fredag, mars 27, 2009

Sarpensegling: Så funkar det!

I bakgrunden finns den så kallade nyckelbesättningen, det vill säga befälhavaren (skeppare), två styrman (bästeman), intendent och instruktörer - men det är ni, elevbesättningen som gör arbetet. Nyckelbesättningens roll är att instruera, peka och ropa, medan ni drar i tamparna, styr, lagar maten och diskar.

Elevbesättningen delas in i två vakter, styrbord och babord. Stryrbordsvakten har sina kojer på styrbordssidan och babordsvakten har sina kojer på babordssidan. Varje vakt delas in i två kvarter som består av 3-4 personer.

Det finns alltså fyra kvarter, som turas om med arbetet ombord i fyratimmarsskift enligt ett rullande schema. Skiften utgörs av däcksvakt, backlagsvakt och frivakt. Däcksvakten leds av vakthavande bästeman, och backlagsvakten av intendenten.

Under däcksvakten turas kvartersmedlemmarna om på följande poster: Rorgängare som styr, utkik som håller utkik, navigationsbiträde som biträder vakthavande bästeman, samt glasvakt, som slår glas i skeppsklockan varje halvtimme.

Backlagskvarteret sköter arbetet under däck, det vill säga matlagning, diskning och städning.

Frivakten har lektioner (navigation, knopslagning, sjömanskap) och deltar i losskastnings- och förtöjningsmanövrar, samt hissning och bärgning av segel.

Dygnet (till sjöss, siffra inom parentes anger tiden räknat i glas)
0730 (7) Frukost för pågånde vakt (alltså vakten som ska börja sin vakt kl 0800)
0800 (8) Vaktförfångning, frukost för avgående vakt
1000 (6) Förmiddagskaffe med KAKOR
1130 (7) Lunch för pågående vakt
1200 (8) Vaktförfångning, lunch för avgående vakt
1500 (6) Eftermiddagskaffe med KAKOR
1600 (8) Vaktförfångning
1730 (3) Middag för pågående vakt
1800 (4) Vaktförfångning, middag för avgående vakt
2000 (8) Vaktförfångning


Vi kommer att segla från Malmö till Simrishamn. Det är egentligen det enda man (nästan) kan vara säker på, eftersom segling är helt beroende på väder och vind. Kanske måste vi ligga i hamn de två första dygnen? Kanske är det stiljte hela vägen så att vi måste puttra fram för maskin? Kanske blåser det hårt från ost så att vi blir sjösjuka hela bunten? Kanske regnar det så att vi blir blöta? Kanske är det dimma så vi inte ser något? Kanske kommer vi inte längre än till Trelleborg...? Man måste alltid vara beredd på att det inte blir som man har tänkt sig. Däför är det bra att inte planera för mycket i förväg.

Ett scenario skulle kunna vara så här: Vi kastar loss från Malmö och seglar nerför Öresund, under bron och genom Falsterbokanalen, och därefter ut i Östersjön. Det blir en lång första seglats, innan vi förtöjer någonstans på Bornholm, antagligen Allinge på öns sydöstliga spets. Nästa stopp blir förhoppningsvis Christiansö, en gammal dansk marinbas med en naturlig hamn i sundet mellan två öar. Obeskrivligt coolt och exotiskt. Sedan styr vi skutan mot Simrishamn.


Halvvindssegling för styrbords halsar, vilket betyder att vinden kommer infrån styrbordssidan (ni ser seglet uppe till höger). Seglingen förra året är den absolut blåsigaste och tuffaste jag någonsin har varit med om under mina 20 år på Sarpen. Bilden är tagen i aktern, varifrån fartyget manövereras. Killen till höger styr, jag har vakten. Bakom min rygg skymtar skeppsbåten, kallad "livbåt" av landkrabbor. Som ni ser är jag ordentligt påpälsad. Blåser det, är det kallt. Och blåser det, kan man bli blöt.


Anders Berg, som kommer att vara skeppare under vår tur. Otroligt skicklig på att köra båt, iskall och lugn som en filbunke. Uppe till vänster ligger livflottarna. Kakfatet står på skotet till storseglet. Till höger syns nedgången (kappen) till salongen, där man bor, lagar mat och har sig. Vi seglar fortfarande för styrbords halsar.


Lådan till höger innehåller proviant. Notera lutningen.


Nödläns- och brandpumpen. Ett dieseldrivet skrälle, som trots allt fungerar bra. Dörrarna till höger är den förliga nedgången (kappen) till skansen, där kvarter 1 och 2 har sina kojer. Bogsprötet skymtas i bildens överkant. Ja, man får och SKALL krångla sig fram på det för att arbeta med förseglen. Uppe till höger syns skeppsklockan, ett trevligt sätt att meddela tiden ombord. Man slår glasen i par; fem glas blir således ding-ding, ding-ding, ding. Trasmattorna vattnas med jämna mellanrum för att hålla däcket fuktigt.


Förtöjda vid Ertholmarna (dvs Christiansö). Bakom träden finns öns krog


Svängbron som länkar samman Christiansö och Fredriksö, som tillsammans med några stenar på utsidan utgör Ertholmarna. Uppe till höger syns fyren, vars ljuskägla sveper över hamnen när det är mörkt.


Ertholmarna var länge dansk marinbas och fångkoloni. Detta är fängelset.


Det var hit mumintrollets pappa och Snusmumriken seglade när de levde dålighetsliv.

17 Comments:

At 27 mars, 2009 09:26, Blogger Thomas Pihl said...

Wunderbar!

