2009 17:08, Blogger Anton Berg said...

Jag läste "Vinden skugga" av Carlos Ruiz Zafón precis efter jag besökt Barcelona för första gången.
Det gjorde verkligen att jag slukade boken och all miljöskildring.

Den hade jag gärna läst på plats och försökt lista ut var De Bortglöma Böckernas Gravkammare ligger.

 
At 17 maj, 2009 21:57, Blogger Måns said...

Vad gör du med handen på bilden?
Luftbowlar?

 
At 17 maj, 2009 21:59, Blogger Måns said...

...och jag läser allt som utspelar sig på Gotland - mest på grund av att jag är så förtjust i den ön.
Sen var det ju inte så dumt att strosa runt på Södermalm med Helge Skoogs inläsning av Fogelströms "Mina drömmars stad"-svit.

 
At 18 maj, 2009 13:56, Anonymous Anonym said...

Kattoparden!

Geografisk bokläsning är en disciplin jag inte alls har gett mig in på. Det händer mig märkligt sällan att jag alls känner till platserna som filmer och böcker utspelar sig på. Det är mest om de råkar vara i de centrala delarna av Paris. Däremot hade jag för några år sen för vana att läsa Nietzsche på toaletten, men det är väl ett helt annat fenomen? Men jag är sugen på att prova så ge mig tips på en bra Göteborgsbok så ska jag sluka den med hull och hår! Och sen har jag planer på att läsa några sidor ur "Tintin - On a marché sur la lune" varje gång jag är där. Antar att jag blir klar med det ungefär samtidigt som jag har läst ut Katteparden på Sicilien.

 
At 21 maj, 2009 16:10, Blogger Thomas Pihl said...

Jag läste lite Theorin när jag var på Öland i början av veckan.

 

Skicka en kommentar

<< Home