Vilken fin och grundlig genomgång.

Brukar ni inte ha flytväst?

 
At 27 mars, 2009 09:28, Anonymous Anonym said...

LOVA! Att vi gör det här igen när jag kan vara med!

Jag var alltid utkik när vi lekte sjörövare som små. Får man sitta uppe i masten då? I en liten korg?

 
At 27 mars, 2009 09:43, Blogger Tor Billgren said...

Sebastian: Jag lovar. Nej, man sitter inte i masten när man håller utkik, utan man står längst framme i fören. Går det för mycket vågor backar man några meter så att man slipper bli översköljd af vatten.

Thomas: Flytvästar bärs på däck mellan 2200-0600. (Eller var det 0800? Får kolla det där.) Man behöver inte ta med egen.

 
At 27 mars, 2009 10:21, Blogger Anders said...

ÄNTLIGEN!
Hurra!

 
At 27 mars, 2009 13:51, Blogger Anders said...

Betyder vaktförfångning vaktombyte?

Betyder kvartersindelningen att man har vakt åtta timmar om dygnet?

Betyder hierarkin att man måste stå i givakt, göra honnör och ingå i nakenpyramider?

Betyder bruket av seglarmoj och fikonspråk att man måste lära sig begrepp som styrbaks lårhalsning för att kunna göra sin plikt?

Betyder ett felslag i glasklockan orsakat av hicka att tiden ombord förskjuts?
"Ding-ding, ding-dingHICKdingelingtiddeliding, ding."
"Vafan, är klockan redan trekvarts dubbelelva?"

 
At 27 mars, 2009 14:12, Blogger Tor Billgren said...

Ja.

Nej, sex timmar. 24 timmar på ett dygn, fyra kvarter.

Nej (även om det hade varit annorlunda om jag hade fått bestämma).

Det underlättar, gunås.

Nej.

 
At 27 mars, 2009 15:25, Blogger Anders said...

Jaha, just ja, man kan jobba över en dygnsskarv också.

Jippi, inga Abu Ghurayb-fasoner!

Och man slipper vara nervös när det ska slås i klockan.

 
At 27 mars, 2009 15:37, Blogger Tor Billgren said...

Det finns en elevhandbok som skickas ut i god tid innan. Det ska bli grymt kul att segla med er. Jag begriper, begriper inte att jag har kommit på detta tidigare.

 
At 27 mars, 2009 16:16, Blogger Thomas Pihl said...

Hur ser line-up:en ut då?
Är alla kojar fyllda?

 
At 27 mars, 2009 16:23, Blogger Tor Billgren said...

Det finns plats kvar.

Så här ser det ut hittills:

Thomas P
Gustaf G
Anders L
Christoffer A
Jonas M
Adam S

Måns och Anton, ni var inte säkra va? Och hur var det med Magda? Elise?

 
At 27 mars, 2009 18:45, Blogger Anders said...

Magdalena kommer att segla skjortan av er alla!

 
At 28 mars, 2009 00:35, Blogger Anders said...

Fast hur är det med sjösjuka, undrar Magdalena?
Kan man plugga i sig piller så man blir immun?

 
At 28 mars, 2009 10:57, Blogger Anton Berg said...

Jag är så sugen när jag läser allt det här! Men med födsel 10 maj så blir det där svårt - det ska tydligen vara ganska tufft att ha två blöjbarn. Så fort vi frågor folk som har tätt mellan sina barn hur det första året var så svarar de nästan alltid likadant:

Först ett skratt, kort och ihåligt. Sen en blick som flyter ut mot horisonten.
Sen:
- Jaaaa du...

Paus.
- Det var faktiskt... jävligt... jobbigt!

Så jag gör nog klokt i att inte binda upp mig.

Antagligen får ni smak för det här och då kör vi nästa sommar igen!

 
At 28 mars, 2009 13:57, Blogger adam said...

Är det besättningsbuilding den
27:e i Malmö eller när har folk tänkt sig ner till Skåne?

 
At 29 mars, 2009 17:49, Blogger Thomas Pihl said...

Elise är också med!
Och Mikaela, vad jag förstått?

Och psis, vilken dag ska man åka till Malmö?

 
At 31 mars, 2009 20:32, Blogger adam said...

Tyvärr kan inte Mikaela följa med.

 
At 31 mars, 2009 21:53, Blogger Johnny Bode- Sällskapet said...

Det här kommer att bli så grymt!

Givetvis ska vi rumla på krogarna när vi går i land. Sedan ska alla skaffa stiliga(?) sjömanstatueringar när de är fulla och vakna upp och bli överraskade. Tor kommer äntligen att ha det där ankaret som han har övat så länge på, men på ett HELT annat ställe än han hade tänkt.

När det gäller sjömans-lingot behöver ni inte vara oroliga. Jag kommer att dela ut kopior av "Balladen om Eugen Cork" till alle man så vi kan sjunga medans vi arbetar. Här får ni en vers att öva på så länge:
(Sjunges på taktfast melodi)

"Vi slörade för fyra famnars hals
Vår högsjöman slog knäck på slöbords vals
När vakten hyvat tott, signalera han: tvi blås!
Då kapade vi slusken och lät pajsarn gå i krås.

Passaden pina tvärs när vi slog kos,
slöfocken sprang och vi fick kajka nos.
Stora bamsingen låg slak,
vi drog späck och prygla bak.
Det var kärva bud för gossarna som slogs och tog ett glas."

(Kom för övrigt i håg att skruttern var byggd i Mönsterås. Så det så!)

 

Skicka en kommentar

<< Home